InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Postbezorgen, iets voor jou?

Postbezorgen, iets voor jou?

Wanneer je eens goed om je heen kijkt, zie je overal advertenties waarin postbezorgers gevraagd worden. De advertenties worden vaak versierd door de meest vrolijke kleuren en het beroep postbezorger wordt als een droombaan neergezet. Maar niet iedereen is geschikt om postbezorger te worden. Postbezorgen, is het iets voor jou?

Postbezorgen

Het beroep postbode is de laatste jaren nogal aan veranderingen onderhevig geweest. Tot het begin van de 21e eeuw behoorde het sorteren van de post op adres nog tot het takenpakket van de postbode. Door de ontwikkeling van intelligente computersysteem is deze taak echter overgenomen door machines. Het takenpakket van de postbode is hierdoor verkleind. Daarnaast wordt er steeds meer gebruik gemaakt van parttimers, de zogenaamde postbezorgers. Deze werken doorgaans niet op het postbedrijf zelf, maar zijn enkel verantwoordelijk voor het bezorgen van de post. Aangetekende brieven en pakketjes worden vaak nog wel door de ervaren postbodes bezorgd. Doordat de functies die de postbode vroeger bekleedde steeds meer onderverdeeld worden in kleinere taken, verdwijnt de traditionele postbode van de straat. Vroeger was postbode een baan voor de kostwinner, tegenwoordig is postbezorgen een ideaal bijbaantje voor de huisvrouw, student, 65-plusser en gehandicapte.

Tegenwoordig is het bezorgen van de brieven en andere post de primaire taak die de postbezorger heeft. De post wordt doorgaans kant en klaar bij je bezorgd, of je kan de post 'bezorgklaar' afhalen bij het depot. Er zijn een aantal bedrijven waarbij het sorteren van de post door de postbezorger zelf gedaan wordt, zoals Selektmail. Hier krijg je uiteraard ook een vergoeding voor.

Postbezorgen, iets voor mij?

Allemaal leuk en aardig, postbezorgen, maar wat heb je daar nu voor nodig? Welke eigenschappen moet een goede postbezorger in huis hebben om met succes te reageren op vacatures voor postbezorgers?

Een goede conditie

Als postbezorger zal je vaak een eigen wijk toegewezen krijgen waar jij verantwoordelijk voor bent. De huizen in deze wijk kunnen dicht op elkaar liggen, maar kunnen ook over een groter gebied verspreid zijn. Hoe dan ook, je zal flinke stukken moeten fietsen en lopen met de post. Een goede conditie voor post lopen is daarom onmisbaar.

Weerbestendig

Postbezorgen in het voorjaar is heerlijk: een lekker zonnetje, aangename temperatuur en weinig regen en wind. Postbezorgen in de winter of midden in de zomer kan echter een flinke uitdaging zijn. De straten zijn ondergesneeuwd, bevroren vingers en gladde wegen, of juist een broeiende hitte, plakkerige brieven en zweetvoeten. Post bezorgen wordt het gehele jaar door gedaan, waardoor je met diverse weersomstandigheden te maken kunt krijgen. Het is daarom belangrijk dat je als postbezorger niet terugdeinst voor uiteenlopende weersomstandigheden.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Er zijn dagen waarop je liever in je bed blijft liggen. Omdat je bij het bezorgen van de post vaak behoorlijk vrij bent in het indelen van je tijd, kan het verleidelijk zijn het post bezorgen alsmaar uit te stellen, tot het te laat is om de post te bezorgen. Je dient daarom over een behoorlijk verantwoordelijkheidsgevoel te beschikken. Ieder wil zijn post immers zo snel mogelijk hebben?!

Zelfstandigheid

Anders dan bij de meeste banen is er bij het postbezorgen geen baas die je continu op de vingers zit te kijken. Jíj bent verantwoordelijk voor het op tijd en netjes bezorgen van de post. Dit vergt naast verantwoordelijksgevoel ook een flinke portie zelfstandigheid. Omdat je over het algemeen je eigen tijd in kunt delen, moet je een planning kunnen maken van je werkzaamheden. Je eigen tijd in kunnen delen bij een baan is een groot voordeel, maar vereist wel wat zelfdiscipline.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Postbezorger worden bij een postbedrijf als Sandd is eenvoudig. Postbezorgers krijgen weinig betaald dus er is altijd we…
Waarom de post vaak te laat wordt bezorgd?Tot een aantal jaren geleden was TNT Post (dat nu PostNL heet) toch een redelijk betrouwbare postbezorger. Sinds PostNL…
Postbezorger worden, wat verdient het?Postbezorger worden, wat verdient het?Als je overweegt om post te gaan bezorgen als bijbaantje, moet je rekening houden met vaste tijden waarop de post bezorg…
Slecht betaalde beroepenSlecht betaalde beroepenEr zijn een aantal beroepen waarvan het maandelijkse inkomen tegenvalt. Vaak zijn dit ook nog zware beroepen die veel en…

Reageer op het artikel "Postbezorgen, iets voor jou?"

Reacties

Sonja, 02-05-2016 13:57 #2
De zwaarte van het werk hangt af van het bedrijf maar zéker ook van de wijk die je hebt. Wat bedrijven betreft: als je bij Postnl werkt, bestaat een groot deel van je post uit (ongeadresseerd) reclamedrukwerk. Dat heb je dan samen met je gewone post (en brievenbuspakketjes, die soms niet in een brievenbus passen) aan je nek hangen en met een beetje grote wijk en dikke reclamefolders kan dat vies tegenvallen. Op zich is het werk wel leuk, maar mensen met rugklachten zou ik niet aanraden bij postnl te gaan werken.

Rebeccahoogers (infoteur), 29-06-2011 16:45 #1
Het is echt vreselijk, en ik spreek uit ervaring. Je doet fysiek zwaar werk tegen het minimumloon en die tijdsdruk… Mensen denken vaak "oh, lekker buiten", maar dat valt tegen met temperaturen van 30 graden (of in de winter, maar daar heb ik geen ervaring mee). Reactie infoteur, 04-07-2011
Ik vond het juist een heerlijk baantje, lekker actief in de buitenlucht :)
Als je snel kunt werken valt het op zich wel mee met het loon, maar het is geen heel erg goed betaalde bijbaan nee.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 2
Schrijf mee!