Kinderen met TOS

Je kind gaat naar school, rekent, spelt en leert nieuwe woorden. Ze komt thuis, verteld hoe het geweest was en gaat vervolgens spelen met vriendjes of vriendinnetjes. Maar lang niet voor alle kinderen is dit vanzelfsprekend. Er zijn kinderen met spraak-/taalproblemen. Ze beheersen de taal niet. Het verwerken duurt langer, het luisteren gaat veel moeilijker. Communiceren is niet vanzelfsprekend.

TOS: Taalontwikkelingsstoornis

Voor de meeste kinderen is het vanzelfsprekend. Je hoort dingen om je heen, je hoort iemand praten, je verwerkt het, en vervolgens reageer je erop. Maar voor kinderen met een spraaktaalprobleem is dit veel moeilijker.

Wat houdt TOS in?

Door de beperking kunnen kinderen met ernstige spraak-/taalmoeilijkheden niet alleen hun eigen ervaringen lastiger verwoorden, maar ook het vragen stellen (actief luisteren) aan een ander kan lastig zijn. Doordat ze soms langer moeten nadenken over een formulering kan de timing mis lopen. Vaak richten deze kinderen zich erg op volwassenen. Door negatieve ervaringen in de communicatie met anderen kunnen deze kinderen het initiatief tot contact verliezen. Hierdoor lijken zij geen belangstelling te hebben voor anderen. Ook schatten zij grapjes vaak verkeerd in, doordat ze intonatie niet oppikken. Zij kunnen dit echter wel leren als hun (vertrouwen in hun eigen) communicatiemogelijkheden toeneemt.

Gedrag

Het gedrag bij deze kinderen kan erg verschillen. Toch zie je vaak terugkerende soorten gedrag. Kinderen met deze stoornissen kunnen hetzelfde gedrag vertonen tijdens het samenspelen als kinderen met ADHD of Autisme. Dit komt vooral omdat deze kinderen zich verbaal niet goed kunnen uiten. Ook hebben ze een vaak een gebrek aan zelfvertrouwen waardoor ze zich vaak uiten met lichamelijk gedrag dan mondeling gedrag. Het tegenovergestelde is dat een kind heel terug getrokken kan zijn. Het kind heeft moeite met communiceren en durft vaak ook niet, waardoor ze zich terug trekken.

Indicatie

Als het vermoeden er is dat een kind spraak-/taalmoeilijkheden heeft, dan volgen er testen. Deze worden afgenomen door een logopediste en een orthopedagoog op de desbetreffende school. Voldoet het kind aan de criteria dan krijgt het kind een indicatie voor het cluster 2 onderwijs. Dit zijn scholen gespecialiseerd in kinderen met TOS. Een indicatie is 3 jaar geldig. Na deze 3 jaar wordt het kind weer opnieuw getest.

Tips

Kinderen met spraak-/taalproblemen kunnen goed geholpen worden d.m.v.:
  • visualisaties
  • gerichte vragen
  • feedback
  • ze moeten voldoende tijd krijgen om te antwoorden
  • ondersteunende gebaren

Het is belangrijk dat deze kinderen de tijd krijgen. Geef ze de tijd om de taal te laten verwerken.Geef ze de tijd om te antwoorden en ga niet forceren, maar blijf wel stimuleren. Deze kinderen hebben vaak problemen met het zelfvertrouwen, dus ook positieve feedback en complimenten zijn erg belangrijk. Blijf ook herhalen.
© 2011 - 2024 Arjanne26, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
Soorten basisonderwijsSoorten basisonderwijsIeder kind in Nederland heeft recht op basisonderwijs. Het wordt gegeven aan kinderen van vier tot twaalf jaar en het is…
Angst en Vrees als persoonlijkheidsstoornissenAngst en Vrees als persoonlijkheidsstoornissenVerhandeling over persoonlijkheidsstoornissen die worden gekenmerkt door angst en obsessie. Deze persoonlijkheidsstoorni…
Onderwijs in NederlandOnderwijs in NederlandIn nederland is het voor ieder kind verplicht om onderwijs te volgen voor 12 volledige jaren. De meeste kinderen gaan na…

Lotingstudies, lotingsklassen & kans op inlotingHoe groot is de kans op inloting bij een lotingstudie? Een aantal HBO en WO-opleidingen zijn zogenaamde “lotingstudies”,…
Acht didactische structuren voor Coöperatief LerenAcht didactische structuren voor Coöperatief LerenSteeds meer (basis)scholen werken tegenwoordig met het zogenaamde Coöperatief Leren. In dit artikel wordt één stroming b…
Arjanne26 (32 artikelen)
Laatste update: 21-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.