InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Wat verandert er als je gaat studeren?

Wat verandert er als je gaat studeren?

Wat verandert er als je gaat studeren? Wat verandert er allemaal als je gaat studeren? Er is nogal een verschil met de middelbare school, hoe zien die verschillen er uit? Dit artikel bespreekt ook tips voor optimaal studeren. Wat kunnen studenten verwachten van collegezalen? Waar en hoe kan je het beste studeren?

Inhoud

Studie kiezen

Met het bepalen van je studie bepaal je een groot deel van de persoonlijke toekomst en mogelijk ook nieuwe vrienden. Het is een belangrijke keuze waar goed over nagedacht dient te worden. Op de middelbare school zal er dus veel aandacht aan worden besteed.

Studiekeuzetest maken

Wanneer aankomende studenten nog niet zeker zijn van hun keuze zijn er ook veel hulpmiddelen en studiekeuzetests te vinden op internet.

Wat verandert er als je gaat studeren?

Niet alleen de ruimtes van de nieuwe 'school' veranderen, ook het contact met de docent en de manieren waarop je leert. Zelfstandig leren wordt nog meer verwacht, net als inzichtelijk denken. Hoe kunnen studenten zich hier op voorbereiden?

Als student in de collegezaal

Een klas van 25 leerlingen komt weinig meer voor. Vaak komen dit soort aantallen alleen nog voor bij practica en werkcolleges. Hierbij werken de nieuwe studenten in groepen aan projecten. Voor de rest zitten ze veelal in grote zalen zitten met medestudenten. Dit kunnen er soms wel 300 of meer zijn, hier worden dan ook vaak bioscoopzalen voor gebruikt.

Contact met de docent tijdens je studie

Aangezien er vaak veel meer studenten in een 'klas' zitten, is het contact met de docent minder. Toch vinden heel veel docenten het fijn als studenten vragen stellen tijdens colleges en niet verdwijnen in de menigte. Persoonlijk contact door vragen tijdens colleges te stellen of via de mail wordt vaak gewaardeerd door docenten. De mogelijkheid tot vragen is echter beperkt: vaak hebben studenten maar 1 college per week per vak.

Aantekeningen maken tijdens je studie

Veel colleges zijn tentamenstof. Aangezien tentamenweken na ongeveer 8 weken college plaatsvinden is het aan te raden hier aantekeningen van te maken. Bijna iedere docent werkt met powerpoint-presentaties. De 'slides' hiervan zijn vaak terug te vinden op de faculteitssite/studenten portal. Aantekeningen van informatie die niet op de slides staan maar die de docent wel benadrukt tijdens colleges zijn dus van belang.

Beter studeren: gebruik maken van Mindmaps

Studenten krijgen dikke boeken, extra artikelen en readers voor hun neus die niet twee dagen voor een tentamen te leren zijn. Soms is een andere aanpak voor studeren vereist, welke tips zijn er om informatie beter te ordenen? Waar kan je terecht als het fout dreigt te gaan of wanneer studenten in een dip zitten?

Mindmaps gebruiken tijdens het leren

Veel verschillende mensen gebruiken mindmaps. Van het bedrijfsleven tot aan mensen met ADHD (zie Algemene tips voor beter studeren voor mensen met ADHD en/of PDD-NOS). Van jong tot oud worden mindmaps gebruikt en het is een leuke manier van informatie ordenen. Het maakt gebruik van creatieve capaciteiten, visuele leertechnieken, multi-tasken en het gevoel van overstroming door informatie wordt voorkomen. Het maakt gebruik van diagrammen, figuren, plaatjes, kleuren, pijltjes en afkortingen. Mindmaps zijn zeer bevorderlijk voor het geheugen en het werkt vaak beter dan een standaard uittreksel. Voor een uitgebreide uitleg en (gratis) mindmap programma's voor PC en MAC zie het kopje 'Mindmaps' in dit artikel.

Studieadviseur voor studenten

Het komt voor dat studenten even door de bomen het bos niet meer kunnen zien of problemen hebben op welk terrein dan ook. Op zo'n moment is het verstandig contact op te nemen met een studieadviseur of studentenpsycholoog. Deze mensen hebben veel ervaring met zeer uiteenlopende problematiek die studenten kunnen ervaren. Vaak kunnen ze adequaat en snel hulp bieden, zodat studenten weer kunnen genieten van het studeren en student zijn. Discussiefora op de faculteitssites zijn een handige manier om te kijken wat er speelt bij andere studenten die dezelfde vakken volgen. Hier staan ook veel vragen, antwoorden, proeftoetsen en andere zaken op.

Slim studeren: zoeken van de beste studie werkplek

Vaak zijn er in studentensteden veel studieplekken te vinden. In tentamenperiodes zijn deze echter erg druk. Wanneer studenten zeker willen zijn van een (computer)plek, is het verstandig vroeg in de bibliotheken aanwezig te zijn. Studenten kunnen vaak kiezen tussen een openbare bibliotheek of bijvoorbeeld de universiteitsbibliotheek (UB). Daarnaast hebben faculteiten van de verschillende studies (een eigen bibliotheek met) leerplekken. Wanneer studenten toch te weinig tijd hebben voor het lezen van alle volledige literatuur zijn er verschillende manieren om aan samenvattingen te komen. Zo zijn er uittreksel-winkels en circuleren er tussen studenten vaak ook samenvattingen of mindmaps.

Optimaal studeren met de beste studieplek

Het optimaliseren van de werkomgeving of studieplek is belangrijk. Iedereen heeft namelijk een plek waarin hij/zij het beste presteert. Probeer bewust te worden van de meest optimale studieomstandigheden en boots deze zoveel mogelijk na in volgende studie momenten.
© 2012 - 2019 Hvdv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een sociaal raadsman?Wat doet een sociaal raadsman?Als sociaal raadsman ondersteun je cliënten op sociaal juridisch gebied. Je bent de tussenpersoon van de cliënt de (maat…
Contextueel leren: leren met of zonder muziek?Contextueel leren: leren met of zonder muziek?Hoe kunnen we het beste studeren? Moeten we leren in een bepaalde omgeving of maakt het niet uit je waar je de informati…
Nagelstyliste wordenNagelstyliste wordenHou je van mensen en kijk je graag naar hoe zij hun nagels verzorgd hebben? Ben je creatief en lijkt het je leuk om mens…
Opleiding medisch secretaresseOpleiding medisch secretaresseEen medisch secretaresse heeft een verantwoordelijke baan. Voor deze administratieve baan in de zorg heb je een goede op…
Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Als bemiddelingsmedewerker koppel jij werkzoekende aan de geschikte werkgever. Jij helpt mensen aan een baan. In de welz…
Bronnen en referenties
  • http://www.basicorange.nl/ssc/keuzetest1.asp

Reageer op het artikel "Wat verandert er als je gaat studeren?"

Infoteur: Hvdv
Laatste update: 02-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!