InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Scheiden, wie krijgt het huis?

Scheiden, wie krijgt het huis?

Scheiden, wie krijgt het huis? Bij een verdeling van de gemeenschap bij een echtscheiding is de toebedeling van het huis vaak het grootste probleem. Wie krijgt het huis op naam en hoe gaat dat onderling verdeeld worden? Een huis is over het algemeen de duurste aankoop van een particulier. Het vormt ook het grootste probleem bij een echtscheiding. Het huis is vaak in gemeenschappelijk bezit van beide partners. Mensen die gehuwd (of geregistreerd partnerschap) zijn op huwelijkse voorwaarden of samenwonend zijn kunnen het anders vastgelegd hebben. Het huis moet over de gezamenlijke eigenaren verdeeld worden bij een scheiding. Ieder de helft kan niet, dus moet het huis toebedeeld worden aan één van beide. Dit klinkt vaak eenvoudiger dan dat het is.

Huis is gekocht op basis van twee inkomens

Indien het huis gekocht is op basis van twee inkomens, moet het huis bij een scheiding vaak verkocht worden. De overgebleven partner moet de maandlasten in de toekomst namelijk met één inkomen kunnen dragen. Daar komt nog bij dat een deel van het inkomen mogelijk op gaat aan alimentatie voor de ex-partner. In het geval één van de ex-partner het huis op naam wenst te krijgen, moet de bank hiermee ook nog akkoord gaan. Lukt het niet om het huis te financieren met één inkomen, dan moet het huis verkocht worden.

Ex-partner uitkopen

In het geval er overwaarde in het huis zit, moet de partner die het huis niet op naam krijgt gecompenseerd worden. De ex-partner moet als het ware uitgekocht worden. Naast de overwaarde moet er ook rekening worden gehouden met het opgebouwde kapitaal in een gekoppelde levensverzekering. De ex-partner die het huis op naam krijgt zou een extra hypotheek kunnen afsluiten ter financiering van de uitkoop. Onder voorwaarden is de betaalde hypotheekrente op deze lening fiscaal aftrekbaar. Het is ook mogelijk om te compenseren met andere bezittingen, zoals spaargeld. Het één en ander moet vastgelegd worden in het echtscheidingsconvenant.

Het huis heeft geen overwaarde

Overwaarde in het huis moet verdeeld worden, maar er zal ook een verdeling moeten plaatsvinden als de waarde van het huis lager is dan de resterende op het huis rustende hypotheek. De ex-partner die het huis niet op naam krijgt moet in dit geval de andere eigenaar van het huis compenseren voor het feit dat hij of zij de schulden op zich neemt. Tot 2008 bleven de huizenprijzen maar stijgen, maar in 2008 is een dalende trend ingezet die er geleidelijk voor zorgt dat steeds meer hypotheken “onder water” komen te staan. Dit maakt het huis onverkoopbaar zonder schulden over te houden aan de verkoop.

Is het huis gekocht met NHG?

Een hypotheek wordt vaak afgesloten onder de condities van het Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Hiervoor wordt bij het afsluiten een premie betaalt en de huizenkopers krijgen in ruil hiervoor een korting op de hypotheekrente van de bank. De NHG biedt de bank namelijk een extra zekerheid dat schulden afgewenteld kunnen worden onder bepaalde voorwaarden. Bij scheiding is het mogelijk om aanspraak te maken op de NHG. Indien aan de voorwaarden wordt voldaan, neemt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (uitvoerder NHG) de schulden over. De restschuld wordt vervolgens voldaan vanuit het fonds.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiden, wie krijgt het huis?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!