InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Het diner en de tafelindeling op jullie bruiloft

Het diner en de tafelindeling op jullie bruiloft

Het diner en de tafelindeling op jullie bruiloft Het diner is een belangrijk en gezellig onderdeel van de bruiloft. Maar het vergt ook een goede organisatie. Je moet veel keuzes maken om ervoor te zorgen dat iedereen het zo goed mogelijk naar zijn zin heeft. Je wilt immers niet hebben dat gasten het niet naar hun zin hebben omdat ze aan een tafel zitten waar ze niemand kennen. Waar moet je allemaal aan denken wanneer je het diner voor jullie bruiloft en de tafelindeling gaat organiseren?

Diner

Een diner kun je op verschillende manieren verzorgen. De bekendste vorm is het diner dat geserveerd wordt. Dit is goed te doen met een klein gezelschap. Wel is de keuze beperkt en zul je dus eten moeten kiezen wat zoveel mogelijk mensen lekker vinden. Bovendien is een diner dat geserveerd wordt vaak duur in vergelijking met een buffet. Bij een lopend buffet hebben gasten bovendien de mogelijkheid om met elkaar te praten terwijl ze hun eten opscheppen. Ze kunnen daarbij zelf kiezen wat ze wel of niet willen eten. Een combinatie van deze twee verschillende diners is goed mogelijk door een geserveerd diner te regelen met een dessertbuffet.

Amerikaans diner

Wanneer je voor een goedkope bruiloft gaat, is het misschien een idee om een diner in Amerikaanse stijl te organiseren. Alle gasten nemen dan iets mee wat zij zelf hebben gemaakt. Op deze manier krijg je veel verschillende lekkere gerechten en heeft iedereen wel iets dat hij echt lekker vindt. Let er wel op dat je niet twintig soorten toetjes hebt en een zeer beperkte keuze aan voorgerechten. Verdeel daarom de taken goed. Het moet ook niet zo zijn dat gasten tegen hun zin in aan het koken gaan, het is veel leuker wanneer de gerechten met liefde zijn gemaakt.

Barbecue als diner

Je zou er misschien niet zo snel aan denken, maar het is ook mogelijk om een barbecue te organiseren als bruidsdiner. Wanneer je trouwt op een zomerse dag kan dit heel gezellig zijn. Bovendien hebben de gasten ondertussen genoeg kans om bij te praten en kun je na afloop een spetterend feest geven in een tent in de tuin of het park.

Tafelindeling

Bij een goed georganiseerd diner hoort een tafelindeling. Zo weten de gasten waar ze moeten gaan zitten zodra ze binnenkomen en ontstaat hier geen onduidelijkheid over. Wel is het belangrijk om goed over de tafelindeling na te denken. Tenslotte wil je niet dat mensen zich vervelen en niet goed weten wat ze met hun buurman of buurvrouw moeten bespreken. Aan de andere kant is het soms juist wel leuk als niet iedereen naast een bekende zit, zo leren de gasten elkaar wat beter kennen.

Tafelschikking

Wanneer je de tafelschikking formeel wilt houden, kun je de volgende regels hanteren. De bruid zit aan de linkerkant van de bruidegom en naast haar zit de vader van de bruidegom met zijn vrouw naast zich. Aan de rechterkant van de bruidegom zit de moeder van de bruid met haar man naast zich. Vervolgens komen de getuigen en daarna de bruidskinderen.

Natuurlijk hoef je je niet aan deze tafelschikking te houden. Deel de gasten in zoals jij het leuk vindt. Het is ook mogelijk om halverwege van plaatst te wisselen, zo leert iedereen nog meer mensen kennen.

Naamkaartjes

Om de plek van de gasten duidelijk te maken, kun je gebruik maken van naamkaartjes. Gemakkelijk, duidelijk, maar ook een beetje saai. Natuurlijk kun je het ook op een andere manier aanpakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een bloem op iedere tafel met een naamkaartje er aan? Helemaal leuk is het als je van alle gasten een (gekke) foto hebt die je in een lijstje op hun plek kunt zetten. Wanneer veel onbekenden bij elkaar aan tafel zitten, is het misschien handig om behalve de naam ook de relatie tot de bruid of bruidegom te vermelden.

Decoratie

Ook bij het diner moet er aandacht besteed worden aan de decoratie. Bloemen staan altijd goed op tafel en een paar kaarsen zorgen voor een romantische sfeer. Wanneer je kiest voor een geserveerd diner is het leuk om je eigen menukaarten te maken die je over de tafels verspreid. Heb je een speciale kleur aan je bruiloft gekoppeld? Zorg er dan voor dat deze kleur zoveel mogelijk terug komt in de decoratie.
Gerelateerde artikelen
Hoe decoreer ik mijn tafel rond de feestdagen?Hoe decoreer ik mijn tafel rond de feestdagen?Een gezellige en feestelijke tafel, dat willen we allemaal wel tijdens de feestdagen. Maar hoe zorgt u er nu voor dat de…
Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturenBruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturenDe trouwkaarten vormen voor de meeste familieleden en vrienden het eerste moment waarop ze kennisnemen van jullie voorge…
Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?Hij ligt in de bus: de uitnodiging voor een bruiloft. Of er nu vrienden, familieleden of kennissen gaan trouwen, er is o…
Etiquette Tafel dekken - Tafelschikking dinerEtiquette Tafel dekken - Tafelschikking dinerBij een officieel, voornaam of chic etentje of een (kerst)diner, horen bepaalde etiquettes, tafelmanieren en ook een goe…
Bronnen en referenties
  • www.designyourwedding.nl

Reageer op het artikel "Het diner en de tafelindeling op jullie bruiloft"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!