De RUMBA en de SMART methode

De RUMBA en de SMART methode Het bereiken van een doel gaat altijd sneller en makkelijker wanneer het goed omschreven wordt. Wat wil je bereiken, hoe lang wil je erover doen en hoe ga je het doen? Wanneer dit duidelijk op papier beschreven staat is de kans groter dat het doel ook daadwerkelijk bereikt wordt. Er zijn twee methodes die veel gebruikt worden in het bedrijfsleven om doelen te beschrijven. De RUMBA en de SMART methode.

De RUMBA methode

De RUMBA methode is een hulpmiddel om doelstellingen kwalitatief en krachtig te omschrijven. De RUMBA methode stamt af uit het bedrijfsleven waar het constant gaat om verbetering van producten of diensten. Tegenwoordig wordt deze methode veel gebruikt in de gezondheidszorg om zorgdoelen te beschrijven. De RUMBA formule bestaat uit vijf onderdelen. Aan elk onderdeel moet worden voldaan om een doelstelling kwalitatief goed en duidelijk te beschrijven.

R= relevant (ter zake doend)

Het doel moet relevant, actueel en ter zake doend zijn voor de persoon of organisatie die het doel moet gaan bereiken.

U= understandable (begrijpelijk)

Het doel moet goed te begrijpen zijn voor alle betrokkenen. Het doel moet in begrijpelijke taal beschreven staan.

M= measurable (meetbaar)

Het doel moet uitgedrukt staan in getallen, maten, eenheden enz.. Het doel moet meetbaar/toetsbaar zijn. Hoelang wil je erover doen? Hoeveel meer wil je gaan verdienen?

B= behavioral (gedrag)

Een doel moet concreet waarneembaar zijn oftewel, het te bereiken doel moet goed te zien zijn.

A= attainable (haalbaar)

Het doel moet haalbaar zijn voor de persoon voor wie het doel bestemd is. Als degene die het doel moet bereiken er niet achter staat of het niet haalbaar vind is het geen goede doelstelling.

De SMART methode

De Nederlandse versie van de Rumba methode is de SMART methode. De SMART methode wordt tegenwoordig veel gebruikt in het bedrijfsleven om bepaalde doelen te bereiken. Minder klachten van klanten, een hogere omzet of een betere samenwerking. Wanneer een doel duidelijk beschreven staat heeft het meer kans van slagen. Een goed beschreven doelstelling kan een team binnen een organisatie de stimulans geven om tot actie over te gaan. Een goed omschreven doelstelling leidt altijd tot betere resultaten dan een vage visie.

S= specifiek

Met specifiek wordt bedoeld dat er duidelijk en concreet beschreven moet staan wat voor resultaat er bereikt moet worden en wat de acties daartoe zijn.

M= meetbaar

Het doel moet meetbaar/toetsbaar zijn. Binnen hoeveel tijd wil je het doel bereiken? Hoeveel meer omzet moet er gemaakt worden? Het doel moet uitgedrukt zijn in getallen, eenheden of maten.

A= acceptabel

Het doel moet overeenkomen met het beleid en de doelstellingen van de organisatie of bedrijf. Als het een persoonlijk doel is moet het acceptabel zijn voor jezelf en eventuele betrokkenen.

De A wordt ook weleens omschreven als actiegericht. Het doel moet positief beschreven staan en mensen aanzetten tot actie.

R= realistisch

Het doel moet realistisch en haalbaar zijn. Als een doel niet haalbaar of te moeilijk is gooit men al gauw met de pet ernaar. Hetzelfde geldt als een doel te makkelijk is daarom is het de kunst om een doel zo te beschrijven dat het een uitdaging wordt voor jezelf of de organisatie om het doel te behalen.

T= tijdgebonden

Het doel moet tijdgebonden zijn. Wanneer er geen tijd aan verbonden zit is het doel niet meetbaar. Men werkt vaak beter met een deadline.
© 2011 - 2024 Marie897, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Leerdoelen formuleren met de SMART methode: voor- en nadelenWanneer je studeert – maar ook wanneer je werkt – zul je tegen situaties aanlopen waarin je doelen moet formuleren. Dit…
Leerdoelen formuleren volgens de SMART-methodeLeerdoelen formuleren volgens de SMART-methodeHet formuleren van leerdoelen is aan de orde van de dag wanneer je een opleiding volgt. Ook wanneer je werkt, heb je vaa…
POP schrijven (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een POP maken: veel studenten ontkomen er niet aan. Ook werknemers moeten door het schrijven van een POP hun persoonlijk…
Hoe schrijf je een goed POP? Het Persoonlijk OntwikkelPlanHoe schrijf je een goed POP? Het Persoonlijk OntwikkelPlanHet Persoonlijk OntwikkelPlan, ook werl kort POP genoemd, rukt op. Niet alleen in HBO- of universitaire opleidingen maar…

Koninklijke MarechausseeKoninklijke MarechausseeDe Koninklijke Marechaussee (Kmar) is een van de vier krijgsmachtdelen van de Nederlandse Krijgsmacht. Het is een politi…
Werken als mystery shopperShoppen en tegelijkertijd geld verdienen. Dat wilt toch iedereen? Werken als mystery shopper kan een leuke manier zijn o…
Marie897 (16 artikelen)
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.