InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Help! Mijn partner wil geen kinderen!

Help! Mijn partner wil geen kinderen!

Help! Mijn partner wil geen kinderen! Je hebt de perfecte partner gevonden. De partner waarmee je de rest van je leven samen wil blijven. Maar één groot verschil staat jullie in de weg: je wilt graag een kind, maar je partner (nog) niet. Hoe kun je daar mee omgaan? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je partner geen kinderen wil. Ga erover in gesprek met je partner! En probeer erachter te komen of het iets tijdelijks is, of dat het een definitieve beslissing is van je partner om een leven te leiden zonder kinderen. En kan jullie relatie op deze manier blijven voorbestaan?

Voer een gesprek over jullie toekomstbeeld

Wanneer je partner aangeeft geen kind te willen, is het goed om dit uitvoerig met elkaar te bespreken. Wil hij op dit moment nog geen kind? Of heeft hij helemaal geen kinderwens, en zullen er wat hem betreft nooit kinderen komen? Het is goed om dit van elkaar te weten, zodat er geen verwachtingen ontstaan die niet waargemaakt kunnen worden.

Kies een goed moment

Vooral mannen vinden het vaak vervelend om over dit soort zaken te praten. Bereid je partner dus voor op dit gesprek, en overal hem niet met tal van vragen. Op deze manier komen jullie waarschijnlijk alleen maar verder uit elkaar te staan. Vraag op een rustige manier hoe de toekomst er in zijn ogen uitziet, en zeg dat hij er best even over na mag denken, en er over een paar dagen op terug mag komen. Komt hij er niet uit zichzelf op terug, begin dan zelf weer over dit onderwerp. Maar let wel op dat je dit op een goed moment doet. Wanneer hij veel aan zijn hoofd heeft, zal hij waarschijnlijk niet op dit gesprek zitten te wachten.

Het gesprek aangaan

Tijdens het gesprek, wil er natuurlijk achter komen of hij helemaal geen kinderen wil, of dat het er in de toekomst misschien toch wel in zit. Om hier achter te komen, dient hij argumenten te geven waarom hij geen kinderen wil. Uit deze antwoorden kun jij snel genoeg afleiden, of hij misschien ooit van gedachte kan veranderen. Zegt hij bijvoorbeeld dat het niet in zijn leven past, omdat hij veel te veel houdt van bijvoorbeeld 'de voetbalavondjes met zijn vrienden'. En wil hij het 'stappen met zijn maatjes' niet opofferen voor het vaderschap, dan kun je hieruit concluderen dat deze man in de toekomst waarschijnlijk anders zal denken over het krijgen van een kind. Naarmate hij ouder wordt, zullen zijn vrienden waarschijnlijk ook een gezin gaan stichten, en veranderen er veel dingen in zijn vertrouwde omgeving. Dit maakt dat de 'voetbalavondjes' nooit meer zo zullen zijn als vroeger, en deze man zal zich bedenken dat zijn leven nu eenmaal niet altijd hetzelfde eruit zal blijven zien.

Als de keuze definitief is

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je met een man te maken hebt, die echt geen kinderen wil. Omdat hij hier gewoonweg helemaal niets mee heeft. Hij ziet niets in het vaderschap! Wanneer hij er echt van overtuigd is dat hij geen kinderen wil, zal je dit helaas moeten accepteren. Dit kan natuurlijk wel grote gevolgen hebben voor jullie relatie.

Want kun jij je een leven zonder kinderen voorstellen? Of is dit een droom die uiteen spat? Probeer goed op een rijtje te zetten hoe je in het leven staat en hoe je jezelf over 5 jaar ziet. Wat zijn de doelen die je wilt behalen in je leven? Wil je een wereldreis maken of volledig voor je carrière gaan? Maar hou er rekening mee dat het gemis altijd later weer kan gaan opspelen. Dit is vooral bij vrouwen het geval, die na hun 35ste levensjaar vaak last krijgen van de biologische klok die gaat tikken.

Trek je conclusie

Na dit gesprek is het goed om voor jezelf een conclusie te trekken. Heb je hier te maken met een man die mogelijk nog van gedachte veranderd, of zit het er echt niet in de jullie samen ooit een kind zullen krijgen? Bedenkt goed wat je zelf met deze informatie doet. Is het acceptabel voor jou om kinderloos door het leven te gaan, met wel met de partner waar je erg veel van houdt? Of is het krijgen van kinderen zo'n belangrijk doel in je leven, dat je er zelfs over nadenkt om op zoek te gaan naar een partner die dit wel waar kan maken? Wees in beide gevallen in ieder geval eerlijk tegenover je partner!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Help! Mijn partner wil geen kinderen!"

Infoteur: Denn
Laatste update: 16-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatieproblemen
Schrijf mee!