Een opleiding tot pedicure

Een opleiding tot pedicure Heb je altijd graag pedicure willen worden of is dit een recente wens van je? Je kunt bij diverse opleidingsinstituten een opleiding tot pedicure volgen die afsluit met het vakdiploma pedicure. Je kunt dan je eigen praktijk openen of gaan werken bij onder meer een ziekenhuis of schoonheidssalon. Hier kun je meer lezen over de mogelijkheden op het gebied van een opleiding tot pedicure.

Het werk van een pedicure

Hier wordt een korte uitleg gegeven over het vak van pedicure, zodat je al een indruk hebt van wat er tijdens de opleiding geleerd wordt en wat er van je verwacht wordt. Een pedicure houdt zich bezig met voetverzorging, dus met de verzorging van de voeten waarbij de huid en nagels aan bod komen. Dit kan zijn om al bestaande klachten te verhelpen, maar ook om klachten te voorkomen of om de voeten gewoon te verwennen. Een pedicure moet dus alles weten van de voeten en het voorkomen en verhelpen van voetklachten, maar moet ook advies kunnen geven over de verzorging van je voeten.

Opleiding tot pedicure

Omdat pedicure een zeer praktisch gericht beroep is, zal een goede opleiding tot pedicure niet alleen theorie bevatten maar ook praktijk. De theorie over voetverzorging die je leert, moet je natuurlijk ook in de praktijk kunnen oefenen. De volgende thema’s komen onder meer aan bod tijdens een opleiding tot pedicure:
  • Kennis van het menselijk lichaam waarbij het hele bewegingsstelsel aan bod komt, maar ook de organen, stofwisseling, zenuwstelsel en ademhalingsstelsel. Met name het bewegingsapparaat krijgt veel aandacht.
  • Uitgebreide theorie over de voet, types voeten, beweging van de voet, stand van de voeten, afwijkingen van de voet en alles over huis, spieren, pezen en weefsel van de voet en de nagels.
  • Kennis over waar een goede schoen aan moet voldoen en welke hulpmiddelen op orthopedisch gebied er zijn om afwijkingen van de voet te corrigeren.
  • Als pedicure werk je niet alleen met het menselijke lichaam, maar vooral met mensen die als klant in je stoel zitten. Je moet dus ook weten hoe je met mensen om moet gaan, ze op hun gemak moet kunnen stellen en hoe je een behandeling prettig kunt laten verlopen. Ook leer je hoe je het beste advies kunt geven.
  • Een pedicure maakt gebruik van haar handen en diverse hulpmiddelen. Ook over deze hulpmiddelen en hoe je ze moet gebruiken leer je alles in theorie en praktijk.
  • In theorie en praktijk leer je ook hoe diverse behandelmethodes uitgevoerd moeten worden. Hoe behandel je huidaandoeningen, wat doe je met likdoorns en blaren, hoe behandel je ingegroeide nagels en wat doe je in het geval van verwondingen.
  • Hygiëne is natuurlijk ook een belangrijk aspect van het vak van pedicure en hieraan wordt natuurlijk ook voldoende aandacht besteed.
  • Tenslotte komen ook de arbeidsomstandigheden aan bod en leer je ook hoe je een praktijk kunt opstarten en hoe je deze zou kunnen runnen.

Waar kun je een opleiding tot pedicure volgen

Aanbieders van opleidingen tot pedicure zijn onder meer het LOI, NHA en NTI. Je volgt de opleiding vanuit huis middels een thuisstudie en hebt de mogelijkheid om ernaast een stageplaats te zoeken of praktijkdagen bij te wonen, om zodoende ook de praktijk te kunnen oefenen en onder de knie te krijgen. Deze mogelijkheden verschillen overigens per instituut dat de opleiding tot pedicure aanbiedt. Ook kun je bij verschillende opleiders verschillende getuigschriften of diploma’s behalen. Wat je doelstelling in deze is, hangt natuurlijk ook af van wat je verder als pedicure beroepsmatig wilt gaan doen. Voor de opleiding tot pedicure is overigens geen bepaalde vooropleiding vereist.

ProVoet

ProVoet is een grote brancheorganisatie waarbij veel pedicures zijn aangesloten. Ook kun je als beginnend pedicure of wanneer je een opleiding wilt gaan volgen informatie bij ProVoet krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nagelstyliste wordenNagelstyliste wordenHou je van mensen en kijk je graag naar hoe zij hun nagels verzorgd hebben? Ben je creatief en lijkt het je leuk om mens…
Met welk diploma verdien ik het meest?Met welk diploma verdien ik het meest?De diploma's waar u het meeste geld mee verdient zijn doorgaans diploma's met een medische of technische achtergrond. Da…
Verschillende stromingen in het middelbaar beroepsonderwijsVerschillende stromingen in het middelbaar beroepsonderwijsAls je niet de havo gaat doen, nadat je het vmbo hebt afgerond, moet je een vervolgopleiding kiezen. Jongeren die na hun…
De hbo opleiding, European StudiesEuropean Studies is een internationale hbo opleiding. Je kunt deze opleiding op verschillende hogescholen in Nederland v…

Sportmasseur worden met een cursus sportmassageSportmasseur worden met een cursus sportmassageWil je graag professioneel sportmasseur worden, dan is de cursus sportmasseur misschien wel iets voor jou. Met deze ople…
Een opleiding tot gewichtsconsulentEen opleiding tot gewichtsconsulentDoordat de Nederlander steeds zwaarder wordt is er steeds meer behoefte aan gewichtsconsulenten die kunnen helpen bij he…
Bronnen en referenties
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Een opleiding tot pedicure"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: December 2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!