Wet Investeren in Jongeren

Als je werkloos raakt buiten je eigen schuld om is het verstandig om een uitkering aan te vragen. Als je jonger bent dan 27 jaar kan je sinds oktober 2009 in aanmerking komen voor een nieuw soort uitkering; de WIJ uitkering.

Wat is de ‘Wet Investeren in Jongeren'?

De Wet Investeren in Jongeren (afgekort: WIJ) is een wet die per 1 oktober 2009 is ingevoerd. Hij is bedoeld voor jongeren t/m 27 jaar die niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Jongeren die werken en/of een opleiding volgen, maar niet genoeg inkomen hebben kunnen in aanmerking komen voor een (aanvullende) WIJ-uitkering. Jongeren die geen werk hebben en geen opleiding volgen krijgen een werk- en/of leeraanbod aangeboden in plaats van een bijstandsuitkering.Deze wet is er gekomen omdat de overheid niet wil dat jongeren zonder diploma en/of werkervaring thuis zitten. Vooral in de krisistijd is het moeilijk om een baan te vinden, en al helemaal zonder diploma of werkervaring. De gemeente zal aangeven wat ze voor jou nodig vinden en aan kunnen bieden. Dit kan ook zijn: vrijwilligerswerk, een cursus hoe je met geld moet omgaan of een inburgeringscursus. Deze wet moet ervoor gaan zorgen dat zoveel mogelijk jongeren een diploma gaan behalen en/of werkervaring op gaan doen.

Wie heeft er recht op een WIJ-uitkering?

De uitkering is bedoeld voor jongeren t/m 27 jaar die zelf niet voldoende inkomsten hebben en ook geen partner met een (te) hoog inkomen hebben. Ook geldt hiervoor dat jij en je partner niet teveel vermogen mogen hebben. Als je alleenstaand bent mag je vermogen niet hoger zijn dan 5.455 euro en als je samenwoont, alleenstaande ouder of getrouwd bent mag het niet hoger zijn dan 10.910 euro. Ook als je een ernstige beperking of ziekte hebt kom je in aanmerking voor een uitkering. Mensen die jonger zijn dan 18 hebben geen recht op een uitkering, omdat de ouders dan nog kinderbijslag kunnen krijgen.

Hoe werkt het?

Als je werkloos raakt vraag je meestal eerst een WW-uitkering aan. Als deze afgewezen wordt vanwege welke rede dan ook, kom je misschien in aanmerking voor een andere uitkering. In dat geval kan je naar het UWV gaan en zij kunnen dan gaan bekijken of je voor een andere uiktering (o.a. een WIJ-uitkering) in aanmerking komt.
Als je eenmaal een WIJ-uitkering ontvangt, betekent dit dat je verplicht bent om te solliciteren en/of opleidingen en cursussen te gaan volgen. Deze worden je meestal aangeboden door het UWV.

De hoogte van de uitkering

Gehuwd of samenwonendZonder kinderenMet kinderen
Jonger dan 21 jaar€448,86€708,76
1 partner jonger dan 21 jaar en de ander 21 t/m 26 jaar€873,95€1133,76
1 partner jonger dan 21 jaar en de ander 27 jaar of ouder€224,43€484,24
beide 21 t/m 27 jaar €1299,04€1299,04
1 partner 21 tot en met 26 jaar en de ander 27 en ouder €649,52€909,33

AlleenstaandenZonder kinderenMet kinderen
18, 19 of 20 jaar€224,43€484,24
21 t/m 26 jaar€649,52€909,33

Voor alleenstaande ouders is er kans dat ze een toeslag krijgen. Deze kan oplopen tot maximaal 259,81 euro.
© 2010 - 2020 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://home.szw.nl/

Reageer op het artikel "Wet Investeren in Jongeren"

Reactie

Peggy Wessels, 25-07-2011 21:54 #1
Ik heb een vraag. Als je een wij uitkering hebt mag je dan een avondopleiding volgen? En als je een avondopleiding volgt kun je dan ook studiefinanciering ontvangen?

Infoteur: Vivere87
Laatste update: November 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!