InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Schooltypen middelbare school

Schooltypen middelbare school

Er bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?

BB

BB betekent basisberoepsgerichte leerweg. Het is bedoeld voor leerlingen die zo veel mogelijk willen leren door dingen te doen, niet te veel leerwerk. Deze scholen hebben naast theorielokalen ook verschillende doe-plekken. BB sluit aan aan op de twee lagere niveaus van het mbo

KB

KB betekent kaderberoepsgericht leerweg. Het zitten ertussen wat nieuwe betreft, het is een combinatie van theorie en praktijk

Vmbo

Van alle kinderen in Nederland gaat zestig procent van de leerlingen naar het vmbo. Vmbo betekent voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Het vmbo duur vier jaar. Je leer er wat je moet weten om naar het mbo toe te kunnen. Op het mbo leer je een beroep bijvoorbeeld schoonheidsspecialiste of timmerman. Op het vmbo leer je nog geen beroep. Na de onderbouw (de eerste twee leerjaren) moet je een richting kiezen. De richtingen die je kunt kiezen zijn: Techniek, Zorg & welzijn, economie en landbouw.

Havo

Havo betekent hoger algemeen voortgezet onderwijs. De havo duurt vijf jaar. Na de havo kun je naar het hbo (het hoger beroepsonderwijs), bijvoorbeeld verpleegkunde of de lerarenopleiding. Als je het juiste vakkenpakket hebt gekozen, kun je na de havo naar het vwo. Als je op havo overal een 7 staat, kun je opstromen naar het vwo. In de vierde klas van de havo kies je een richting. Die heten profielen. Je kunt kiezen uit: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid, Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij. In de vierde klas van de havo kom je in de bovenbouw.

Vwo

Vwo betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Het vwo is de vooropleiding van de universiteit. De universiteit is het allerhoogste niveau, waarbij het gaat om de wetenschap: de kennis over een bepaald onderwerp. Er zijn beroepen die je alleen kunt doen met een opleiding van universiteit, zoals psycholoog of architect. Voor het vwo moet je goed kunnen leren en dat leuk te vinden. De profielen zijn hetzelfde als bij de havo. Het vwo kent twee schoolsoorten: het atheneum en het gymnasium. Op het gymnasium krijg je dezelfde vakken als op het atheneum, maar bij het gymnasium krijg je Latijn en Grieks, de klassieke talen.

Leerlingenbegeleiding

Als je last hebt van ADHD of dyslexie, kan dat een leerachterstand geven. Je kunt dan leerlingondersteunend onderwijs krijgen, waar je extra hulp en zorg krijgt. Het zijn speciale klassen met ongeveer 15 leerlingen. Leerlingondersteund onderwijs het LWOO. Zo kunt je je toch je diploma halen. Je kunt ook kiezen voor praktijkonderwijs, een school met kleine klassen en praktijklessen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schooltypen middelbare school"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 16-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!