Volgen van een beroepskeuzetest

Volgen van een beroepskeuzetest Het volgen van een beroepskeuzetest kan goed helpen om te bepalen wat iemand na zijn opleiding wil gaan doen. Er zijn verschillende soorten beroepskeuzetesten voor verschillende doelgroepen. Zo zijn er beroepstesten op mbo-, hbo-, vmbo-, havo- en vwo-niveau. U kunt het beste een professionele beroepskeuzetest afnemen, dan er een gratis online te doen. Deze laatste testen helpen u nauwelijks vooruit. Niet iedereen weet direct wat hij of zij later naar de middelbare school wil studeren. Ook veel oudere mensen of studenten vinden dat vaak nog lastig om te bepalen. Er zijn daarom verschillende beroepskeuzetesten die kunnen helpen bij het bepalen van uw keuze en u helpen uitvinden wat u leuk zou vinden, maar ook waar u mogelijk goed in zou zijn. Er zijn tal van testen te vinden en het niveau varieert sterkt. Dit niveau kan uiteenlopen van een test op het internet waarbij u tien vragen moet invullen tot professionele testen waar u een hele dag mee bezig bent en gevolgd wordt door psychologen die achteraf met een uitslag komen.

Gratis online beroepskeuzetesten

Vooral op het internet zijn tal van beroepskeuzetesten te vinden. Het is wel belangrijk om daar met enige voorzichtigheid mee om te gaan. Zo is het belangrijk te kijken naar de lengte van de test. Als deze maar bestaat uit tien vragen, dan mag u deze nooit serieus nemen. Vaak zijn die testen bedoeld om mensen te lokken en zich vervolgens bijvoorbeeld over te halen om een professionele beroepskeuzetest te volgen. Er kunnen ook andere commerciële motieven in het spel zijn. Dit zou bijvoorbeeld uit het advies kunnen blijken. De gratis beroepskeuzetest kan op zín hoogst een aardige indicator zijn van wat u later eventueel zou kunnen gaan doen, maar daar moet het ook bij blijven.

Verschillende beroepskeuzetesten voor verschillende doelgroepen

Een professionele beroepskeuzetest is gemaakt door professionals die meestal een psychologische achtergrond hebben. Vaak is er vooraf een intakegesprek. Veel opleidingen in het middelbaar onderwijs bieden deze tests aan aan scholieren die nog niet goed weten wat zij naar de middelbare school moeten doen. Dit gebeurd zowel op vmbo-, havo- en vwo-niveau. Ook zijn er speciale testen die zich richten op studenten op mbo-, hbo- en wo-niveau. Ook organisaties als het CWI, UVW en FNV bieden soms beroepskeuzetesten aan. Deze testen kunnen soms wel duizend euro kosten. De meeste scholen hebben wel geld beschikbaar. Meestal moeten de ouders een klein deel bijleggen.

Professionele beroepskeuzetesten

Aan een goede beroepskeuzetest is altijd een Nederlandse normgroep verbonden. Dit is omdat Amerikanen en Engelsen een heel andere culturele achtergrond hebben. Deze culturele verschillen hebben grote invloed op de persoonlijkheid van mensen en daardoor kan de beroepskeuzetest ook een vertekend beeld geven. Ook zijn de omstandigheden op de arbeidsmarkt vaak heel anders.

Inhoud van een beroepkeuzestest

In professionele beroepskeuzetest wordt de nadruk gelegd op een aantal typeringen. In de meeste zijn dat er zes, namelijk de volgende: artistiek, ondernemend, onderzoekend, mensgericht, praktisch en conventioneel. Al deze onderdelen zeggen iets over iemands persoonlijkheid. Iemand die dus artistiek is krijgt dus niet per se het advies om kunstenaar te worden wanneer deze bijvoorbeeld helemaal niet praktisch is ingesteld. Als iemand bijvoorbeeld ook mensgericht is zou het veel logischer kunnen zijn om iemand te adviseren om iets met mensen te gaan doen, bijvoorbeeld te gaan werken in de zorg.
Gerelateerde artikelen
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Volgen van een beroepskeuzetest"

Infoteur: Simcha
Laatste update: December 2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!