InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Kapper (haarverzorging)

Kapper (haarverzorging)

Kapper (haarverzorging) Een kapper of kapster is iemand die zich bezighoudt met haarverzorging. Dit variëerd van het knippen van het haar tot het verven ervan. Daarnaast heeft een kapper veel verstand van verschillende haarsoorten en producten die het haar goed verzorgen. Ook het vinden van oplossingen bij haarproblemen behoren tot de taken van een kapper.

Opleiding

Een kappersopleiding duurt twee jaar waarna het mogelijk is een verdere opleiding te volgen. Een minimum vereiste voor de kappersopleiding is een vmbo-diploma. Daarnaast moet de student minimaal 16 jaar oud zijn. Na de twee jaar durende opleiding beheerst de student de basistechnieken van niveau 2 en kan hij of zij zelfstandig aan het werk. Het is ook mogelijk om verder te gaan met niveau 3, waarbij de student zich vooral verdiept in de verzorging van het haar en de hygiëne. Een student die niveau 3 heeft afgerond mag zich all-round kapper noemen.

Er zijn twee verschillende manieren waarin de student de opleiding kan volgen, namelijk:
  • 1. BBL (beroepsbegeleidende leerweg). Deze opleiding duurt 2 jaar en bestaat uit 20% theorie (school) en 80% werk; een of twee dagen in de week naar school naast het werk.
  • 2. BOL (beroepsopleidende leerweg). Deze opleiding duurt 2 jaar en bestaat uit 60% theorie (school) en 40% beroepspraktijkvorming, waarbij de student stage loopt.

Enkele overige eigenschappen die een kapper moet bezitten:
  • sociaal
  • creativiteit
  • dienstverlenend
  • klantgericht
  • commerciële vaardigheden
  • efficiënt
  • verantwoordelijheidsgevoel ten opzichte van de klant en het werk

Opleidingen kunnen worden gevolgd bij o.a.:
  • Nederlandse kappersacademie in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
  • Kappersacademie in Heerlen en Roermond.
  • Verder zijn in het hele land verspreid kappersopleieidngen te volgen, met name in de Randstad, maar ook in Brabant (Tilburg) of Gelderland (Doetinchem) en Groningen. Ook in veel andere plaatsen zitten opleidingen.

Werk

Als kapper zijn er verschillende mogelijkheden om te gaan werken. Allereerst is er het kapsalon, de meest voor de hand liggende optie. Daarnaast kan een gediplomeerd kapper ook in een schoonheidssalon of beautyfarm gaan werken. Bij alle drie opties staat het verzorgen van haar centraal.

Een dag in een kapsalon ziet er iedere dag ongeveer hetzelfde uit. Het ligt aan de formule van de kapper of er op afspraak langs moet worden gekomen of dat mensen zo binnen mogen komen. Is dit eerste het geval dan behoort het noteren van afspraken tot een van de dagtaken. De klanten die komen moeten op een of andere manier op hun gemak worden gesteld, eventueel met wat drinken. De hoofdtaak is de haarverzorging en daar draait het om als de klanten de zaak binnenkomen. Wassen, verven, drogen, föhnen, knippen, permanenten zijn de dingen die op dat moment op het programma staan, afhankelijk van de wens van de klant. Nadat aan de wens van de klant is voldaan zal er moeten worden afgerekend, een ander aspect van een kapper. Tot slot kan er al een nieuwe afspraak gemaakt worden, indien de klant dit wenst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kapper (haarverzorging)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 16-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!