Het 10-minutengesprek: wie kent het niet?
Ieder jaar voeren de leerkrachten 10-minutengesprekken en dit doen ze twee of drie keer per schooljaar. Ouders zijn niet verplicht om te komen, maar het wordt wel aangeraden om er naartoe te gaan. Als ouder wil je graag horen hoe goed je kind het doet op school, maar als je het tegengestelde hoort, dan is er maar beperkte tijd om er diep op in te gaan.
Het 10-minutengesprek: wie kent het niet?
- Waarvoor is een 10-minutengesprek?
- Zijn de gesprekken vóór of na de rapporten?
- Wat wordt er allemaal besproken?
- Hoe kan je je als ouder goed voorbereiden?
- Tips voor de ouders
Waarvoor is een 10-minutengesprek?
Het 10-minutengesprek is er, zodat de ouders samen met de leerkracht over de ontwikkeling van het kind kunnen praten. Ouders kunnen vragen stellen aan de leerkracht en samen met elkaar ervaringen uitwisselen. De leerkracht kan ook vragen stellen aan de ouders en problemen aankaarten met betrekking tot het kind. Als er een specifiek probleem besproken moet worden, dan is '10' minuten vaak te kort. Meestal wordt er dan een andere afspraak gemaakt, zodat de leerkracht en de ouders er langer over kunnen praten. Het 10-minutengesprek is er dus meer voor om over de vorderingen van je eigen kind te praten.
Zijn de gesprekken vóór of na de rapporten?
Dat is verschillend, want het kan vóór en na de rapporten zijn, maar het kan ook los van de rapporten zijn. De leerkracht en de ouders praten dan over verschillende factoren. Scholen noemen het ook wel eens het schoolvorderingsgesprek, tafeltjesavond of een rapportbespreking. Bij een rapportbespreking staat het rapport centraal bijvoorbeeld. Er wordt dan over het rapport gepraat en over het toekomst van het kind.
Wat wordt er allemaal besproken?
De leerkracht doet zijn verhaal over het kind en het kan allemaal positief zijn. Het gesprek loopt dan snel af en als ouder kun je dan met een goed gevoel naar huis. Voor de ouders kan het ook anders uitpakken, want het kan ook negatief zijn. De leerkracht kan het over de cijfers hebben, maar er kunnen ook vragen komen over de thuissituatie. Je wisselt informatie uit met elkaar en zo komen er bepaalde onderwerpen aanbod. Niet in elk 10-minutengesprek gaat het alleen maar over het gedrag, want het kan ook gaan over de toekomst van het kind. De leerkracht kan ook gemaakte werkjes laten zien en het schoolmateriaal.
Er kunnen dus verschillende factoren aanbod komen bij een 10-minutengesprek. Kinderen zijn meestal wel welkom op een 10-minutengesprek en als er dan onderwerpen zijn die apart besproken moeten worden met de ouders, dan wordt daar bijvoorbeeld een andere afspraak voor gemaakt.
Hoe kan je je als ouder goed voorbereiden?
Als ouder kun je een aantal vragen opschrijven die je graag aan de leerkracht wilt stellen. De vragen kun je als ouder noteren in een kladblok en dit kun je meenemen naar het 10-minutengesprek. Een 10-minutengesprek is vaak kort en daarom is het soms fijn om de vragen al schriftelijk te hebben. Je kunt bijvoorbeeld de volgende vragen stellen aan de leerkracht:
- Hoe gedraagt mijn kind zich in de klas?
- Is mijn kind sociaal naar andere kinderen toe?
- Heeft mijn kind respect voor de leerkrachten?
- Hoe zijn de cijfers van mijn kind?
- Moet ik mijn kind thuis ondersteunen met een vak?
- Heeft mijn kind veel vriendjes/vriendinnetjes?
Tips voor de ouders
Als ouder moet je ervoor zorgen dat je op tijd bent en dat mag je natuurlijk ook verwachten van de leerkracht. Op tijd komen voorkomt vaak een hoop frustratie voor beide partijen. Heb je als ouder bijvoorbeeld meer tijd nodig, omdat je het over bepaalde onderwerpen wilt hebben; geef dit dan aan het begin van het gesprek meteen aan bij de leerkracht.
Je hebt ook maar 10 minuten als ouder en daarom is het belangrijk dat je niet over koetjes en kalfjes gaat praten, maar juist over de aspecten waar het echt omgaat. Als er tijdens het gesprek onduidelijkheden zijn, vraag het dan aan de leerkracht en ga er op in. Je kunt het niet eens zijn met de leerkracht, maar blijf altijd rustig, want dat is belangrijk voor de sfeer.