InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Liefde en het verliefde gevoel

Liefde en het verliefde gevoel

Liefde en het verliefde gevoel Behalve dan dat we altijd op zoek zijn naar liefde en genegenheid, zijn er nog meer zaken die belangrijk zijn in een relatie en helemaal een prille relatie. Althans, dat laten enkele onderzoeken zien. Onderzoeken uit Nederland, Frankrijk en Groot Brittannië wijzen uit dat we eigenlijk nog steeds hetzelfde zoeken in een relatie. Een opmerkelijke uitkomst, aldus de onderzoekers vanwege de veranderde conjunctuur.

Onderzoek

Het onderzoek in gelijktijdig bij verschillende hoger beroep onderwijs instellingen gedaan bij jonge mannen en vrouwen in verschillende lagen van de bevolking en alleen dat al is opmerking. De leeftijd varieert van 19 tot 32 jaar. De basis blijft echter voor 93% van de stellen liefde en genegenheid en dat is wellicht alleen al een opmerkgelijke uitkomst.

Liefde

De liefde doet het gelukkig nog steeds goed. Het gevoel van liefde, iemand die verliefd op je is en iemand waar jij verliefd op bent. Het gevoel over en weer weergeven in de vorm die bij je past en dat is nogal divers, variërend van:
  • samen leuke dingen doen
  • je geliefde verrassen of verrast worden
  • samen een ontdekkingsreis maken (in wat of waar dan ook naar toe)
  • de kleine aanraking over en weer
Daarbij is deze laatste met name door de groep mannen en vrouwen boven 25 jaar als belangrijk aangemerkt.

Waarom?

De verbondenheid die gepaard gaat met het verliefde gevoel geeft 85% weer als het prettige aan het verliefde gevoel.
Het pure gevoel wat het lichaam weergeeft geeft 90% weer als het prettige gevoel. Liefde… wat een stap verder gaat dan verliefd zijn, is wat 92% weergeeft als het prettige gevoel. Daarbij is deze laatste met name door de groep mannen en vrouwen boven 25 jaar als belangrijk aangemerkt.

Tevens gesteld dat er net iets meer vrouwen als mannen concreet zijn in het weergeven van hun gevoel.

Idealiseren

Toch blijkt het percentage wat verliefdheid idealiseert ook groot. Dat is eigenlijk in strijd met de grote groep mensen die de verliefdheid hoog in het vaandel heeft. Maar het gevoel is van relatief korte duur en dat maakt dat we het idealiseren. Althans dat is de mening van 84% van de geïnterviewde mensen. Daarbij is het percentage vrouwen net iets groter als mannen, maar opmerkelijk is wel dat men het in grote lijnen eens is.

Naast het realistische plaatje over een korte duur van dit prettige gevoel, is de tijd waarin de mensen geïnterviewd zijn en de uitkomsten wel opmerking. Normaliter is in een tijd dat de economie minder goed draait het cocoonen, en daar hoort het verliefde gevoel ook bij, vele malen groter. De geborgenheid compenseert het controle verlies in de maatschappij.

Geven of ontvangen?

Veruit het merendeel van de geïnterviewden geeft aan dat geven meer inhoud heeft als het ontvangen. Het percentage loopt bij vrouwen op naar 93% en bij mannen naar 89%. Maar men werkelijk gaat voor het geven op langere termijn en het ontvangen dan vanzelf volgt. Zowel bij mannen als bij vrouwen geldt dat een percentage dat rond de 95% blijft hangen.

Tot slot

Het is een oud gegeven maar nog steeds actueel en een kanttekening die de onderzoekers erbij gemaakt hebben is dat hetzelfde onderzoeken eind jaren 80 binnen Nederland en Groot Brittannië heeft plaatsgevonden, met bijna dezelfde resultaten. Opmerkelijk omdat eind jaren 80 een heel andere periode was met een heel andere conjunctuur.

Voetnoot is toegevoegd over de verschillende landen. De verschillen zijn te klein om apart gemeld te worden. Tevens melden de onderzoekers dat een grote groep mannen en vrouwen er moeite mee heeft om zich uit te spreken over eerdergenoemde items.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken verliefdheidKenmerken verliefdheidBen jij verliefd? Wil je zeker weten dat je inderdaad verliefd bent? Welk effect hebben de verliefde emoties van zowel d…
Ben ik verliefd?Ben ik verliefd?Verliefd zijn is waarschijnlijk het allermooiste gevoel van de wereld. Het is niet voor niks dat de meeste nummers die j…
Waarom gaat verliefdheid over?Waarom gaat verliefdheid over?Verliefdheid duurt niet eeuwig. Als je pas verliefd bent denk je echter dat het gevoel nooit minder zal worden. Stapelve…
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Bronnen en referenties
  • E. Veringa
  • M.M. Nickolson

Reageer op het artikel "Liefde en het verliefde gevoel"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!