InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Geld verdienen met een krantenwijk

Geld verdienen met een krantenwijk

Geld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: de bezorgvergoeding, maar ook de Nieuwjaarsbonus. Al met al levert een krantenwijk een behoorlijk verdienste op. Wat is het salaris bij een krantenwijk?

Werken als krantenbezorger

Ruimt 70% van de krantenbezorgers is tevreden over zijn of haar bijbaan. Want een krantenwijk verdient best goed. Bovendien neemt het weinig tijd in beslag: slechts een uurtje per dag.

Minimum leeftijd krantenwijk

De minimum leeftijd voor een krantenwijk is 15 jaar. Als 15 jarige kun je zo boven het minimumloon verdienen.

Hoeveel verdient een krantenwijk?

Ruim 60% van de krantenbezorgers verdient meer dan honderd euro per maand. Hoeveel je precies verdient met een krantenwijk, is afhankelijk van het aantal abonnees, voor welke krant je werk en het soort wijk. Een uitgestrekte buitenwijk met twintig adressen verdient misschien meer dan een wijk in het centrum met het dubbele aantal adressen.

Fietsvergoeding

Sommige bedrijven bieden een fietsvergoeding aan hun krantenbezorgers die niet in hun eigen dorp de krant kunnen bezorgen, als compensatie voor het extra fietsen.

Nieuwjaarsbonus

Een groot voordeel van een krantenwijk is de Nieuwjaarsbonus. Ieder jaar krijgen krantenbezorgers kaartjes met een nieuwjaarswens namens het mediabedrijf. Tijdens kerst of Oud en Nieuw kunnen ze langs de deuren om een bonus te krijgen. De verdiensten lopen aardig op: 200 tot 300 euro is het gemiddelde. Ruim een maandsalaris, dus.

Verdiensten krantenwijk

Al met al levert een krantenwijk dus een behoorlijk zakcentje op, opgeteld:
  • De bezorgvergoeding: 100 tot 200 euro
  • Fietsvergoeding (bijvoorbeeld 10 euro per maand)
  • Nieuwjaarsbonus: gemiddeld 250 euro

Als we dit omrekenen naar de verdiensten per maand, kom je uit op een bedrag van 180 voor een gemiddelde wijk. Niet slecht, dus, aangezien je er slechts een uur per dag werk mee hebt. Uitgaande van een 5 x 4 uur werken per maand, is het uurloon voor de krantenwijk uit het voorbeeld 9. Ter vergelijking: voor een 20-jarige is het minimum uurloon 5,50.

Omdat er regelmatig een tekort is aan krantenbezorgers, zijn er vaak ook lotingen onder krantenbezorgers, waarbij ze kans maken op bijvoorbeeld een MP3-speler of een laptop. Krantenbezorgers krijgen ook soms bonussen als ze een aantal maanden in dienst zijn, of als zij een ander persoon succesvol attent maken op de mogelijkheid een krantenwijk te nemen als bijbaantje.

Verdiensten folderwijk

Als je niet van vroeg opstaan houdt, kun je ook overwegen om een folderwijk te nemen. De verdiensten zijn echter behoorlijk slecht en staan niet in verhouding tot de tijd die je erin investeert. Toch kan het voor bijvoorbeeld een 14-jarige een aantrekkelijke manier zijn om wat extra zakgeld te verdienen.
Gerelateerde artikelen
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…
Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan hui…
Werken als dagbladbezorgerWerken als dagbladbezorgerVroeg opstaan om op tijd de krant in de brievenbussen te stoppen. Dit is een dagelijks ritueel voor de dagbladbezorger o…

Reageer op het artikel "Geld verdienen met een krantenwijk"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!