Valentijnsdag in Amerika

Valentijnsdag in Amerika Lees hier alles over Valentijnsdag in Amerika. Valentijnsdag wordt ook in Amerika geviert en het heeft hier een vrij korte geschiedenis. Lees hier alles over de geschiedenis van Valentijnsdag in Amerika.

Valentijnsdag in Amerika

Valentijnsdag is een zeer populaire feestdag in Amerika. Veel mensen nemen zelfs een dag vrij van hun werk om deze dag te kunnen vieren. Op 14 februari tonen zij hun dankbaarheid en liefde aan hun partners, leraren, ouders of andere personen dicht bij hen. Dit doen zij door het geven van bloemen, cadeautjes of snoep. Dit kan anoniem gebeuren of juist persoonlijk.

De geschiedenis van Valentijnsdag in de VS

Valentijnsdag is in de 19e eeuw door Britse kolonisten zijn geïmporteerd naar Noord-Amerika. In Engeland kende men al een soort Valentijnsdag. De eerste fabrieksmatig geproduceerde Valentijnsdagkaart wordt gemaakt in de Verenigde Staten in 1847 door Esther Howland (1828-1904) Dit was het begin van een lange traditie waarin Valentijn elk jaar gevierd wordt. Buiten de Verenigde Staten bestonden al eerder diverse Valentijnsvieringen waarbij cadeaus anoniem uitgewisseld werden.

Cadeaus voor Valentijnsdag

In de tweede helft van de 20e eeuw, werd het geven van kleine cadeautjes, samen met kaarten populair. Rozen en bonbons waren de meest uitgewisselde cadeaus met Valentijnsdag. Deze cadeaus werden meestal gegeven door de man aan de vrouw. Rond 1980 kwam de diamantindustrie op het idee Valentijnsdag te promoten als een gelegenheid om sieraden cadeau te doen. Vanaf dat moment begon men Valentijnsdag te associëren met het geven van duurdere cadeaus. Dit heeft de diamantverkoop een enorme boost gegeven. Zodoende zijn diamanten en Valentijnsdag onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Valentijnsdag viering in de VS

In een groot gedeelte van Amerika worden jaarmarkten en festivals georganiseerd met Valentijnsdag. En bijna alle winkels proberen te profiteren van Valentijn door er veel reclame voor te maken en het net als kerstmis commercieel uit te buiten. De weken voorafgaand aan Valentijnsdag worden er bijna 10 maal zoveel rozen en geurtjes verkocht als in de overige weken van het jaar. Voor winkeliers is Valentijnsdag dan ook erg belangrijk geworden.

Valentijnsdag Viering in de VS bij mensen thuis

Valentijnsdag diners en dansfeesten worden georganiseerd over het gehele land. Veel koppels houden besloten feesten in huizen of restaurants. Hier worden dan kennissen en vrienden uitgenodigd om samen Valentijnsdag te vieren. Een ander interessant onderdeel van Valentijnsdag in de VS, is de viering georganiseerd door kinderen. Verschillende scholen organiseren Valentijnsdag programma's waar kinderen liedjes zingen, dans, sketches en toneelstukken uitvoeren. Kinderen maken op school handgemaakte geschenken en kaarten die zij aan hun vrienden en leraren kunnen geven. Door ook kinderen bij Valentijnsdag te betrekken is werkelijk heel Amerika met Valentijn bezig.

Mensen die niet in de buurt wonen

De dierbaren die niet in de buurt wonen krijgen vaak kaartjes of cadeautjes met de post opgestuurd met Valentijnsdag. Ook zie je met de komst van internetwinkels, dat er online cadeaus gekocht worden voor geliefden die niet in de buurt wonen.

Korte geschiedenis

Hoewel in Europa Valentijnsdag een lange geschiedenis kent, is het in Amerika nog niet zo oud. In Europa wordt vaak geroepen dat Valentijn al bij de oude Grieken bekend was. Ook zijn er theorieën over een priester die Valentijn heette. Deze theorieën zijn al bijna tweeduizend jaar oud.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Valentijnsdag in Amerika"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: Januari 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!