InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Een opleiding tot gewichtsconsulent

Een opleiding tot gewichtsconsulent

Een opleiding tot gewichtsconsulent Doordat de Nederlander steeds zwaarder wordt is er steeds meer behoefte aan gewichtsconsulenten die kunnen helpen bij het beheersen van het gewicht of bij het gezond en verantwoord afslanken c.q. afvallen. Ben jij in deze materie geïnteresseerd en wil je ook gewichtsconsulent worden, dan kun je bij diverse opleidingsinstituten een cursus hiervoor volgen.

Wat houdt het beroep van gewichtsconsulent in

Als gewichtsconsulent kun je je zelfstandig vestigen en je eigen praktijk voeren. Ook zijn er mogelijkheden om bij gezondheidspraktijken in dienstverband je beroep uit te gaan oefenen. Daarnaast kun je zelfs ook via internet of door het schrijven aansprekende boeken over gewichtsbeheersing, diëten, afslanken en afvallen je geld verdienen. Als gewichtsconsulent is het je belangrijkste doel om andere mensen te helpen bij het aanpassen van hun eetpatroon en/of leefpatroon. Je geeft hun tips en advies over het ontwikkelen van betere eetgewoontes en een gezond bewegingspatroon. Daarnaast begeleid je ze ook bij het bezig zijn hiermee en checkt periodiek wat de vorderingen zijn. Het is vooral van belang dat je iedere klant als individu benadert, omdat iedereen die bij je komt vanwege een te hoog of te laag gewicht een andere achtergrond heeft en andere redenen waarom het eetpatroon en leefpatroon wellicht niet gezond zijn. Daarnaast zullen ook heel wat mensen die te kampen hebben met overgewicht of ondergewicht ook nog eens met psychische problemen als gevolg hiervan of als oorzaak hiervan te kampen hebben. Ook dit moet je in kaart kunnen brengen en hiermee moet je goed weten om te gaan.

Een opleiding tot gewichtsconsulent volgen

Zoals je al hebt kunnen lezen moet je als gewichtsconsulent heel wat meer kennis in huis hebben dan alleen over diëten, lijnen, afslanken en afvallen. Het gaat veel meer over het totaalplaatje van de klant die bij je komt en gewicht wil verliezen. Dit betekent dan ook dat een opleiding tot gewichtsconsulent een behoorlijk intensieve opleiding is, waar je alles leert over onder meer voedingsleer, het begeleiden van mensen, de fysieke en psychische aspecten van een ongezond eetpatroon en leefpatroon en het opzetten van een eigen praktijk.

Onderdelen van de cursus gewichtsconsulent

Een aantal concrete onderdelen van de opleiding tot gewichtsconsulent zijn onder meer:
  • Voedingsleer, voedingswaarde van eten en drinken, schijf van vijf, geven van advies over voeding, energiebehoefte van de mens en problemen van ondergewicht en ondergewicht.
  • Het analyseren van klanten, dus in kaart brengen van een klant, zijn probleem en behoeften.
  • Het informeren van klanten, dus het overbrengen van de voor klanten noodzakelijke kennis over beweging en voeding, het geven van duidelijke op de klant afgestemde adviezen over eten en bewegen en het onderhouden hiervan.
  • Het maken van een behandelplan of stappenplan om de klant in stappen naar een gezond gewicht te krijgen.
  • Veel gewichtsconsulenten streven naar het voeren van een eigen praktijk en ook dit thema komt tijdens veel opleidingen aan bod. Je leert dan ook een ondernemingsplan te maken, de boekhouding op te zetten, hoe je reclame moet maken en hoe je je praktijk kunt inrichten.

Waar kun je een opleiding tot gewichtsconsulent volgen

Enkele bekende opleidingsinstituten die onderwijs op afstand aanbieden via thuisstudie, bieden ook de opleiding tot gewichtsconsulent aan. Hierbij kun je denken aan het NHA en het LOI. Onderwijs op afstand houdt in dat je zelf in je eigen tempo vanuit huis studeert en je huiswerk via de pc kunt insturen. Ook worden er altijd mogelijkheden geboden om contact te onderhouden met medestudenten en docenten, zodat je vragen kunt stellen en kunt discussiëren over bepaalde zaken. Voor de opleiding gewichtsconsulent is geen specifieke vooropleiding nodig. Fysiek onderwijs is ook mogelijk en hierbij krijg je dus daadwerkelijk les op een locatie. Op de website van de BGN waarover je hierna meer kunt lezen, vind je hierover meer informatie.

De Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland

In Nederland is er een Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, de BGN, waarbij vele gewichtsconsulenten zijn aangesloten. Overigens is de LOI de enige aanbieder van de cursus gewichtsconsulent die met het geven van deze cursus als afstandsonderwijs door de BGN wordt erkend.

Verschil gewichtsconsulent en diëtist

Het verschil tussen een gewichtsconsulent en diëtist is met name het feit dat een diëtist zich met allerlei problemen op het gebied van voeding bezig houdt en een gewichtsconsulent voornamelijk met gewichtsproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Mensen met overgewicht zijn er in overvloed. Ook zijn er talloze dieëten en dieetboeken. Wat kan een gewichtsconsulent d…
Afvallen zonder streng dieetAfvallen zonder streng dieetAfvallen is niet makkelijk. Vaak wordt een dieet gebruikt om van het overgewicht af te komen. Lijnen moet ook vol te hou…
Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist?Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist?Bij overgewicht kun je afvallen met behulp van een diëtist, maar ook een gewichtsconsulent. Waarom wordt de ene persoon…
Helpt afvallen per e-mail echt?Helpt afvallen per e-mail echt?Veel mensen worstelen met overgewicht. Nu we meer en meer zaken via de computer afhandelen zijn er ook afvalcursussen vi…
Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenCursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenVoor sporters die professioneel met hun sport bezig zijn is de voeding van zeer grote betekenis. Wanneer de voeding die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Een opleiding tot gewichtsconsulent"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!