InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Familiefeest; thema boerenfeest

Familiefeest; thema boerenfeest

Bij een boerenfeest denk je gelijk aan de ouderwetse boerenbruiloften. Grote lange tafels met stoelen aan beide kanten en veel eten, drinken en dansen. In ieder geval veel gezelligheid!

Uitnodiging

Geef je uitnodiging voor het boerenfeest persoonlijk aan je gasten. Gekleed in een boerenkiel met rode zakdoek om je hals heb je de eerste lachers al snel op je hand en zullen ze uitzien naar het geplande feestje.

Aankleding/Decoraties

De beste locatie om een boerenfeest te geven is natuurlijk op een boerderij. Het liefst in een grote schuur, maar in de zomer kun je ook kiezen voor een plekje in de tuin tussen de appelbomen. De ruimte kun je versieren met stro- of hooibalen, aardappelkistjes, rood/wit geblokte tafelkleden, leuke houten lantaarns en gewone vazen met bloemen uit eigen tuin.

Binnenkomst

Zorg dat er voldoende klompen en laarzen klaar staan of geef iedereen een grote rode boeren zakdoek. Je kunt ook vooraf vragen of iedereen in hun eigen boerenkloffie komt. Dit kun je dan mooi combineren met de verkiezing van leukste boer en boerin.

Spelletjes

Afhankelijk van de leeftijden van de gasten kun je kiezen voor diverse spelletjes:
  • Koe melken: Koe melken; welke boer of boerin kan de nepkoe het beste melken? Wie heeft er na een minuut de meeste melk in de emmer?
  • Oud-Hollandse spelletjes: Bekende spelletjes die passen bij het boerenfeest-thema zijn natuurlijk de diverse Oud-Hollandse spelen, zoals spijkerpoepen, koekhappen en sjoelen.
  • Klompendansen: Gooi de heupen maar los en start de klompendans wedstrijd. Wie beweegt het soepelst op deze houten schoenen?
  • Klompenrace: Een andere manier om te testen wie het makkelijkst op de klompen loopt is de klompenrace. Zet een leuk traject uit met diverse grappige hindernissen, zoals een of meerdere strobalen.
  • Bierpul schuiven: Wie heeft de juiste grip op de bierpul. Ditmaal niet bij het drinken, maar bij een wedstrijdje bierpul schuiven.
  • Rodeostier: Afhankelijk van je budget en de leeftijden van de gasten, kun je ook een rodeostier huren. Wie durft het aan?

Eten/drinken:

Het eten en drinken kun je in stijl serveren door boerenbont servies te gebruiken of juist te kiezen voor een mix van allerlei soorten borden, kopjes en glazen. Natuurlijk wordt er goed gegeten op een boerenfeest en moet je kiezen voor een stevige maaltijd. Je kunt hierbij denken aan diverse stamppotten en grote stukken vlees, zoals karbonades, speklappen en spareribs. Verder hoort een goed gevulde soep ook op het menu. Erwtensoep of boerengroentesoep geserveerd met stokbrood en een lekkere aardappel-, huzaren- of rundvleessalade. Er moet absoluut voldoende bier en wijn aanwezig zijn. De gasten mogen natuurlijk niet droog komen te staan. Het bier wordt gedronken uit grote bierpullen of halve literflessen.

Uitdeelcadeautjes:

Pas je cadeautjes aan, aan de leeftijd van de feestgangers. Uitdeelcadeautjes die voor alle leeftijden geschikt zijn, zijn bijvoorbeeld: kaartjes in Oud-Hollandse stijl met een klein zakje met oud-Hollandse snoepjes. Kleine klompjes met een bedankt kaartje of nog leuker een korte inscriptie.

Opmerking:

Mocht je dit thema gebruiken voor een familiefeest, let dan goed op de verschillende leeftijden. Zorg voor vermaak voor jong en oud.

Lees verder

© 2012 - 2019 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een uniek themafeest voor volwassenen: Het P-feest!Een uniek themafeest voor volwassenen: Het P-feest!Stel, je wilt als familie of vriendengroep een leuk en origineel weekend of feest organiseren, maar weet totaal niet wat…
Thuis een themafeestje organiserenThuis een themafeestje organiserenHet aanbod van feestjes wordt steeds meer uitbesteed aan derden. Ouders zijn allebei aan het werk, hebben geen tijd om z…
Studentenleven: Hoe geef ik een goed feest?Studenten staan bekend om feestjes, slapeloze nachten en gezelligheid. Zelf een feest geven is natuurlijk ook erg leuk,…
Feest vieren met een thema: een rode draad in je partyFeest vieren met een thema: een rode draad in je partyFeest vieren met een speciaal onderwerp, kan een feest extra aantrekkelijk maken. Het voorkomt dat je party of evenement…
Originele kinderfeestjesOriginele kinderfeestjesTja, zijn ze nog wel origineel te krijgen, de kinderfeestjes? Er is al zoveel en zoveel bedacht, dat het steeds moeilijk…

Reageer op het artikel "Familiefeest; thema boerenfeest"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: 13-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Themafeestjes
Schrijf mee!