InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Wonen in een studentenflat

Wonen in een studentenflat

Veel studenten wonen in huisvesting die speciaal voor studenten is gebouwd: een studentenflat. Studentenflats zijn vooral te vinden in steden waar hogescholen en universiteiten gevestigd zijn. Het wonen op een campus of studentenflat is anders dan het wonen in studentenhuizen. Wat zijn de verschillen precies? Wat zijn de voordelen en nadelen van wonen in een studentenflat?

Studentenflat of studentenhuis

De keuze tussen studentenflat of studentenhuis is voor de meeste jongeren niet erg moeilijk. Een studentenhuis staat toch bovenaan: deze vorm van huisvesting is prestigieuzer dan een studentenflat. Waar studentenhuizen veelal in het centrum staan, vind je studentenflats buiten de stad. Maar het is niet eenvoudig om een plekje in een studentenhuis of een verenigingshuis te bemachtigen, want vaak zijn er hospiteeravonden. Daarom is een studentenflat een prima alternatief.

Studentenflat

Eerst maar eens de omschrijving van een studentenflat. Een studentenflat is een gebouw met meerdere woonlagen dat speciaal gebouwd is voor studenten. Vaak leven er op een afdeling een aantal studenten samen. Dit aantal kan wel oplopen naar 18, op grote afdelingen. De keuken, woonkamer en badkamer worden vaak gezamenlijk gebruikt. Bekende studentenflats zijn o.a in Wageningen, in Hoevestein en Asserpark. Maar eigenlijk vind je in vrijwel iedere studentenstad wel studentenflats.

Verschil tussen studentenflat en studentenhuis

Een studentenhuis is een particuliere wonen die verbouwd is tot huis voor studenten. Waar je in een studentenflat soms wel met tien personen de badkamer, wc en keuken deelt, is dit aantal in een studentenhuis vaak beperkter. Je hebt dan ook meer contract met je huisgenoten dan in een studentenflat, hoewel hierin ook grote verschillen zitten per studentenhuis.

Studentenflat: voordelen & nadelen

Wat zijn de voordelen en nadelen van wonen in een studentenflat?

Voordelen

  • Veel huisgenoten en gezelligheid. Er is altijd wel iemand thuis om mee te kletsen of je verhaal kwijt te kunnen.
  • Er worden veel feestjes georganiseerd.
  • Over het algemeen is wonen in een studentenflat niet duur, een prima kamer om mee te beginnen. Via een studentenflat kun je altijd doorverhuizen naar een andere woonplek.

Nadelen

Een kamer in een studentenflat is vaak aan de krappe kant.
  • Geluidsoverlast, vanwege feestjes die worden georganiseerd of lawaaiige huisgenoten. Vooral irritant als je in de tentamenperiode zit en ongestoord wilt studeren.
  • Door de grootschaligheid voel je je misschien niet gezien, anoniem.
  • Juist door de hoeveelheid huisgenoten heb je weinig persoonlijk contact.
  • Vaak is het er smerig en oud, met name de keukens zijn berucht. Maar schimmel in de badkamer is ook geen uitzondering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Idaelis
  • Kamernet

Reageer op het artikel "Wonen in een studentenflat"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!