InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Studeren voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhouden

Studeren voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhouden

Studeren voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhouden Velen voor jou hebben al gestudeerd voor het felbegeerde Praktijkdiploma boekhouden, het PDB en dit ook behaald. Met dit diploma op zak kun je de boekhouding van een bedrijf in het MKB op zelfstandige basis voeren, en beschik je bovendien nog over aanvullende vaardigheden op het gebied van onder meer wetten en verzekeringen. Lees hier meer over het PDB.

Wat kun je wanneer je het PDB op zak hebt

Er kunnen meerdere redenen en doelstellingen zijn om voor het PDB te studeren. Wanneer je het Praktijkdiploma boekhouden in bezit hebt, dan kun je bij bedrijven en instellingen in het MKB de boekhouding gaan voeren, maar je kunt er ook mee terecht voor een leuke baan op boekhoudkundig of administratief gebied bij grotere bedrijven en instellingen. Daarnaast kan het PDB ook een opstap zijn voor een boekhoudkundige of administratieve opleiding op een hoger niveau, zoals MBA. Het PDB wordt overigens afgegeven door de erkende Stichting Nederlandse Associatie voor Praktijkexam en geeft je het recht om van de kwalificatie Financial and Cost Accounting gebruik te maken.

De cursus PDB

De opleiding PDB bestaat tegenwoordig uit vier onderdelen c.q. modules, waar je hierna meer over kunt lezen. Overigens wordt er nu door alle opleidingsinstituten de opleiding PDB nieuwe stijl aangeboden. Wanneer je al deelcertificaten van de opleiding PDB oude stijl hebt, dan gelden er vooralsnog speciale overgangsregelingen. De opleiding en het examen PDB zijn overigens aangepast om de opleiding beter te laten aansluiten bij de praktijk van het boekhouden zoals die in bedrijven wordt gehanteerd. Een opleiding PDB kun je bij alle bekende opleidingsinstituten zoals het NHI, LOI en Studieplan volgen. Het examen wordt afgelegd bij de al eerder genoemde Stichting Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens. Om het PDB te behalen moet je rekenen op een periode van anderhalf jaar bij een studiebelasting van een dagje per week. Je volgt de opleiding normaliter via thuisstudie. Er is geen specifieke vooropleiding vereist, maar er gelden wel vrijstellingen wanneer je in het bezit bent van bepaalde diploma’s of certificaten, dus vraag dit altijd na wanneer je een aan het PDB gerelateerd certificaat op diploma op minimaal MBO-niveau hebt.

De onderdelen en modules van het PDB

Om je te informeren over de kennis die je met het PDB opdoet, worden hier de onderdelen en modules waaruit het PDB nieuwe stijl bestaat verder toegelicht.
  • BKB, Basiskennis Boekhouden, vormt zoals de naam al zegt de basis voor je PDB. Je leert hier alles over grootboekrekeningen, administratiesoftware zoals Accountview, dagboeken, journaalposten maken, omzetbelasting berekenen, stamgegevens aanmaken en rapporteren.
  • BKC, Basiskennis Calculatie bestaat uit kennis over en werken met afschrijvingen, kostprijsberekeningen, facturen, handelskennis, werken met Excel, indexeringen en rapporteren.
  • Financiële administratie behandelt onderdelen zoals de voorraadadministratie, het boekhoudmodel, kredietverlening en de administratieve organisatie. Daarnaast behoort ook tot deze module het onderdeel kostprijscalculatie, hetgeen alle materie betreft rondom onder meer kostprijsberekening, break even analyses en verschillenanalyses.
  • Bij het onderdeel periodeafsluiting komen zaken zoals resultatenrekening, balans en winstverdeling aan bod. Verder behoort tot deze module ook het onderdeel bedrijfseconomie, dat onder meer inzicht in aandelen, obligaties, kengetallen en interestmaterie verstrekt.

Hoe mag je je noemen wanneer je het PDB in bezit hebt

Wanneer je beide certificaten BKB en BKC in bezit hebt, dan kun je jezelf al Financial Assistant noemen. Wanneer je daarna het diploma van de vier andere onderdelen behorende tot twee modules behaalt, dan krijg je het officiële diploma PDB met de kwalificatie Financial and Cost Accounting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Basiscursus boekhoudenBasiscursus boekhoudenBoekhouden lijkt heel ingewikkeld. Veel mensen zien er ook tegen op als ze net beginnen met een eigen bedrijfje. Er zijn…
PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!Het volgen van de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) is een slimme zet om uw carrière een boost te geven.…
Boekhouden voor beginners: Bijhouden inkomsten en uitgavenBoekhouden is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je kunt natuurlijk kiezen voor een cursus boekhouden voor beginners of…
Boekhouding: Boekhouden geboekstaafdBoekhouding: Boekhouden geboekstaafdDe serie Boekhouden Geboekstaafd is een goede methode om te leren boekhouden. Dit geldt zowel voor beginners als voor ge…
Boekhouden voor dummiesBoekhouden voor dummiesHet boek Boekhouden voor dummies is bedoeld voor mensen die weinig ervaring hebben met boekhouden, maar daar wel meer ke…
Bronnen en referenties
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Studeren voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhouden"

Reactie

Gera Welmers, 13-01-2012 20:00 #1
''Wanneer je al deelcertificaten van de opleiding PDB oude stijl hebt, dan gelden er vooralsnog speciale overgangsregelingen''

Mijn vraag is: ik heb nu de deelcertificaten Boekhouden en Calculatie en statistiek Oude Stijl.
Wat moet ik nu behalen om tot het diploma PDB te komen?

Mvrgr Gera

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Reacties: 1
Schrijf mee!