InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Verschillende werkvelden binnen kinderopvang

Verschillende werkvelden binnen kinderopvang

Voor pedagogisch medewerkers kinderopvang zijn er verschillende werkvelden: het kinderdagverblijf, de peuterspeelplaats, de buitenschoolse opvang, tieneropvang en het schippersinternaat.

Kinderdagverblijf

Hier verblijven kinderen vanaf een leeftijd van zes maanden tot vier jaar als de ouders overdag werken.Deze kinderen zijn nog te jong voor de basisschool en daarom zijn er kinderdagverblijven.De openingstijden zijn ongeveer tussen 8:00 's ochtends en 18:00 's avonds.Binnen deze tijden kan het kind de hele dag worden opgevangen, maar alleen een dagdeel is ook mogelijk.

Op het kinderdagverblijf kunnen kinderen spelen, eten, verzorgd en verschoond worden en zelfs 's middags een dutje doen.
Daarnaast heeft het dagverblijf een opvoedkundig karakter.Een leidster dient dan ook te beschikken over pedagogische kwaliteiten en moet bovendien iets weten over hoe kinderen zich ontwikkelen.Zo kan er als er wat achterstand in de ontwikkeling wordt gesignaleerd, op tijd worden gehandeld om erger te voorkomen.

Peuterspeelplaats

Op peuterspeelplaatsen is er niet per sé sprake van opvang omdat ouders werken.Veel ouders vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat het kind ook eens ergens anders is behalve thuis en dat het in contact komt met andere kinderen en zich op die manier leert ontwikkelen.Ook hier wordt er aandacht besteed aan opvoeding en wordt de ontwikkeling van het kind in de gaten gehouden.Kinderen tussen de 2 en 4 jaar kunnen hier maximaal zo'n vier uur per dag terecht.
Peuterspeelzalen hebben ook niet zulke ruime openingstijden als kinderdagverblijven.

Buitenschoolse opvang

Een ander werkveld binnen de kinderopvang is de buitsenschoolse opvang.
Dit is een opvangcentrum voor kinderen tussen de 4 en de 12 jaar.Zij gaan overdag naar school, maar kunnenvoor die tijd vanaf 7:00 's ochtends en na die tijd tot ongeveer 18:00 opgevangen worden als de ouders werken.Maar ook tussen de middag en op de woensdagmiddag, als de kinderen vrij zijn van school is er opvang mogelijk.Kinderen mogen vaak zelf bepalen wat ze willen doen, maar wel onder toezicht van een pedagogisch medewerker (leidster)

Tieneropvang

Voor kinderen tussen de 12 en de 16 jaar is er ook opvang mogelijk.Deze vorm van kinderopvang wordt tieneropvang genoemd.Omdat tieners meestal prima alleen thuis kunnen zijn tot de ouders terugkomen van hun werk is er aan deze opvang echter niet zoveel behoefte.Tieners worden niet constant in de gaten gehouden door de leidsters, maar als er iets is, staan ze wel tot hun beschikking.Verder is het kind vrij om te doen wat het wil, maar de leidsters houden natuurlijk wel een oogje in het zeil.

Schippersinternaat

Voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar waarvan de ouders varen of bijvoorbeeld rondtrekken als kermisexploitant, zijn er schippersinternaten.Dit is ook een mogelijk werkveld voor pedagogisch werkers.Overdag gaan kinderen naar een school in de buurt van het internaat, buiten schooltijden biedt het internaat iopvang, verzorging en opvoeding.

Kinderen vanaf vijf jaar zijn leerplichtig en worden vaak aan boord door de ouders onderwezen met behulp van een speciaal softwareprogramma.Ouders worden hierbij begeleid door het LOVK (landelijk onderwijs voor varende kleuters)
Deze kinderen zijn vaak nog te jong om zo lang zonder hun ouders te kunnen en gaan daarom nog niet naar het internaat.
Binnen het schippersinternaat kan een SPW'er een functie vervullen als groepsleider.
© 2010 - 2019 Paulina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost kinderopvang?Wat kost kinderopvang?Er zijn verschillende vormen van kinderopvang. U kunt onder andere, een oppas aan huis nemen, een creche inschakelen of…
Pedagogisch werkAls Pedagogisch werker ben je werkzaam op de kinderopvang, basisschool of jeugdzorg. Je werkt dan in de sector sociaal a…
Kinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenKinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenEr zijn veel mensen die een eigen kinderdagverblijf willen beginnen. Er komt wel behoorlijk wat bij kijken. Er zijn wach…
Kinderopvangtoeslag 2017: kinderopvangtoeslagtabel 2017Kinderopvangtoeslag 2017: kinderopvangtoeslagtabel 2017De inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag 2017 gaat omhoog. In 2016 was er al een stijging, maar ook voor 2017 is er e…
Hoe is de buitenschoolse opvang wettelijk geregeld?Hoe is de buitenschoolse opvang wettelijk geregeld?Van de buitenschoolse opvang wordt door veel ouders gebruikt gemaakt. Om te zorgen dat de buitenschoolse opvang goed wor…

Reageer op het artikel "Verschillende werkvelden binnen kinderopvang"

Infoteur: Paulina
Gepubliceerd: 18-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!