InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Een cursus interieurontwerpen volgen

Een cursus interieurontwerpen volgen

Een cursus interieurontwerpen volgen Interieurontwerpen is een thema dat vele mensen boeit. Wanneer je er meer over wilt leren en dit ook in de praktijk wilt kunnen uitvoeren, dan kun je een cursus interieurontwerpen volgen. Interieurontwerpen is overigens een onderdeel van binnenhuisarchitectuur, dus deze cursus kan ook een opstap zijn voor de opleiding binnenhuisarchitectuur.

Algemene informatie over interieurontwerpen

Interieurontwerpen is zoals al gezegd een onderdeel van het meer omvattende gebied van binnenhuisarchitectuur.
Binnenhuisarchitectuur is wat meer omvattend voor wat betreft de onderwerpen die aan de orde komen. Wanneer je puur als hobby of uit interesse wilt leren interieurs te ontwerpen, dan voldoet de cursus interieurontwerpen normaliter. Wanneer je honger naar kennis dan nog niet gestild is, dan kun je daarna nog altijd een verkorte opleiding binnenhuisarchitectuur dan.

Cursus interieurontwerpen bij diverse opleidingsinstituten

Hierna kun je wat meer lezen over de inhoud van de cursus interieurontwerpen zoals die door enkele bekende opleidingsinstituten wordt aangeboden. Achtereenvolgens komen LOI, SHM en Perk Interieuropleidingen aan de beurt.

Leren interieur ontwerpen bij het LOI

Bij het LOI kun je een cursus interieurontwerpen en interieurstyling via thuisstudie volgen. Wanneer je werkt of om andere redenen weinig vrije tijd hebt, dan moet je erop rekenen dat je ongeveer driekwart jaar met de cursus bezig bent. Op basis van het huiswerk dat je maakt en inlevert, kun je aan het einde van de cursus een studieverklaring met het gemiddelde cijfer dat je voor je huiswerk hebt gekregen aanvragen en krijgen, zodat je aan kunt tonen dat je de cursus echt gevolgd hebt. Een bepaalde vooropleiding om deze cursus te kunnen volgen is overigens niet nodig. Al het nodige materiaal om de lessen te kunnen doen krijg je van het LOI. De thema’s die aan de orde komen zijn interieurontwerpen, bouwkunde, bouwtechniek, interieurstyling, tekenen, interieurgeschiedenis en het presenteren van interieurontwerpen.

Opleiding tot interieurontwerper bij het SHM

Een uitgebreide opleiding tot interieurontwerper die zowel theorie als praktijk bevat, kun je volgen bij het SHM. Deze opleiding die eerst onder de naam Binnenhuisadviseur SH&M werd gegeven, is al jaren een populaire opleiding. Deze opleiding kun je in twee of drie jaar voltooien, waarbij je ervoor kunt kiezen om het eerste jaar de theorie te doen en daarna de twee praktijkjaren te volgen of om in het eerste en tweede jaar de praktijk te doen, gecombineerd met de theorielessen. Deze opleiding is dus behoorlijk intensief en je moet er naast je huidige bezigheden veel tijd in steken. Dit maakt dat deze opleiding met name geschikt is voor mensen die van interieurontwerpen echt hun beroep te maken. Je kunt overigens jaarlijks in het voorjaar gedurende een bepaalde periode gaan kijken op de cursuslocaties en je vragen stellen aan leraren en studenten, zodat je weet wat je te wachten staat en wat je kunt bereiken met deze opleiding van het SHM.

Een interieurstudie in deeltijd bij Perk Interieuropleidingen

Dit instituut verzorgt al jarenlang gedegen opleidingen op het gebied van interieurontwerpen en werkt dan ook samen met vele ontwerpers, architecten en binnenhuisarchitecten die veel ervaring hebben. Deze specialisten brengen hun kennis ook in in de inhoud van de opleidingen, zodat je altijd de meest actuele kennis op kunt doen. Bij Perk Interieuropleidingen kun je een tweejarige opleiding interieurstyling volgen en een driejarige opleiding interieurvormgeving. De opleidingen bestaan uit een theoretisch gedeelte en praktisch gedeelte. Je krijgt vele opdrachten die je moet uitvoeren en er worden ook heel wat workshops gegeven zodat de opleiding ook echt levendig is. Aan met name de aspecten visualisatie en illustratie wordt veel aandacht besteed. Je kunt naast het volgen van de opleiding zelf vrijwillig een stage volgen. Het betreft overigens deeltijdopleidingen waarbij je twee dagdelen per week les krijgt en waarbij je daarnaast nog moet rekenen op 4 tot 6 dagdelen per week huiswerk. Deze opleiding bij Perk Interieuropleidingen is dus in feite alleen te volgen als je niet of parttime werkzaam bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een cursus interieurontwerpen volgen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!