InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Huwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwen

Huwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwen

Huwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwen Mag je met je eigen nicht of neef trouwen? Het antwoord daarop is ja. De Nederlandse regering heeft daar geen bezwaar tegen. Neef en nicht vrijen licht, is zon uitdrukking. Maar het is nu bewezen dat als neef en nicht met elkaar trouwen, er geen gevaar dreigt. Want kinderen die voortkomen uit een huwelijk tussen een neef en een nicht hebben helemaal niet zoveel kans op afwijkingen. Toch vinden veel mensen het vreemd dat een neef en een nicht een relatie aangaan.

Gevaren van een huwelijk tussen neef en nicht

Er wordt altijd gezegd dat een huwelijk tussen een neef en een nicht kinderen met gebreken geeft. Maar die gevaren worden in het westen heel erg overdreven, zo is uit onderzoek gebleken. Vroeger was een relatie tussen familieleden in die vorm zelfs heel goed voor de gezondheid van mensen. Ziekten als malaria en lepra waren niet bestand tegen deze verbintenis. Doordat ouders hun goede genen doorgaven aan hun kinderen werd de immuniteit tegen ziekten groter. IN gebieden waar vroeger veel malaria en lepra heerste, werd relatief veel getrouwd tussen neef en nicht. De genen die beschermden tegen de ziekten, werden doorgegeven door die familieband, waardoor de kinderen uit zon relatie heel goed beschermd waren.

Wel een grotere kans op gezondheidsproblemen en aangeboren afwijkingen

Toch zit er in al die oude wijsheden wel ook een stukje waarheid. Als neef en nicht met elkaar trouwen of een relatie aangaan is er wel een grotere kans op gezondheidsproblemen en aangeboren afwijkingen bij kinderen van ouders die familie van elkaar zijn. Het risico is anderhalve keer zo groot dan bij ouders die geen familie van elkaar zijn. Bij ouders die geen familie van elkaar zijn is het risico dat er iets met de kinderen mis is, is dat 2 procent. Sociaal psycholoog Ashley Hoben, een Canadese onderzoeker vindt echter dat het risico door mensen wel groter wordt ingeschat dan het werkelijk is. Een kind waarvan de moeder tijdens de zwangerschap alcohol drinkt of drugs gebruikt heeft een veel groter risico op afwijkingen.

Afkeer van een relatie tussen familieleden

In het westen zijn we niet zo dol op familieleden die met elkaar een relatie aangaan. De meeste mensen in het westen vinden een relatie tussen neef en nicht incestueus. De meeste vrouwen denken vooral aan de gevolgen voor een eventueel nageslacht. Als er echter liefde in het spel is, dan vinden vooral vrouwen het toch wel oké.

Neven en nichten trouwden vroeger vaak met elkaar

Toch zijn huwelijken of verbintenissen tussen neven en nichten niet altijd vreemd geweest. In de eeuwen die achter ons liggen was het heel gewoon dat neven en nichten met elkaar trouwden.

Huwelijken van beroemdheden tussen neven en nichten

De bekende mensen hieronder trouwden allemaal met een neef of een nicht. Zij zijn onder andere:
  1. Charles Darwin
  2. Albert Einstein
  3. Edgar Allen Poe
  4. Koningin Victoria

In de VS is een huwelijk tussen cousins verboden

In de Verenigde Staten mogen cousins niet elkaar trouwen. In veel landen in het Midden-Oosten is het heel normaal om met een familielid te trouwen.

In Nederland mogen neven en nichten gewoon met elkaar trouwen

In Nederland, maar ook in België mogen neven en nichten gewoon met elkaar trouwen, ondanks dat mensen altijd denken dat dit niet mag. Wel is een paar jaar geleden geprobeerd om zon verbod in Nederland door te drukken. De discussie werd echter vooral ingegeven doordat er van uitgegaan werd dat veel vrouwen uit Islamitische landen gedwongen werden tot een huwelijk in Nederland met een familielid. Uit onderzoek bleek toen dat 1 op de 4 Turkse of Marokkaanse vrouwen trouwt met een familielid. Het voorstel haalde het ook niet, er was heel veel kritiek op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huwelijk tussen neef en nichtHuwelijk tussen neef en nichtSpreekwoorden als "neef en nicht geeft scheef gezicht" of "neef en nicht vrijt allicht" laten zien dat liefdesrelaties t…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): ZaynabZanyab is een van de minder bekende vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was zijn nicht en een gescheiden vrouw t…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…
Cousin: Engels voor het kind van je (verre) oom of tanteCousin: Engels voor het kind van je (verre) oom of tanteIn het Nederlands noemen wij zowel de kinderen van onze broers en zussen als de kinderen van onze ooms en tantes neven e…
Het huwelijk en ons rechtHet huwelijk en ons rechtIn Nederland kennen wij op dit moment twee vormen van het huwelijk: het huwelijk van mensen van verschillend geslacht en…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Ashley Hoben

Reageer op het artikel "Huwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwen"

Reacties

Simon, 21-01-2017 18:43 #3
Als ik geweten had dat het wel mocht volgens de wet, dan hadden mijn nicht en ik getrouwd geweest. Daar ik me gelukkig voelde bij haar en we begrepen elkaar, zelfs zonder te praten wisten we wat er bedoeld werd. Vaak op die manier verhinderd dat we eventueel dingen zouden zeggen die een mens zouden kwetsen. Maar onze ouders waren er tegen (het geloof?) Ik ging er tegenin door te zeggen dat Lot in de bijbel zelfs met zijn dochters in bed lag en kinderen daarvan kreeg. Toen was de hel los en wij zaten met de gebakken peren. Ik heb jaren nodig gehad om haar te vergeten. Ik prijs Najat en haar geluk! Reactie infoteur, 23-01-2017
Wat zuur dat je er nu achterkomt dat het had gekund. Omdat het klinkt alsof ze je grote liefde was.

Najat, 12-12-2014 13:58 #2
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud en ben nu al bijna 2 jaar getrouwd met mijn bloed eigen neef en we hadden een gezonde zoontje op de wereld gezet en die is helaas overleden aan een hersenbloeding, maar de belangrijkste is dat onze liefde voor elkaar veel sterker is geworden dan ooit en we zijn heel gelukkig samen en onze liefde voor elkaar heeft ons samen gebracht en ik zou nooit een ander willen in mijn leven. Mijn neef en ik hadden relatie van 10 jaar en nu zijn we man en vrouw en leven nog lang en gelukkig.

Gerard, 11-01-2013 19:37 #1
In vrijwel alle westerse landen zijn huwelijken tussen neef en nicht thans niet verboden. Een dergelijk verbod komt wel voor in ongeveer de helft van de staten in de VS. Welke staten zijn dit? Illinois? en hoe was dat rond 1860-1900 daar?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Trouwen
Reacties: 3
Schrijf mee!