InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hou houd je een relatie spannend?

Hou houd je een relatie spannend?

Een relatie hebben is als thuiskomen bij elkaar. Iemand in je leven waar je je veilig en geborgen bij voelt, maar die je ook uit kan dagen en confronteren. Hoeveel mensen ook streven naar vooral een verwarmend veilig, als dit teveel de relatie gaat overheersen, gaat er vaak ook iets anders verloren; spanning. Spanning is de werking van twee verschillende polen, die op elkaar reageren, zoals magneten die door elkaar worden aangetrokken of afgestoten. Maar hoe hou je dit magnetisme gaande in een lange relatie?

Openheid

In een lange relatie ligt altijd het gevaar op de loer, dat we geloven de ander volledig te kennen. Uit die misvatting komt een bepaald gedrag voort, waarbij we niet meer vragen of onze aannames over de ander ook werkelijk kloppen. 'Hij zal wel moe zijn' denken we, of: 'Als ze zo doet wil ze alleen maar jennen'. Omdat we sterk in onze eigen aannames over de ander geloven, vragen we ze niet meer na, en lopen de ander zo eigenlijk mis. Om een relatie bewegelijk en spannend te houden, moet je eigenlijk juist het tegenovergestelde doen, namelijk voortdurend op zoek naar elkaar blijven. Vraag aan de ander waarom hij stil is, is er misschien iets? Praat zelf ook zoveel mogelijk over wat je voelt, wat je beweegt en wat je verlangt in het leven. Zo zal de communicatie tussen jullie beiden boeiend en levendig blijven. Als je in de ogen van je partner kijkt, kijk dan alsof je hem of haar voor de eerste keer ziet. Verwonder jezelf. Zie de ander als een geheim dat je in veel tijd mag ontdekken en ontrafelen, wat een voorrecht is. Geniet dus ook van die delen van de ander, die je juist minder goed begrijpt. Verschil geeft spanning. Verschil is iets om in een relatie te vieren. Als je de verwondering naar de ander ook nog uit in kleine cadeautjes of complimentjes, zul je er zeker van zijn dat de chemie tussen jullie zal blijven stromen.

Versmelt niet geheel

Veel beelden die we over de liefde in ons hoofd hebben, zijn die van complete eenheid en harmonie. Dat zoiets niet werkelijk bestaat leert het dagelijks leven ons wel, maar toch blijven die beelden vaak hardnekkig in ons hangen. Als je in een relatie echter teveel met elkaar versmelt, dan zal de spanning die tussen jou en je partner bestond, waarschijnlijk snel verdwijnen. Om een goede chemie tussen de twee verschillende polen van de relatie intact te houden is het daarom belangrijk dat jij en je partner een eigen leven blijven leiden. Doe dus vooral waar je ook zelf, als individu, veel van houdt. Zorg voor eigen passies en vrienden. Zo hou je niet alleen wat te vertellen aan de ander, maar kan je elkaar ook inspireren en verrassen. Als je teveel samen onderneemt, zul je als het ware teveel dezelfde kleur aannemen, waardoor er steeds minder aan elkaar te beleven zal zijn. Een gepassioneerde relatie bestaat uit twee individuen die beiden op eigen benen staan en elkaar kunnen verrijken maar ook prikkelen.

Maak tijd voor seks

Seksualiteit is een belangrijk onderdeel van de liefde tussen twee volwassen mensen. Als een relatie echter teveel een veilige haven wordt, kan de seksuele opwinding die je met de eigen partner beleeft wel eens verzwakken. Daarom is het belangrijk om van elkaar te weten wat de ander in bed fijn vindt en daar open en eerlijk over te zijn. Seks is niet een activiteit die zomaar uit de lucht komt vallen. Er gaat een heel proces van seksueel geprikkeld worden aan vooraf, waarbij het belangrijk is dat daar de tijd voor wordt genomen. Als na een lange dag nog even snel seks als sluitstuk van de planning wordt doorgevoerd, dan zal die activiteit meer stress dan spanning geven, en waarschijnlijk niet bevredigend zijn. Neem dus de tijd om elkaar aan te raken, in de keuken of zomaar als je samen tv kijkt. Blijf je bewust van het lichaam van de ander en maak er een band mee. Als je op die manier in contact met elkaars lichaam blijft, zal de spanning tussen jullie levend blijven, en in bed zal de seks gepassioneerder en meer ontspannen verlopen. Raak elkaar ook aan als het einddoel helemaal geen seks is, maar om nabijheid en sensualiteit tussen jou en je partner te stimuleren. Bedenk dat de beste sex vaak ongedwongen is, soms soms per ongeluk ontstaat, als er eenmaal een erotische sfeer tussen twee partners hangt!

Geef elkaar de ruimte!

Voor spanning is ruimte essentieel. Dat klinkt misschien tegenstrijdig maar is eigenlijk heel logisch. Als je je partner kan gunnen dat hij af en toe zichzelf terugtrekt of zijn eigen ruimte inneemt, zal er ook meer verlangen ontstaan weer samen te komen. In een relatie die dynamisch is, waar beide partners samen komen om vervolgens weer hun eigen gang te gaan, zal als vanzelfsprekend spanning bestaan. Verlangen speelt een kernrol in een spannend gehouden verhouding. Wie wil verlangen moet los kunnen laten, om weer toe te neigen. In dat spel van vrijheid, afstand en nabijheid, zal een relatie zijn spanning weten te handhaven. Hier is liefde en wederzijds vertrouwen voor nodig. De optimale relatie omvat dus zowel veiligheid als spanning. Een uitdaging die de moeite meer dan waard is!
© 2012 - 2019 Noekie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hou houd je een relatie spannend?"

Infoteur: Noekie
Gepubliceerd: 27-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!