InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Schoolverlaters en de aanpak

Schoolverlaters en de aanpak

Schoolverlaters en de aanpak Schoolverlaters, het voortijdig stoppen met school. Dit woord komt helaas teveel in de maatschappij voor. Vooral onder 18- en 19- jarigen is het een groot probleem, met name onder jongeren die nog geen startkwalificatie (MBO niveau 2, HAVO, VWO diploma) hebben behaald. Ongeveer 25.000 jongeren stoppen jaarlijks voortijdig met school. Om dit grote aantal terug te dringen is er sinds 1 januari 2013 een nieuwe leerplichtwet aangenomen waarin staat dat jongeren tot hun achttiende naar school moeten. Voorheen kon je nog op je zestiende met school stoppen, al werd dat wel afgeraden.

Redenen voor het voortijdig stoppen met school

De voornaamste reden van schoolverlating is het feit dat jongeren op school geen geld verdienen en dus een baantje zoeken. Daardoor hebben ze geen tijd meer voor school. Andere redenen zijn dat jongeren grote problemen met leren hebben en daardoor hun motivatie kwijtraken. Dat leerlingen geen goede band hebben met de medeleerlingen draagt ook al niet bij aan de inzet. Echter, het is wel gebleken dat een goede baan beter kan worden behouden met de juiste papieren en dus een goede opleiding. Tevens is het ook zo dat het krijgen van een bijstandsuitkering niet mogelijk is zonder diploma's. Dat heeft tot gevolg dat de jongere dan moet teren op het geld van zijn/haar ouders.

De aanpak

Eén van de mogelijkheden om schoolverlating tegen te gaan is de inzet van jongerenwerkers. De jongerenwerkers drukken de jongeren op het hart hoe belangrijk het is om een goede opleiding te volgen en een diploma te halen. Het kan een taak van jongerenwerkers zijn om jongeren uit te leggen wat de consequenties zijn als ze dat nalaten. Hardere maatregelen zijn een minderjarig kind naar bureau Halt sturen en hem/haar een alternatieve straf opleggen of moeten voorkomen bij Justitie. Gelukkig is dit laatste niet aan de orde van de dag. Andere aanpakken zijn leerlingen een leer-werktraject aanbieden zodat ze toch bezig zijn met het verdienen van geld en een dag per week naar school kunnen gaan.

De wetten

Als scholier dien je je aan een aantal wetten te houden zoals de leerplichtwet en de kwalificatieplicht.

Leerplichtwet

De leerplichtwet is een van de wetten die er is op het gebied van onderwijs. Hierin staat dat iedereen vanaf 5 jaar verplicht is om onderwijs te volgen. Er kan er in uitzonderlijke gevallen een vrijstelling worden verleend. Dit is wanneer een leerling psychische of lichamelijke problemen heeft en de les vanwege die redenen niet bij kan wonen. Ook kan een kind thuisonderwijs van zijn ouders krijgen, dit is echter wel een uitzonderlijke situatie.

De leerplichtwet is honderd jaar geleden uitgevonden om te voorkomen dat er kinderarbeid plaatsvond. Tegenwoordig is het niet alleen die wet die dat voorkomt, maar ook bijvoorbeeld de Arbowet.

Kwalificatieplicht

Dit is een plicht die samen met de leerplichtwet is aangenomen en sinds 2007 wordt uitgevoerd. Hierin staat dat kinderen met de Nederlandse nationaliteit onder de 18 verplicht zijn om naar school te gaan totdat zij erin zijn geslaagd om een startkwalificatie MBO niveau 2, HAVO of VWO diploma) te behalen. De 18-en 19 jarigen die hun opleiding niet hebben hier als voordeel aan dat ze weten waar het probleem zit waarom ze geen baan kunnen krijgen.

Rol van de overheid

De rol van de overheid is dat leerplichtambtenaren gesprekken voeren met spijbelende en verzuimende leerlingen. Ook gaan jongerenwerkers langs de straten om te praten met rondhangende jongeren die op straat rondhangen. De taak van de jongerenwerker is om ze weer te motiveren om naar school te gaan. Verder gaat de politie langs bij leerlingen om ze bijvoorbeeld op te halen en ze weer naar school te laten gaan of de ouders vragen waarom hun kinderen niet naar school gaan. Als minderjarige jongeren dan nog niet naar school gaan komt Bureau Jeugdzorg erbij die de kinderen in het zwaarste geval uit huis kan plaatsen. Dit gebeurt als het blijkt dat de ouders niet goed voor het kind zorgen.
© 2014 - 2019 Rodeoclown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schoolverlaters en de aanpak"

Infoteur: Rodeoclown
Gepubliceerd: 01-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!