Wat is jobcarving?

In de re-integratiewereld blijkt het vaak lastig om vacatures te vinden die binnen de belastbaarheid van degene met een arbeidshandicap past. Laat je die vacature dan voor wat die is, of ga je in overleg met de werkgever? De keuze om de vacature voorbij te laten gaan, is natuurijk de gemakkelijkste weg, maar dat zal geen resultaat opleveren.
De beste manier om tot resultaat te komen is om met de werkgever in overleg te gaan.

Vacature

Werkgevers zijn over het algemeen gericht om opvulling te gaan zoeken daar waar een tekort aan mankracht is. Dit doet men door een vacature te plaatsen voor de functie waar teveel werk is voor het huidige personeelsbestand. Een vacature bestaat altijd uit meerdere taken. Tevens zullen in de meeste vacatures ook competenties vermeld zijn waaraan de sollicitant moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor de baan.

Jobcarving

Het is nu aan de re-integratiedeskundige of jobcoach om met de werkgever in overleg te gaan over de taakinhoud van de functie. Het kan zijn dat een kandidaat het grootste deel van de taken die in de vacature vermeld zijn uit kan voeren, maar dat er enkele taken zijn die niet binnen de belastbaarheid van de kandidaat passen. De kunst is dan om samen met de werkgever te proberen de vacature zodanig aan te passen dat deze wel binnen de belastbaarheid (of kennis en vaardigheden) van de kandidaat past. Dat vergt een heel andere denkwijze van de werkgever, dus het zal de nodige overtuigingskracht vragen van de re-ingratiedeskundige/jobcoach.
Het makkelijkste om jobcarving uit te leggen is aan de hand van een voorbeeld.

Praktijkvoorbeeld

Een logistiek bedrijf met acht heftruckchauffeurs in dienst krijgt het alsmaar drukker en komt al snel tot de conclusie dat er een heftruckchauffeur bij moet om het werk nog gedaan te krijgen. Hij komt in contact met een jobcoach die graag in gesprek wil met de werkgever om te kijken of er een passende oplossing geboden kan worden. De jobcoach bekijkt samen met de werkgever de taken die een heftruckchauffeur doet en het valt de jobcoach op dat alle heftruckchauffeurs ook enkele neventaken hebben zoals het karton opruimen en de vloer aanvegen. De jobcoach heeft wel een kandidaat die deze twee taken op zich kan nemen en hij overtuigt de werkgever ervan dat hij dan geen heftruckchauffeur nodig heeft. Dat bespaart de werkgever kosten, omdat een heftruckchauffeur een duurdere kracht is en de heftruckchauffeurs kunnen al hun aandacht richten op hun eigenlijke taak.
De werkgever is na een tijdje erg tevreden en ziet dat de heftruckchauffeurs op deze manier veel efficiënter hun werk kunnen doen. Met jobcarving is het heftruckwerk eruit gehaald.

Ander praktijkvoorbeeld

Een jobcoach belt een cateringbedrijf, omdat hij via iemand heeft vernomen dat men daar op zoek is naar een nieuwe medewerker. Er wordt een afspraak gemaakt. De werkgever zoekt een cateringmedewerker die alle voorkomende taken kan doen. De jobcoach heeft een kandidaat die alle taken zou kunnen, behalve de kassawerkzaamheden. De werkgever twijfelt nog, maar is uiteindelijk toch over de streep en wil de kandidaat een kans geven. Na enkele weken geeft de werkgever aan dat de medewerker prima meedoet en dat er geen probleem is met de kassa. De andere medewerkers doen iets meer kassa en de nieuwe medewerker neemt iets meer van de andere taken over. Met jobcarving is hier de taak kassawerk er uit gehaald.

Hoe pak je dit nu aan?

