InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Wijkverpleegkundige een belangrijk beroep

Wijkverpleegkundige een belangrijk beroep

Thuis wonen heeft voor veel ouderen de voorkeur. Maar kwetsbare ouderen kunnen dat vaak niet alleen. Om zo lang mogelijk thuis te kunnen wonen wordt het huis dikwijls aangepast met hulpmiddelen zoals een traplift of voorzieningen in de badkamer. Ook worden voorzieningen aangeschaft om boodschappen te kunnen blijven doen en op bezoek te gaan. Op die manier kan een leven met zoveel mogelijk zelfstandigheid en vrijheid worden voortgezet. Een belangrijke taak om ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen is weggelegd voor de wijkverpleegkundige.

Vraag naar wijkverpleegkundigen groter door kwetsbare ouderen

Maar ondanks die aanpassingen en voorzieningen kunnen veel kwetsbare ouderen niet zonder hulp thuis wonen. De hulp van een wijkverpleegkundige is dan zeer welkom in de rol van verzorger, organisator en sociale steun en toeverlaat. Kwetsbare ouderen waarderen het zeer als ze in hun eigen huis en dus in hun eigen sociale omgeving worden geholpen. Naar verwachting zal de groep kwetsbare ouderen de komende tijd ook sterk toenemen. Gevolg daarvan is dat ook de vraag naar wijkverpleegkundigen groter zal worden.

Zorgvraag en voorlichting

Een wijkverpleegkundige is in de eerste plaats een verpleegkundige waar hij of zij een hogere beroepsopleiding voor heeft gevolgd. Hij of zij kan een scherpe visie hebben met betrekking tot de situatie van de cliënt die in veel gevallen een leven lang geen hulp nodig heeft gehad en er ook niet zo snel toe komt om die te vragen mede door onderschatting van de eigen situatie. Ingeval van onderschatting zal de verpleegkundige samen met de cliënt de zorgvraag inventariseren en voorlichting geven.

Opleiding aansluiten bij nieuwe praktijk

Om de kosten beheersbaar te houden worden patiënten steeds eerder ontslagen uit het ziekenhuis om daarna thuis verder te herstellen. Binnen de beroepsopleidingen voor wijkverpleegkundigen bestaat daarom het uitgangspunt dat de opleiding goed moet aansluiten bij de nieuwe praktijk van het verzorgen van ontslagen patiënten. Bij dat herstellen is vaak vakkundige hulp noodzakelijk die door een goed opgeleide wijkverpleegkundige kan worden geboden.

Schakelfunctie van wijkverpleegkundige

De verpleegkundige is daarbij dikwijls de schakel tussen de patiënt en de verschillende professionals. Door die schakelfunctie heeft de wijkverpleegkundige ook taken als coördineren, regisseren en signaleren welke taken mede zijn gericht op het zelfstandig kunnen wonen van de cliënten met minder afhankelijkheid van b.v. de AWBZ. De wijkverpleegkundige dient daarom ook goed zichtbaar te zijn voor professionals op terreinen zoals wonen, welzijn zorg en de gemeente.

Contacten onderhouden

De wijkverpleegkundige zal als zorgcoördinator contacten onderhouden met huisartsen, verhuurders en andere instanties, hulpverleners, familie van de cliënten, welzijnswerk en gemeenten. In dat verband is het eveneens belangrijk dat de verpleegkundige makkelijk bereikbaar is.

Verzorgende taken

Een wijkverpleegkundige kan zelfstandig verplegende en verzorgende taken uitvoeren zoals:
Bereiden en toedienen van medicijnen.
  • Geven van injecties.
  • Een infuus aanleggen.
  • Verzorgen van een stoma of katheter.
  • Verzorgen van wonden en kneuzingen door onder meer verbanden te verschonen.
  • Lichamelijke verzorging zoals wassen en aankleden.
Al deze taken vragen van de verpleegkundige een brede inzetbare ervaring en kennis worden uitgevoerd in de woning van de cliënt.

Wijkverpleegkundige en voorlichting

Een belangrijke taak is het geven van voorlichting. Veelal gaat het om cliënten die plotseling worden geconfronteerd met een ziekte en daarmee onbekend zijn. Ze weten niet wat er allemaal bij komt kijken en hebben nog geen duidelijk beeld van de behandelingen die zullen plaatsvinden. Zeker is dat het geval bij cliënten die nog maar pas als patiënt uit het ziekenhuis zijn ontslagen en nog vol vragen en spanningen zitten in een verwerkingsproces. Voor het geven van die voorlichting dient de wijkverpleegkundige te beschikken over goede communicatievaardigheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het consultatiebureauIn ons land worden baby's en peuters ongeveer veertien keer gevraagd om naar het consultatiebureau te komen. Het is erg…
Kwetsbare ouderen en veranderende zorgverleningKwetsbare ouderen en veranderende zorgverleningHeel veel ouderen voelen zich gezond en gelukkig. Een kleine groep is volledig afhankelijk van zorg en ondersteuning. Da…
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)Wie thuis zorg of hulp nodig heeft, moet daar vanaf 1 januari 2015 voor aankloppen bij de gemeente. Op 14 januari 2014 w…
Het werkveld in de gezondheidszorgHet werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorgi…
Kwetsbare ouderen en hun woonomgevingKwetsbare ouderen en hun woonomgevingVoor de zelfredzaamheid van kwetsbare ouderen is niet alleen hun persoonlijke situatie en sociale omgeving bepalend maar…
Bronnen en referenties
  • Nursing.nl
  • Wijkverpleegkundige.com

Reageer op het artikel "Wijkverpleegkundige een belangrijk beroep"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 04-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Verplegen
Schrijf mee!