InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Beroep: de kraanmachinist

Beroep: de kraanmachinist

Kraanmachinist is een veelzijdig beroep. Kraanmachines zijn vandaag de dag geavanceerde machines die vele taken mogelijk maken. Zo worden kranen ingezet door het Waterschap voor het maaien van sloten en het uitlijnen van taluds. Bij de bouw en wegenbouw is de kraan ook onontbeerlijk. Kranen worden ingezet bij alle soorten graafwerk, sloopwerkzaamheden, maaien, rooien van bomen, profileren van terreinen voor verdere afwerking en zelfs bij het onschadelijk maken van onontplofte munitie heeft de kraanmachine een belangrijke rol.

Opleiding tot kraanmachinist

De jongensdroom van velen: een kraanmachine besturen. Maar hoe word je nu machinist? Dat kan door de opleiding machinist op het SOMA-college te volgen. Hier kun je de volledige dagopleiding (BOL) tot kraanmachinist GWW (Grond, Water en Wegenbouw) volgen, of de deeltijdopleidingen (BBL) tot machinist wegenbouw, machinist hijswerk of machinist grondverzet. Bij de deeltijdopleidingen werk je ongeveer 80% van de tijd bij een werkgever die als stagebedrijf erkend is. De andere tijd volg je lessen op het SOMA-centrum in Harderwijk.

Om toegelaten te worden tot de opleiding, dien je over een VMBO-diploma te beschikken. Ook met een overgangsbewijs van 3 naar 4-Havo of Havo-diploma kun je worden toegelaten. Daarnaast is er een toelatingsgesprek en een intaketoets.

Werkzaamheden van de kraanmachinist

De kraanmachinist is veelzijdig inzetbaar. Uiteraard horen graafwerkzaamheden tot zijn taken. Dit kan het graven van sleuven zijn voor bijvoorbeeld kabels, het uitgraven van sloten en vaarten, of het bouwrijp maken van bouwterreinen. Ook graaft de kraanmachinist verouderde en lekke rioleringen op.Daarnaast wordt de kraan ingezet bij sloopwerkzaamheden. Ook kan de kraan gebruikt worden voor het maaien van bermen en slootkanten, voor het afwerken van bermen en taluds, en voor het rooien van bomen of versnipperen van takken.

Kranen worden ook vaak ingezet om vrachtwagens te laden. Gewassen als suikerbieten en aardappelen worden vaak zo geladen. De kraanmachinist kan ook werkzaam zijn in havens en industriegebieden bij de overslag van goederen. Ook baggeren is onderdeel van de werkzaamheden. De kraan wordt ook ingezet bij specialistische werkzaamheden. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ruimen van graven, of herbegraven van overledenen. Ook bij het onschadelijk maken van onontplofte munitie is de kraan een belangrijk werktuig.

Wat is nodig om een goede kraanmachinist te worden?

Om te beginnen heeft de kraanmachinist een goed ruimtelijk inzicht nodig. Bij veel werkzaamheden is het juist inschatten van diepte en afstanden essentieel. Ook moet hij beschikken over voldoende overzicht over de situatie op een soms drukke bouwplaats. Aangezien de machinist met grote en krachtige machines werkt op plaatsen waar vaak ook andere mensen werkzaam zijn of langs komen, is verantwoordelijkheidsgevoel en oog voor veiligheid zeer belangrijk voor de machinist. Kunnen inschatten wat het risico is van de uitvoering van een opdracht is van groot belang. De machinist is ook verantwoordelijk voor het goed bevestigen van ladingen.

De machinist moet goed kunnen samenwerken met veel verschillende partijen. Ook het goed kunnen lezen van bouwplannen hoort bij de competenties van machinisten. Vaak wordt van de machinist verwacht dat deze netjes kan werken en de terreinen goed verzorgd achterlaat. Ook is het handig als de kraanmachinist een goed technisch inzicht heeft, zodat hij kleine mankementen aan de kraan tijdens de werkzaamheden kan verhelpen. Het certificaat BVH is een pre.

Wat zijn de bijzonderheden van het vak?

Als kraanmachinist ben je breed inzetbaar op hele diverse bedrijven. Op het ene bedrijf zal je van 9 tot 5 kunnen werken, op het andere zul je te maken krijgen met spoedopdrachten of vaak moeten overwerken. Ook verschilt het heel erg of je voornamelijk alleen zult werken, of meestal in een team. Ook de werkzaamheden verschillen: vooral op kleinere bedrijven zul je vaak afwisselend werk doen, terwijl je op grotere bedrijven vaker je vaste werkzaamheden zult hebben.

Wat verdient een kraanmachinist?

Als je dan toch moet werken, wil je natuurlijk wel een belegde boterham verdienen. Kraanmachinisten vallen onder verschillende CAO's, afhankelijk van in welke sector het bedrijf valt waarvoor ze werken. De gemiddelde indicatie voor een kraanmachinist is tussen de 2100 en 2400 euro bruto per maand. Speciaal voor machinisten is er een vakbond, het Zwarte Korps, om je bij te staan bij vragen rond salariëring en arbeidsrecht.

Doorgroeimogelijkheden

Na de opleiding machinist en met enkele jaren aantoonbare ervaring, is het mogelijk de opleiding tot uitvoerder te volgen. In deze functie ben je meer bezig met leidinggeven, werkzaamheden plannen en controleren.
© 2014 - 2019 Andronida, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Advisering, montage en demontage van torenkranenBij veel grote bouwwerken wordt gebruik gemaakt van torenkranen. Het adviseren in deze kranen, het monteren en demontere…
Boekrecensie: De bouwvakkerrecensieBoekrecensie: De bouwvakkerLiesbet Slegers heeft al meer dan vijftien kinderboeken en prentenboeken gemaakt over beroepen zoals: archeoloog, bakker…
Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)Direct kokend water uit de kraan is handig voor het meermalen per dag maken van bijvoorbeeld een kop thee. Wil je een he…
Vervang je badkraan of douchekraanHet is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of…
Wat verdienen Nederlandse en buitenlandse beroemdheden?Wat verdienen Nederlandse en buitenlandse beroemdheden?Wij willen graag weten wat andere mensen verdienen, zeker als het gaat om het inkomen van beroemdheden.
Bronnen en referenties
  • Het Zwarte Corps https://www.hzc.nl/
  • Nationale beroepengids http://www.nationaleberoepengids.nl/Kraanmachinist
  • SOMA-college http://www.soma-college.nl/

Reageer op het artikel "Beroep: de kraanmachinist"

Infoteur: Andronida
Gepubliceerd: 11-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!