InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Online scheiden

Online scheiden

Het aantal echtscheidingen is hoog in Nederland. Veel mensen besluiten een punt achter hun relatie te zetten. Een echtscheidingsprocedure is tijd- en geldrovend. Daarom kiezen echtparen er tegenwoordig voor om online te scheiden. Dit behoort sinds september 2010 tot de mogelijkheden

Online scheiden

Juristen en advocaten spelen op een handige manier in op de toenemende vraag naar online scheidingen. Zo zijn er diverse websites gelanceerd waar men online de zaken omtrent de scheiding kan regelen: alimentatie, boedelverdeling enzovoort. Online scheiden is een goede manier om de echtscheidingsproceure versneld te doorlopen. En tijd is geld, dus kunt u hiermee besparen.

Hoe werkt een echtscheiding via internet?

Hoe gaat het nu precies in zijn werk, zon echtscheiding via internet? Allereerst is het belangrijk dat de partners het eens zijn over:
  • De verdeling van de inboedel
  • Bij wie de kinderen gaan wonen
  • Wie in het huis blijft wonen
  • Alimentatie

Voorwaarden

Daarnaast gelden er nog een aantal aanvullende voorwaarden voor scheiden via internet. Niet iedereen kan zomaar online scheiden.
  • Beide partners hebben de Nederlandse nationaliteit
  • Als beide partners de Nederlandse nationaliteit niet hebben, is de eis dat ze minstens 12 maanden in Nederland wonen
  • Een van beide partners heeft de Nederlandse nationaliteit niet, maar is zes maanden woonachtig in Nederland.

Werkwijze online scheiden

Op internet zijn er verschillende advocaten die hun diensten aanbieden. Om online te scheiden, moeten de partners eerst een intakeformulier invullen. In deze intakeformulieren wordt gevraagd naar persoonlijke informatie, zoals de leefsituatie, gegevens van beide partners en of er eventuele kinderen zijn.

Na het opsturen van het intakeformulier, volgt er in de meeste gevallen een bevestiging. Nu moeten er verschillende gegevens worden aangeleverd, namelijk de volgende stukken:
  1. Een uittreksel uit het bevolkingsregister van beide partners.
  2. Uittreksel uit het huwelijksregister
  3. Uittreksel uit geboorteregister van minderjarige kinderen
  4. Het convenant in tweevoud
  5. Een kindverklaring
  6. Het ouderschapsplan
  7. Een afschrift van de huwelijkse voorwaarden (als dit van toepassing is)

Advocaat nodig voor scheiden via internet?

Vervolgens wordt er een verzoekschrift opgesteld. Dit kan niet buiten de advocaat om. Hij is degene die het verzoekschrift op moet stellen en moet inschrijven in het register. Hij kijkt of de partners het volledig met elkaar eens zijn. Als dit het geval is, stelt hij een echtscheidingsconvenant op. Als beide partners het op bepaalde gebieden oneens zijn, kan het echtscheidingsbureau besluiten om de procedure te stoppen.

Er zal een ontmoeting plaatsvinden tussen advocaat en echtpaar. Daarna wordt het verzoekschrift ingediend. Daarna volgt er een beschikking (uitspraak) van de Arrondissementsrechtbank. De scheiding is officieel bij inschrijving bij de burgerlijke stand.

Duur van een echtscheidingsprocedure

Een groot voordeel van online scheiden is dat de scheiding binnen enkele weken rond kan zijn, mits de partners het met elkaar eens zijn. Ook werkt het in hun voordeel als het huwelijk in Nederland voltrokken is. Het kost namelijk meer tijd om een huwelijk dat is voltrokken in het buitenland, uit te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Scheiden via InternetScheiden via InternetMet één klik op de knop je echtscheiding online regelen, klinkt als een onvoorstelbaar sprookje, is het niet? Toch is he…
Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, r…
Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden komt in onze westerse maatschappij helaas veel voor. Ook de orthodox Joodse gemeenschap kent scheidingen. Wat b…
Echtscheiding en de besloten vennootschapEchtscheiding en de besloten vennootschapScheiden doet lijden. Dit is helaas maar al te vaak het geval. Als je ondernemer bent en je hebt een goed draaiende onde…

Reageer op het artikel "Online scheiden"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!