InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te worden

Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te worden

Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te worden Voor sporters die professioneel met hun sport bezig zijn is de voeding van zeer grote betekenis. Wanneer de voeding die zij nemen optimaal gebalanceerd is, kunnen er betere prestaties geleverd worden. Wanneer je deskundige in sportvoedingsadvies bent, dan kun je sporters op dit gebied helpen beter te presteren.

Wat kun je als adviseur sportvoeding betekenen

Als adviseur sportvoeding kun je sporters dus van voorlichting en advies voorzien dat op hun specifieke situatie is afgestemd. Afhankelijk van de soort sport die iemand beoefent, de conditie waar iemand in verkeert en andere persoonlijke kenmerken, zal iedere sporter een op het individu afgestemd advies krijgen van een sportvoedingsadviseur. Denk bijvoorbeeld al aan het onderscheid tussen verschillende sporten en of het teamsport, krachtsport of duursport betreft. Ook het feit dat de ene sporter droog is getraind en 1,80 meter is met een gewicht van 70 kilo, terwijl een andere sporter 1,75 meter is en 75 kilo weegt, leidt ertoe dat beide sporters een ander voedingsadvies krijgen van een deskundige adviseur sportvoeding.

Wat kun je met de opleiding sportvoeding doen

Als sportvoedingadviseur kun je een eigen praktijk beginnen, maar je kunt ook gaan werken bij een sportvereniging of een fitnesscentrum. Daarnaast is dit ook een cursus die geschikt is voor mensen die al op een andere manier in de sport werkzaam zijn, zoals fysiotherapeuten, sportmasseurs, trainers en coaches. Ook kun je deze cursus doen als specialisatie van een beroep als diëtist of gewichtsconsulent.

Waaruit bestaat een cursus advies sportvoeding

Een cursus sportvoeding bestaat uit diverse elementen, zoals:
  • Voedingsleer in zijn algemeen speelt natuurlijk een belangrijke rol. Onderwerpen als stofwisseling, energiebehoefte, spijsvertering, de schijf van vijf en algemene kennis over voedingsmiddelen staan centraal.
  • De energiehuishouding is met name voor sporters heel belangrijk. Wat gebeurt er in het lichaam qua energie wanneer iemand zich inspant en wat gebeurt er na inspanning en in rust. Hoeveel energie wordt er bij verschillende sporten gebruikt?
  • De verschillende energetische stoffen in voedingsmiddelen, zoals koolhydraten, vetten en eiwitten worden uitgebreid behandeld. Wat betekenen deze stoffen voor de energie, hoeveel heeft men nodig en wat is de invloed ervan op de verdere gezondheid.
  • In welk voedsel komen welke mineralen en vitamines voor en hoeveel. Wat is de functie van voedingssupplementen voor een sporter.
  • De fysiologie van het menselijk lichaam is ook een belangrijk onderwerp. Je leert in dit kader wat inspanning, met name door sport, betekent voor het lichaam.
  • Hoe zit de vochthuishouding in elkaar en wat betekent dit voor het lichaam en de vocht- en voedingsbehoefte van een sporter en zijn prestaties.
  • De zin en onzin van supplementen. Welke supplementen zijn goed en nodig en welke hebben een positief effect op de sportieve prestaties. Is de functie van een bepaald supplement wetenschappelijk bewezen.
  • Je moet in staat zijn om bepaalde problemen op het gebied van de gezondheid van sporters te herkennen. Wanneer hebben klachten met voeding te maken, wanneer moet je iemand naar een arts verwijzen.
  • Voor de meeste sporters is hun gewicht erg van belang, ook in het kader van de te leveren prestaties. Hoe ga je bij sporters met een te laag of te hoog gewicht om.
  • Voor jezelf moet je al deze kennis leren te vertalen naar een duidelijk voedingsadvies.
  • Je moet in staat zijn om dit advies goed over te brengen aan sporters, dus ook het onderwerp communicatie is van belang. Dit geldt ook wanneer je bijvoorbeeld voorlichting over sportvoeding gaat geven.
  • Je leert ook de beginselen van het opzetten van een eigen praktijk en waarmee je rekening moet houden als je als zelfstandige aan de slag gaat.

Waar kun je een opleiding tot adviseur sportvoeding volgen

In Nederland kun je op basis van thuisstudie een cursus sportvoeding volgen bij het LOI. Deze cursus wordt afgesloten met een examen en diploma. Voor deze opleiding is geen specifieke vooropleiding nodig en je kunt de hele cursus via thuisstudie doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sportvoeding: eten dat sportprestaties verbetertHet eten van sportvoeding is voor sporters een belangrijk onderwerp. Bij het eten van sportvoeding bij of ter vervanging…
De ideale sportvoedingDe ideale sportvoedingDe juiste sportvoeding is vaak van doorslaggevende betekenis voor succes in de sport. Sporters streven immers altijd naa…
Supplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessSupplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessVoor betere prestaties tijdens de krachttraining of fitness, kan je supplementen gebruiken. Sportvoeding en supplementen…
Sportmasseur worden met een cursus sportmassageSportmasseur worden met een cursus sportmassageWil je graag professioneel sportmasseur worden, dan is de cursus sportmasseur misschien wel iets voor jou. Met deze ople…
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo-Mix, Pixabay
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te worden"

Reacties

Annika_schrijft (infoteur), 08-09-2010 05:59 #2
Hoi, informatie hierover vind je op de website www.loi.nl (http://www.loi.nl/cursussen/voeding_en_sport/sportvoeding/index.htm).
groetjes

Bernete-Diaz Dolores, 07-09-2010 18:11 #1
Hallo ik woon in Belgisch Limburg, ik heb interesse in deze curssus. Ik heb enkele vragen : hoe lang duurt deze cursus, hoeveel het me gaat kosten en waar in Nederland deze examens worden afgenomen?

Groeten Dolores

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Reacties: 2
Schrijf mee!