Wanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en advies

Wanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en advies Wanneer je kind loopt of bijna loopt is het een goed moment om de eerste kinderschoenen te kopen. Maar welke kan je het beste kopen? En waar moet je op letten?

Wanneer kinderschoenen kopen?

Heel veel ouders kopen al kinderschoenen wanneer het kind nog lang niet loopt, meestal omdat het te verleidelijk is om leuke schoenen te laten staan. Maar in feite is dit een risicovolle aankoop, de kans bestaat namelijk dat je kind de schoenen nooit zal passen. Misschien loopt je kind pas wanneer de voeten al te groot zijn voor de gekochte schoenen. Of de vorm van de voet past niet in de schoenen. Het beste is om schoenen te kopen wanneer je kind al redelijk goed kan staan en de eerste stapjes waarschijnlijk niet lang op zich zullen laten wachten. Om goed te kunnen leren lopen is het belangrijk dat je kind goede stevige schoenen heeft.

Welke kinderschoenen kopen?

Er zijn kinderschoenen in alle kleuren, maten, vormen en materialen. Welke je het beste kan kopen is daarom niet eenvoudig wanneer je in de winkel staat. Het is daarom goed om al wat voorwerk te hebben verricht. Wat voor type kind heb je? Is het een druk en actief kind of juist een heel rustig kind? Speelt je kind graag buiten of liever binnen? Knoeit je kind veel eten of eet het juist heel netjes en beheerst? Denk je dat je vaak op een dag de schoenen aan en uit zult gaan doen? Al deze zaken zijn van belang voor de keuze van de schoenen. Afhankelijk van het voorwerk kan je bijvoorbeeld gerichter zoeken naar schoenen. Een actief buitenkind dat binnen de schoenen uit moet kan het beste kiezen voor schoenen die makkelijk zijn schoon te maken, eenvoudig zijn aan- en uit te trekken (klittenband), waterbestendiger zijn, enzovoorts.

Welke maat kopen?

Een goede schoenmaat is zeer belangrijk. Wanneer je niet de juiste maat schoenen aanschaft kan je kind problemen krijgen met zijn of haar voeten. Ook te krappe of te grote schoenen kunnen fysiek ongemak geven. Koop dus bijvoorbeeld nooit schoenen ‘op de groei’! Omdat je kind meestal nog niet goed kan praten, zal hij of zij niet kunnen aangeven wanneer de schoenen niet goed zitten. In een schoenenwinkel kunnen ze de voetmaat opmeten. Ook wanneer je online schoenen wilt kopen kan je vaak gebruikmaken van online maattabellen speciaal voor kinderen. Je zal dan wel zelf thuis de voeten van je kind nauwkeurig moeten opmeten. Wanneer je schoenen online koopt moet je van tevoren wel zeker zijn dat je de schoenen mag terugsturen. Wanneer de schoenen worden thuisbezorgd kan je ze eerst passen en vervolgens beslissen of ze goed zitten.

Mooi houden van kinderschoenen

Alle goede bedoelingen ten spijt: de meeste kinderschoenen slijten snel door het spelen, kruipen, vallen, knoeien, enzovoorts. Om de schoenen langer mooi te houden kan je ze met wat schoenpoets bewerken. Ook is het raadzaam om ze na aankoop in te spuiten met speciale spray die de schoenen beschermt tegen vuiligheid en water. Zorg dat je de schoenen altijd zorgvuldig aan- en uittrekt. Open het ritsje altijd helemaal en ga niet forceren. Wanneer het slecht weer is kan je beter regenlaarsjes of iets dergelijks aandoen. Zorg er ook voor leren schoenen niet uitdrogen doordat ze bij de verwarming staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.oeiikgroei.nl

Reageer op het artikel "Wanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en advies"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: Januari 2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderen
Schrijf mee!