Het helpt natuurlijk als je al een goed contact met een werkgever hebt. Een flinke dosis lef en overtuigingskracht is nodig om dit te kunnen doen. Daarnaast heb je uiteraard een goed analytisch vermogen, omdat je bedrijfsprocessen moet kunnen lezen en daar ook oplossingen bij kunt bedenken. Ervaring leert dat werkgevers blij zijn met een andere kijk op hun bedrijfsproces. Zeker als dat vorm gegeven kan worden en als dat slaagt.
© 2011 - 2020 Dubbelu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loondispensatie (Wajong)Loondispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer met een Wajong of WWB uitkering minder loon hoeft te betalen dan…
Kleinschalig van Wajong naar werkKleinschalig van Wajong naar werkJongeren met een arbeidshandicap moeten als het even kan aan het werk. Werkgevers moeten ervan worden overtuigd dat de i…
Sociale WerkvoorzieningSociale WerkvoorzieningSoms is een reguliere baan door een arbeidshandicap niet haalbaar. Het ‘vangnet’ in onze samenleving is dan de Wet Socia…

Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Beroep relatiecoachBeroep relatiecoachRelatiecoach is een interessant beroep. Ieder mens heeft te maken met verschillende relaties. Relaties waar wel eens pro…

Reageer op het artikel "Wat is jobcarving?"

Reacties

Gérard, 07-01-2017 13:31 #3
Ik werk al 29 jaar bij een SW bedrijf en ben na bijna 20 jaar in de schoonmaak te hebben gewerkt overplaatst naar een productieafdeling waar ik naar mijn gevoel niet op de juiste plek zit en er liever vandaag dan morgen weg wil. Ik zou dolgraag in een ziekenhuis als medewerker patiëntenvervoer gaan werken maar wordt door zowel het UWV als door personen binnen het SW bedrijf tegengewerkt. Er wordt gezegd dat ik dit werk niet aan zou kunnen en dat daar geen werk in is maar als ik zelf weg wil bij het SW bedrijf
moet ik zelf maar solliciteren wat ik dus al vaak heb gedaan met als resultaat dat ik telkens maar wordt afgewezen. Is het niet mogelijk dat het werk van patiëntenvervoer in een ziekenhuis wat op diverse werkplekken is wegbezuinigd kan worden gedaan door mensen zoals ik met een beperking?

Philip, 11-01-2014 14:51 #2
Het woord "vacature"is geheel niet in over eenstemming met het het begrip van re-intergratie. Van werkgevers wordt immers verwacht dat zij desnoods bedrijfsstucturen aanpassen zodat er een medewerker weer kan deelnemen aan het arbeidsproces. Er moet simpel weg door de werkgever een arbeidsplaat gecreerd worden om zo de re-intergrende werknemer een plek te bieden binnen het bedrijf. Ook wordt van een goed werkgever geacht dat er voldoende begeleiding en ondersteuning geboden wordt zodat het re-intergeren soepel voor de her-intreder goed verloopt.
Laat u dus niet afschepen met de woorden er is geen vacature of de functie is niet geschikt. De werkgever heeft de plicht om passend werk te verschaffen en om aan het arbeidscontract weer invulling te geven. Ook het hebben van uitzendkrachten kan niet gebruikt worden om re-intergratie te dwarsbomen. Primair is dat een werknemer (eventueel samen met de bedrijfsart) bepaald wanneer hij of zij weer wil en kan deelnemen aan het arbeidsproces, niet de werkgever. Werkger dient zich altijd aan te passen.

Tineke Moens, 23-05-2012 10:54 #1
Behalve het anders verdelen van taken, waardoor andere functieprofielen en functies ontstaan, kan ook met een werkgever "het ingroeien in een bestaande of nieuwe functie" worden besproken en geregeld. Voor werkzoekenden die hun werkcapaciteit en werkkwaliteit nog niet kennen. Dit kan door middel van snuffelstages op basis van bestaande en nog te ontdekken werkkwaliteiten waaraan het bedrijf in principe behoefte aan heeft. Ook hieruit kunnen nieuwe functieprofielen ontstaan.

Infoteur: Dubbelu
Laatste update: September 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 3
Schrijf mee!