InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Wonen in een studentenhuis

Wonen in een studentenhuis

Het is zover: je gaat studeren in een andere stad en gaat op kamers. Het avontuur tegemoet! Hoe is het om te wonen in een studentenhuis? Wat kun je verwachten? Wat zijn de voordelen en nadelen en hoe kun je een kamer vinden?

Een studentenkamer vinden

Het begint allemaal met de zoektocht naar een kamer. Op internet zijn er verschillende websites waar je je kunt inschrijven als je op zoek bent naar een kamer. Maar om de contactgegevens van de verhuurder te kunnen zien, moet je vaak een abonnement op de site afsluiten. Om te voorkomen dat de kosten erg oplopen, kun je je het beste inschrijven op maximaal 1 a 2 websites. Een andere manier om aan een studentenkamer te komen is via je eigen netwerk. Misschien ken je iemand die in de stad studeert. Vraag eens aan hem of haar om rond te vragen of er nog kamers vrijkomen. Ook kun je zelf het initiatief nemen door een advertentie in een huis-aan-huisblad te plaatsen, een oproepje op te hangen op een plek waar veel mensen komen, bijvoorbeeld de supermarkt.

Wonen in een studentenhuis

Een studentenhuis is, simpel gezegd, een huis waar meerdere studenten wonen. Voorzieningen, zoals de keuken en badkamer, worden meestal gedeeld. Dit zijn de gemeenschappelijke ruimtes. Je medebewoners heten 'huisgenoten'. Het verschilt per studentenhuis of je samen eet of juist apart. Soms is er een kookrooster en een rooster waarop je jezelf kunt inschrijven als je mee-eet. Om ervoor te zorgen dat je in een net huis woont, kun je met elkaar afspreken om een schoonmaakrooster te maken.

Hospiteren

De meest gebruikelijke manier om aan een kamer in een studentenhuis te komen, is hospiteren. Vaak reageer je op een kamer door een e-mail te sturen met wat algemene informatie over jezelf. Wie ben je, wat zijn je hobby's, wat studeer je, en: waarom wil je deze kamer? Op basis daarvan worden er een aantal personen uitgekozen om te komen 'hospiteren'. Meestal worden daar hospiteeravonden voor georganiseerd, maar het kan ook zijn dat je apart wordt uitgenodigd om de kamer te komen bezichtigen en kennis te maken met je toekomstige huisgenoten. Of nou ja, dat is nog maar de vraag, want het is aan hen om een keuze te maken.

Hospiteren wordt vaak vergeleken met een 'vleeskeuring'. Je wordt beoordeeld op de spontane babbel die je hebt, of het klikt met andere huisgenoten en wat voor persoon je bent. Bereid je goed voor op vragen over hobby's, studie etc. En wees gewoon eerlijk. Als je jezelf beter voordoet dan je bent, komt dat vroeg of laat toch wel aan het licht. Neem in elk geval nooit je ouders mee naar een hospiteeravond, dan ben je vrijwel gegarandeerd van een afwijzing.

Wonen in een studentenhuis; voordelen & nadelen

Voordelen

  • Er is altijd wel iemand thuis om een praatje mee te maken.
  • Gezellig samen koken en eten.
  • Leuke dingen doen met huisgenoten, zoals een filmpje kijken of theeleuten.
  • De schoonmaaktaken van de gezamenlijke ruimtes kun je rouleren.

Nadelen

  • Andermans rommel moeten opruimen
  • Als je wilt douchen, is er kans dat de douche bezet is. Of wat dacht je van de wc met tien mensen moeten delen?
  • Lawaai van huisgenoten die een compleet ander ritme hebben dan jij. Terwijl jij 's morgens vroeg al vroeg in de collegebanken moet zitten, slapen de anderen uit. Om midden in de nacht luidruchtig thuis te komen na een feestje.
  • Of erger nog: de feestjes worden door jouw huisgenoten georganiseerd, in jouw studentenhuis, terwijl jij niet zo'n feestbeest bent en de volgende ochtend vroeg een tentamen hebt.
  • Het is duurder dan thuis wonen, bij paps en mams.
Gerelateerde artikelen
Wonen in een studentenflatVeel studenten wonen in huisvesting die speciaal voor studenten is gebouwd: een studentenflat. Studentenflats zijn voora…
Studentenhuis voor studenten met autismeStudentenhuis voor studenten met autismeJongeren met autisme die gaan studeren hebben vaak een andere omgeving nodig om in te wonen dan in een druk studentenhui…
Het syndroom van AngelmanHet syndroom van Angelman is een aangeboren aandoening die gepaard gaat met een verstandelijke beperking.
Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Veel studenten gaan op zichzelf wonen wanneer ze beginnen met een studie. Ze gaan op kamers of huren een studio. Sommige…
Kamer huren: soorten studentenkamersHet is zover: je gaat op kamers. Er zijn verschillende soorten kamers en vormen van kamerverhuur, met bijbehorende recht…

Reageer op het artikel "Wonen in een studentenhuis"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!