Coöperatief leren: de rollen

Wat is coöperatief leren?
Coöperatief leren is op een gestructureerde manier samenwerken. Dit gebeurt in kleine samengestelde groepen. De leerlingen leren niet hierbij niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar. De leerlingen zijn actief met de leerstof bezig. Ze praten er over en ze denken er over na. Door er samen over na te denken krijgt de leerstof betekenis voor de kinderen.Binnen coöperatief leren worden leerlingen uitgedaagd om zelf initiatief te nemen, elkaar te helpen en om samen problemen op te lossen. De leerkracht wordt hierbij begeleider in plaats van leider en doet als het ware een stap terug.
Randvoorwaarden coöperatief leren
Coöperatief leren is pas succesvol als aan de onderstaande randvoorwaarden wordt voldaan. Als deze onderdelen allemaal terug komen in de samenwerking is er pas sprake van coöperatief leren.Het gaat om de volgende randvoorwaarden:
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid: de leerlingen moeten van elkaar afhankelijk zijn en ieder hun eigen specifieke taak hebben. Zo heeft iedereen een belangrijke bijdrage in de groep en moeten ze samen werken. De specifieke taken en rollen zijn beschreven onder het kopje: "rollen binnen coöperatief leren".
- Individuele verantwoordelijkheid: iedereen moet deelnemen aan de samenwerking en groepsleden kunnen hierop aangesproken worden. Het is niet de bedoeling dat een leerling meelift met de groep en zelf weinig doet.
- Directe interactie: interactie is belangrijk voor het proces en het functioneren. Het is belangrijk om kleine groepen (2-4 leerlingen) samen te stellen om een goede directe interactie te krijgen.
- Samenwerkingsvaardigheden: om goed te kunnen samenwerken is het belangrijk dat de leerlingen bepaalde samenwerkingsvaardigheden beheersen. Eventueel kun je hier vooraf aandacht aan besteden.
- Evaluatie van het groepsproces: het is van belang dat, na afloop van de samenwerking, de groepsleden met elkaar bespreken hoe zij de samenwerking ervaren hebben.
Rollen binnen coöperatief leren
Binnen het coöperatief leren zijn een aantal rollen ontwikkeld die de leerlingen vervullen tijdens de samenwerking. Dit zorgt voor een gestructureerde samenwerking waarbij iedereen actief deelneemt. De volgende rollen zijn te onderscheiden:- Materiaalbaas
- Stilte-kapitein
- Schrijver/tekenaar
- Tijdbewaker
- Aanmoediger
- Taak-kapitein