Kleinschalig van Wajong naar werk

Kleinschalig van Wajong naar werk Jongeren met een arbeidshandicap moeten als het even kan aan het werk. Werkgevers moeten ervan worden overtuigd dat de inzet van jongeren met een beperking geen belasting hoeft te zijn. Sommigen zijn van mening dat die begeleiding naar werk het best kleinschalig kan gebeuren.

Te veel instroom in de Wajongregeling

Medio 2013 telde Nederland ongeveer 230.000 mensen met een jonggehandicapten-uitkering (Wajong). Tussen 1998, het jaar van invoering van de uitkering, en 2010, was er sprake van een explosieve toename van jongeren met een Wajonguitkering. In dat verband wordt er vooral met een beschuldigende vinger gewezen naar de gemeenten. Die zouden veel gehandicapten in de door het rijk gefinancierde Wajong hebben gedirigeerd om op de bijstand, die uit eigen middelen moet worden betaald, te besparen. In 2010 greep de overheid in met een vernieuwde Wajongregeling. Maar ondanks die ingreep stroomden er in 2011 nóg meer dan 16.000 mensen in de Wajong in en in 2012 waren er dat ook nog 15.000. Slechts een klein deel van hen heeft een lichamelijke beperking. Het merendeel kent een verstandelijke beperking of autisme.

Meer jongeren met een Wajonguitkering aan het werk

Als het aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken ligt, moeten er van de 230.000 mensen die nu een Wajonguitkering krijgen, uiteindelijk maar 40.000 overblijven: jongeren die een dermate zware handicap hebben, dat ze absoluut niet kunnen werken. De rest moet aan de slag of komt in de bijstand terecht. Om het zover te laten komen wordt iedere jongere met een Wajonguitkering de komende jaren herkeurd. Van UWV WERKbedrijf wordt een fikse inspanning gevraag om Wajongers naar werk te begeleiden.

Prominente rol voor UWV WERKbedrijf weggelegd bij plaatsing jonggehandicapten

Het is geen gemakkelijke opgave om Wajongers geplaatst te krijgen. Er komt heel wat bij kijken. Een ondernemer kan dan wel enthousiast zijn, maar dat is nog geen garantie dat plaatsing slaagt. Van afdelingschefs wordt verwacht dat ze hun productienormen halen en van collega’s wordt een flexibele opstelling gevraagd.

Wajongers via kleinschalige projecten aan werk helpen

Sommige insiders zijn van mening dat veel jongeren met een handicap zonder subsidies of allerlei ingewikkelde regelingen in hun omgeving aan de slag zouden moeten kunnen. Als vrijwilliger of betaald. Her en der ontstaan er inmiddels dan ook particuliere initiatieven die Wajongers en andere uitkeringsgerechtigden via kleinschalige projecten aan het werk willen helpen:
  • zo zou men jongeren bijvoorbeeld in de kantine van een school zeer goed kunnen voorbereiden op een baan;
  • en een ander initiatief wil mensen met een Wajonguitkering inschakelen bij een bevoorradingsdienst voor winkeliers in de binnenstad.

Particuliere initiatieven afhankelijk van UWV

Probleem is dat dit allemaal niet kan zonder de hulp van UWV WERKbedrijf, want dat instituut, dat van het rijk de opdracht heeft gekregen om wajongers aan het werk te helpen, bezit de kaartenbakken met namen. Maar de relatie met UWV WERKbedrijf verloopt niet altijd even soepel. “Het systeem” laat niet toe dat derden informatie krijgen waar de mensen met een handicap zich bevinden. Het kan in de ogen van UWV WERKbedrijf niet zo zijn dat men Wajongers op afroep doorstuurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kleinschalig van Wajong naar werk"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: April 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!