Onderzoek: wat geven we elkaar met Valentijnsdag?
In februari is het weer zo ver... Valentijnsdag! De meest romantische dag van het jaar. Altijd leuk om de kale feiten achter al die romantiek uit te pluizen! Bijvoorbeeld: overwint liefde alles - ook de recessie? Ofwel, geven we nog evenveel uit? En waaraan eigenlijk? Wat is het populairste Valentijnscadeau? Amerikaans onderzoek van de National Retail Foundation geeft alle antwoorden....
In februari is het weer zo ver... Valentijnsdag! De meest romantische dag van het jaar. Dat neemt niet weg dat het leuk is om de 'kale feiten' achter Valentijnsdag uit te pluizen. Bijvoorbeeld, of de recessie ons zuiniger maakt. Of anders wil je vast wel wat inspiratie putten uit het cadeau- en koopgedrag van andere lovers... ofwel, wat kopen we het liefst? Het is weliswaar Amerikaans onderzoek dat we hier toelichten, en wel van de National Retail Federation. Maar dat maakt het niet minder leuk!
Recessie of geen recessie, dat is de vraag
Recessie.. wat een keihard feit. Maar heeft zoiets kouds als de klinkende munt invloed op onze vrijgevigheid? Nee hoor. Volgens het onderzoek van de National Retail Foundation mocht er gemiddeld zo'n $116.21 worden uitgegeven aan etentjes, hapjes, bonbons en parfums. Dat is een overtuigende 12.8 percent méér dan vorig jaar!
Zelfs je huisdier?
En wie of wat mag er ook meedoen in de Valentijns-liefde? Het huisdier! De gemiddelde persoon uit het onderzoek geeft weliswaar een luttele vijf dollar uit aan het huisdier, maar dat is nog altijd heel wat meer dan de drie dollar van vorig jaar. Sinds het succes van allerlei huisdierenmagazines, -kleertjes en accessoires, is dat wel te verwachten. Een typisch Amerikaans resultaat? Wie zal het zeggen... ook in ons land is de huisdierenmanie zo ver gevorderd dat wellicht Dierendag allang niet meer genoeg is! Een belangrijke trend is dat Valentijnsdag niet meer gereserveerd is voor amoureuze intenties. Mensen geven tegenwoordig ook aandacht, kaartjes en cadeautjes aan collega's, klasgenoten en andere goede bekenden.
Wat geven we het liefst?
Wat geven we het liefst op Valentijnsdag? Een kaartje! Dat is het antwoord van liefst ruim de helft van de ondervraagden (52.1%). Toch is de (veel) duurdere optie, namelijk sieraden, nog altijd een veel gekozen cadeau. Ook dit cadeau zit in de lift. Vorig jaar koos 15,5% van de ondervraagden ervoor, dit jaar zelfs 17.3%. Andere populaire geschenken bestaan uit kleding, etentjes en natuurlijk bonbons en andere zoete verwennerijen.
Man geeft het meest uit
Alle grappen over vrouwen en hun koopgedrag ten spijt, geeft de man tenminste op Valentijnsdag het meeste uit! Dat resultaat is al jaren constant. In cijfers, geeft de gemiddelde Amerikaanse man $158.71 uit, terwijl de gemiddelde vrouw op de helft blijft steken: $75.79. Mogelijke verklaringen? Wellicht het feit dat de man wereldwijd nog altijd de veroveraar is (of geacht wordt te zijn). Of nuchterder, volgens de kale statistieken: het inkomen van mannen is simpelweg hoger dan dat van vrouwen.
Etentje thuis?
Hoe komt het nou dat Valentijnsdag ook in economisch barre tijden nog altijd (heel) wat mag kosten? "Mensen denken heus wel aan de economie, maar Valentijnsdag heeft nu eenmaal een speciaal plekje in ons hart", zegt Phil Rist namens BIGresearch, de uitvoerder van het onderzoek. "Het kan best dat sommige mensen dit jaar een lekker etentje thuis organiseren om de kosten te drukken, maar er zijn er blijkbaar nog aardig wat die meer interesse hebben in een leuke avond buiten de deur!"
Maar we halen het wel met korting!
Al die lieve gedachten nemen niet weg, dat we onze cadeautjes liefst goedkoop halen. Prijsvechters zijn volgens het onderzoek de meest geliefde bestemming voor ons valentijns-koopje. 36.6% vande ondervraagden zet koers naar een betaalbare winkelgelegenheid. Toch scoren warenhuizen ook nog heel hoog: dat is de keuze van bijna één op de drie ondervraagden, ofwel 30.5%. De speciaalzaak mag zich nog altijd in de handjes wrijven met een score van 19.4%. Online aankopen zitten ook op dit gebied sterk in de lift. Bijna één op de vijf kooplustigen - 18.1% - gaat alle drukke valentijnsverkeer uit de weg en koopt vanuit de eigen stoel thuis. Ook de bloemenwinkel (16.8%) en de juwelier 9.5% horen tot de populaire koop-bestemmingen.
Jong trekt de portemonnee
Jonge mensen, met name in de leeftijdgroep van 25 tot 34, blijken de grootste spendeerders. De gegeven verklaring is dat zij een breed sociaal leven hebben, inclusief gezin, collega's en klasgenoten. Het onderzoek noteert hun uitgaves op $189.97. De kleinste aanslag op de portemonnee komt van 65-plussers. Zij geven $60.22 uit.
Het onderzoek: Hoe en wat
De basis van dit artikel is het NRF Valentine's Day Consumer Intentions and Actions Survey: ofwel, het Valentijnsdag Consumenten Intenties en Acties onderzoek. Opdrachtgever is de National Retail Foundation: deze Amerikaanse detailhandels-organisatie is wereldwijd de grootste, en omvat alle mogelijke branches van de detailhandel.