InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > MBRT studeren: wat houdt het in?

MBRT studeren: wat houdt het in?

MBRT studeren: wat houdt het in? Het ziekenhuis, een plek waar je misschien liever niet komt en al helemaal niet zou willen werken. Toch zijn er genoeg mensen die dat wel graag willen en gaan daarvoor een studie volgen die medisch gericht is. Nu zit je misschien al snel te denken aan een arts of een verpleegkundige maar grote kans dat deze functies jouw niet zoveel interesseren. De medische beeldvormende radiotherapeutische technicus, de radiolaborant, werkt ook in het ziekenhuis, vaak samen met de arts en de verpleegkundige.

Wat doet een radiolaborant?

Een radiolaborant kom je veelal tegen in het ziekenhuis op de afdeling radiologie. Dit heeft niets te maken met radio’s. Deze laborant maakt of werkt dus niet met radio’s. Een radiolaborant werkt met de apparaten die op de afdeling radiologie staan geïnstalleerd. Deze apparaten zijn heel erg duur en vrij complex in gebruik. Tijdens de opleiding leer je precies hoe je met deze apparaten moet werken.

Welke opleiding?

De opleiding tot medisch beeldvormend en radiotherapeutische laborant is een opleiding aan een hogeschool (HBO) en duurt doorgaans 4 jaar. Je kunt de opleiding ook duaal, werken en leren, volgen, maar is niet gebruikelijk.

De opleiding bereidt je in principe voor op vier verschillende richtingen. Deze richtingen zijn:
  • Radiodiagnostiek
  • Radiotherapie
  • Echografie
  • Nucleaire geneeskunde

Radiodiagnostiek

Als je zelf bijvoorbeeld eens iets gebroken hebt ben je ongetwijfeld in contact gekomen met een radiodiagnostisch laborant. Deze legt het gebroken deel namelijk heel nauwkeurig onder een apparaat dat röntgenstraling uitzendt. Deze straling gaat door het weefsel (bot, spier, vet) en komt op een plaat terecht onder het bed waar je op zit of ligt. Onder het bed ligt een gevoelige plaat die de straling heeft opgevangen. Als je bijvoorbeeld je voet op de röntgenfoto hebt gekregen zie je heel wat bijzonders. Je kunt namelijk met een röntgenfoto het binnenste van je voet bekijken!

Röntgenstraling
De röntgenstraling die door het apparaat wordt uitgezonden wordt niet door elk weefsel evenveel geadsorbeerd. Dit betekent dus dat er niet evenveel straling valt op de gevoelige plaat onder het bed. Deze gevoelige plaat wordt uitgelezen door middel van een speciaal apparaat. Dit apparaat leest als het ware de plaat dat onder het bed wordt geschoven. Als radiodiagnostisch laborant kun je deze plaat precies instellen en weet je alles van röntgenstraling en de gevaren daarvan.

Radiotherapie

Radiotherapie richt zich vooral op de patiënten die bestraald moeten worden. Bestralen gebeurt ook op de afdeling radiologie maar niet met dezelfde apparaten zoals je die tegenkomt bij het op de foto zetten van een gebroken voet. Tijdens de opleiding leer je dus ook met deze apparaten werken. Als je in dit veld komt te werken zul je te maken krijgen met patiënten die heel erg ziek zijn. Je moet denken aan patiënten met kanker. Tumoren kunnen bestraald worden en de radiotherapeutische laborant weet daarom ook veel van straling, de gevaren van straling en het instellen van het stralingsgebied af.

Echografie

Echografie is misschien wel het meest duidelijk van het rijtje. Als het over echografie gaat denk je waarschijnlijk al snel aan een zwangere vrouw die een ‘’echo’’ krijgt. Als laborant zul je hier juist niet veel mee bezig zijn. In je lichaam zitten namelijk heel veel organen die prima onderzocht kunnen worden door middel van echogolven. Deze echogolven dringen het lichaam binnen en weerkaatsen tegen de verschillende weefsels. De golven worden vervolgens weer opgevangen en verwerkt tot een beeld. Tijdens de opleiding leer deze beelden te herkennen. Hier komt dus anatomische kennis de hoek om kijken.

Nucleaire geneeskunde

De nucleaire geneeskunde is een vreemd eend in de bijt. Als laborant werk je nu namelijk niet met een apparaat die straling uitzendt maar opvangt! De patiënt krijgt een stofje toegediend die in een bepaald orgaan gaat zitten. De patiënt komt vervolgens voor een speciaal apparaat te zitten/liggen die deze straling van het stofje opvangt. Tijdens de opleiding leer je met het apparaat en de software werken.

Toekomstperspectief?

Als MBRT-laborant kun je verschillende kanten op. Je kunt radiodiagnostisch, radiotherapeutisch, echografist en nucleair laborant worden. Tijdens de opleiding word je specialist in alle vier velden.

De toekomst is erg rooskleurig voor een radiolaborant. Je kunt vrijwel meteen aan het werk want veel ziekenhuizen kampen met een tekort aan gespecialiseerd personeel op deze gebieden.

Is het wat voor mij?

Ben je gemotiveerd en ben je niet bang voor wat techniek? Je krijgt tijdens de opleiding ook natuurkunde want je werkt met straling. Je moet als laborant nou eenmaal het één en ander weten over straling. Ook is biologie een belangrijk vak. Anatomie komt veel aan de orde.

Voordelen

  • relatief kleine studie
  • rooskleurig toekomstperspectief
  • medisch van aard
  • uitdagende studie

Nadelen

  • technisch
  • matige salariëring
  • veel staan en lopen
  • groot contrast tussen radioloog en jij als MBRT-laborant
  • je werkt veel met zieke mensen

Heb je meer vragen omtrent dit artikel? Vraag gerust!
Gerelateerde artikelen
Werken als laborantWerken als laborantEr is een grote behoefte aan laboranten. Tegelijkertijd is het een beroep dat te kampen heeft met een stoffig imago. Het…
Babysterfte omlaag door doppler-echoBabysterfte omlaag door doppler-echoHet allerergste wat een zwangere vrouw kan overkomen is dat haar kind in haar buik overlijdt. Alleen al in Nederland geb…
Fietsergometrie: Fietstest voor zuurstofvoorziening hartFietsergometrie: Fietstest voor zuurstofvoorziening hartDe fietsergometrie (fietstest of fietsergometrisch onderzoek) is een onderzoek waarbij de cardioloog en hartfunctielabor…
De twintig wekenecho, een vorm van prenatale screeningAls u zwanger bent, heeft u in Nederland de mogelijkheid om verschillende testen of onderzoeken te doen om te kijken of…

Reageer op het artikel "MBRT studeren: wat houdt het in?"

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!