InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijden

Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijden

Een krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een krantenwijk? Hoe kun je je inschrijven voor een krantenwijk en wat zijn de bezorgtijden?

Aanmelden voor krantenwijk

Er zijn verschillende websites waar je je kunt inschrijven als je een krantenwijk zoekt. Vaak wordt je dan op een wachtlijst geplaatst, maar soms kun je (vrijwel) direct aan de slag. Een voorbeeld van een website waar je je in kunt schrijven als toekomstig krantenbezorger, is www.hetgeldligtopstraat.nl. Via deze website kun je je aanmelden als bezorger, depothouder, Sp!tsuitdeler, nabezorger, vervoerder of insteker. Ook vind je er informatie over de beschikbare (kranten)wijken.

Maar als je op zoek bent naar een krantenwijk, is het ook de moeite waard om regionale dagbladen door te bladeren. Hierin staat regelmatig een oproep voor een nieuwe krantenbezorger.

Een krantenwijk lopen, kranten bezorgen

Een krantenwijk lopen lijkt simpel, maar er komt verantwoordelijkheid bij kijken. Als bezorger ben jij een belangrijke schakel binnen het distributieproces. Als bezorger sluit je geen arbeidsovereenkomst af met de depothouder, maar een zogenaamde “overeenkomst tot opdracht”. Het verschil is simpel. Bij een arbeidsovereenkomst moet jij persoonlijk arbeid verrichten. Je krijgt ook doorbetaald als je ziek bent. Maar bij een “overeenkomst tot opdracht”, zoals een krantenwijk, heb je alleen de verplichting om de kranten op de juiste tijd en bij de goede adressen te bezorgen. Je wordt “afgerekend” op het resultaat. Als je ziek bent, moet je dan ook zelf voor vervanging zorgen (eventueel in overleg met de depothouder).

Bezorgtijden krantenwijk

Als krantenbezorger moet je vroeg uit de veren, want de kranten moeten doordeweeks voor 7.00 in de brievenbus liggen. Als je hier niet in slaagt, kunnen de mensen gaan klagen. Dit heeft een negatief effect op je salaris (en kan uiteindelijk tot ontslag leiden).

Minimumleeftijd krantenbezorger

Je mag kranten bezorgen vanaf 15 jaar. Er is geen maximumleeftijd. Sommige gepensioneerden brengen dan ook kranten rond, om in conditie te blijven of als leuk extraatje boven hun pensioen.

Voordelen krantenwijk

  • Een krantenwijk verdient best goed: de richtlijn is 100 tot 200 euro
  • In de periode tussen kerst en Oud en Nieuw, krijg je zogenaamde “nieuwjaarskaartjes” waarop een nieuwjaarswens staat. De verdiensten zijn goed: zo rond de 200 a 300 euro gemiddeld.
  • Je bouwt een goede conditie op. Andere mensen zijn veel geld kwijt aan de sportschool, maar jij verdient juist geld

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo moet je er altijd vroeg uit en moet je dwars door sneeuw, hagel, regen en wind.

Salaris krantenwijk

Hoeveel verdient een krantenwijk precies? Het salaris is niet gekoppeld aan het minimum(jeugd)loon, maar is afhankelijk van de bezorgdagen, het soort wijk (bijvoorbeeld een buitenwijk) en het aantal abonnees. Een grove richtlijn is 100 tot 200 euro. Als je een overeenkomst sluit met de depothouder, kan hij of zij je precies vertellen hoeveel je gaat verdienen. Op de uitbetalingen wordt geen belasting ingehouden. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor een eventuele belastingaangifte.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan hui…
Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)Het lopen van een ochtendkrant: wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat is het verschil wat betreft een gewone k…
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…
Postbezorger worden, wat verdient het?Postbezorger worden, wat verdient het?Als je overweegt om post te gaan bezorgen als bijbaantje, moet je rekening houden met vaste tijden waarop de post bezorg…
Bronnen en referenties
  • Hetgeldligtopstraat.nl

Reageer op het artikel "Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijden"

Reacties

Drlington, 11-08-2017 09:21 #7
Ik ben over 6 maanden 13, mag ik dan nog steeds kranten bezorgen of niet?

Khalid, 07-08-2017 12:02 #6
Hoeveel euro verdien je per maand?

Sara, 28-06-2017 18:09 #5
Hoi,
mag je ook met astma bezorgen?

Amanuel, 18-02-2016 22:45 #4
Geachte heer/ Mevrouw,
Krijg je 100 tot 200 euro per week of per maand?

Iwan, 20-10-2015 20:57 #3
Ik zou graag willen weten wat het salaris op maandbasis is en op jaarbasis.

Khalid, 20-05-2015 23:21 #2
Krijg je 100 tot 200 euro per maand?

Sara El Khamisy, 22-05-2013 19:02 #1
Hallo,

Ik ben 14 1/2 jaar, zou je dan ook een krantenwijk mogen?

Met vriendelijke groet,

Sara El Khamisy

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 17-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 7
Schrijf mee!