InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De wetenschap achter verleiden en versieren

De wetenschap achter verleiden en versieren

Versierkunde wordt nog net niet als vak aangeboden op school, mede omdat de kunst van het versieren iets lijkt wat je niet kunt leren. Toch is er voldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan naar waar mannen en vrouwen (onbewust) op vallen. En de onderzoeken verklaren een hoop...

Darwins erfenis

De onderzoeken hebben aangetoond dat vrouwen en mannen hun aantrekking tot anderen af laten van een aantal factoren die niet voor mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Een theorie die de resultaten kan verklaren is de voortplantingstheorie. Deze houdt in dat zowel mannen als vrouwen zich voort willen planten en dat er in de loop van de menselijke geschiedenis bij de mens voorkeuren en patronen zijn ingesleten die bijdragen aan een zo succesvol mogelijke voorplanting, een beetje zoals Darwins evolutietheorie.

Wat mannen willen

Recentelijk onderzoek aan de VU Amsterdam toonde met behulp van hersenscans dat mannen veel sterker reageren op mooie foto's van het andere geslacht dan vrouwen. Het kijken naar mooie vrouwen kan ook negatief uitpakken voor mannen, omdat ze vervolgens (wederom wetenschappelijk aangetoond) niet goed meer in staat zijn verstandige beslissingen te nemen.
Voor een man is het belangrijk dat een vrouw er mooi uitziet. Dit is gedeeltelijk een onbewust proces, een man is op zoek naar een vruchtbare vrouw, wat de kans op nageslacht bij eventuele gemeenschap vergroot.
Erg in de smaak vallen dan ook de fysieke kenmerken die geassocieerd worden met vruchtbaarheid, denk aan: grote borsten, brede heupen en volle lippen, maar ook minder voor de hand liggende voorkeuren kunnen verklaard worden met behulp van de vruchtbaarheidstheorie.

Gentlemen prefer blondes

Natuurlijk, onder de mooiste vrouwen van de wereld bevinden zich veel brunettes en donkere vrouwen, maar het blijkt dat veel mannen om voor hen onbekende redenen een zwak hebben voor blondines. Het door ons door de media aangereikte stereotype van een blonde vrouw, met blauwe ogen en lange benen is misschien een beetje simpel, maar het werkt wel. Een onderzoek waarbij mannen vrouwen moesten beoordelen enkel aan de hand van een foto van het achterhoofd(!), liet een zeer duidelijke voorkeur voor blondines zien onder de proefpersonen. En ook vrouwen zijn zich bewust van de kracht van blond, getuige het vele blonderen van het haar.
Waar komt deze voorliefde voor blond nu vandaan? Om deze voorkeur te verklaren richten we ons wederom op vruchtbaarheid, daar draait het voor mannen immers voornamelijk om. Bij het verstrijken van de jaren worden de haren van een vrouw doorgaans stukken donkerder. Dus blonde lokken worden onbewust geassocieerd met jeugdigheid en dus vruchtbaarheid. Zijn de haren van de vrouw in kwestie ook nog eens lang en mooi, dan wijst dit vaak op een lange periode van goede gezondheid, iets wat mannen onbewust (en natuurlijk ook bewust) wel kunnen waarderen.
En dat blauwe ogen gewoon mooi kleuren bij blonde haren, kan misschien reden genoeg zijn voor een man om zich aangetrokken te voelen tot een vrouw, maar ook hier kunnen andere processen meewerken. Zo verraden de ogen van een persoon, of preciezer de wijdte van de pupillen, of iemand zich aangetrokken tot je voelt. En laat dit nou bij blauwe ogen het beste zichtbaar zijn.

Waarom vrouwen hun lippen stiften

Vrouwen dragen make-up om verschillende redenen. Of een vrouw nou make up aanbrengt om zaken te camoufleren, of juist om elementen van het gezicht te benadrukken, op beide manieren draagt de make up bij aan het vergroten van de aantrekkingskracht op mannen. Het wegwerken van oneffenheden geven een jongere uitstraling, terwijl rode lippen en wangen met rouge een schijn van hoge vruchtbaarheid geven.

Diamonds are a girls best friend

Waarom zie je vaker een oud mannetje in een sportwagen met een knappe jonge blondine aan zijn zijde, dan een oude dame met mooie auto en een jonge gespierde man naast haar?
Vrouwen hebben andere prioriteiten. Het einddoel is voor beide geslachten ongeveer wel het zelfde, ook vrouwen willen gezond nageslacht. Maar waar mannen hun potentiële partner onbewust screenen op schoonheid, gaat de vrouw evenzo snel na of de mogelijke vader van haar kinderen wel goed voor ze zou kunnen zorgen. Met andere woorden, is hij rijk, machtig en sterk genoeg. In een Brits onderzoek bleek dat vrouwen een man aantrekkelijker vinden wanneer hij een dure auto heeft. Zo simpel is het. Wederom een overblijfsel uit vroegere tijden.

Alleen geld is niet genoeg

Verder kent de vrouw ook een hele hoop onbewuste processen die potentiële mannen filteren op gezonde genen, want het nageslacht moet natuurlijk zo fit mogelijk zijn. De neus speelt daarbij een grote rol. Onderzoek toonde aan dat vrouwen enkel door te ruiken aan de kleding van mannen, de meest symmetrische mannen eruit wisten te pikken. Wanneer je weet dat asymmetrie wijst op 'mindere' genen, dan is dit wel een knap staaltje mannen filteren. Ook voelen vrouwen een grotere aantrekkingskracht tot mannen -wederom zonder ze te zien, enkel door hun geur- wanneer hun immuunsysteem een goede match vormt met die van hun (het immuunsysteem van de man moet dan niet teveel lijken op die van de vrouw).

Revenge of the Nerds

Een intelligente man zonder veel status, spieren of geld, kan toch onbewust zeer aantrekkelijk zijn voor een vrouw.
Gaat hier de voorplantingsverklaring dan de boot in? Nee, onderzoek uit Groot Brittannië toonde aan dat mannen met een hoog IQ over het algemeen beter sperma produceren, wat de kans op voorplanting natuurlijk vergroot.

Van theorie naar praktijk

Nu, wie bovenstaande tekst begrepen heeft weet misschien wel wat hem te doen staat. Mannen op zoek naar een vrouw, doen er goed aan de indruk te wekken (al dan niet terecht) dat ze een hoge status hebben. Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat je ervoor moet zorgen dat je niet te 'needy' overkomt.

Vrouwen moeten er voor zorgen dat ze jeugdig en gezond overkomen en wees natuurlijk op je mooist. (Zie ook: Het geheim van een aantrekkelijk lichaam) Al moet toch gezegd worden dat het versieren van het andere geslacht toch vooral een mannelijk probleem is.
© 2010 - 2019 Mathematics, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Liefde of lust?Liefde of lust?Hoe weet je of je echt verliefd bent op iemand en dat het dus niet alleen om een fysieke aantrekkingskracht, maar ook om…
De ''mystery method'' verleidingsmethodeDe ''mystery method'' verleidingsmethodeDe ''mystery method'' is een manier om vrouwen te versieren ontworpen door Erik von Markovik (Mystery). Hij heeft geprob…
De mystery shopper en mystery caller: wat onderzoeken ze?Een mystery shopper is iemand die voor een occasionele opdracht wordt ingehuurd om op onderzoek te gaan naar hoe een ver…
Vier tips om vrouwen te versierenVier tips om vrouwen te versierenVrouwen versieren is voor veel mannen een probleem. Hier lees je enkele tips om het gemakkelijker te maken om vrouwen te…
Mystery shoppingMystery shoppingMystery shopping wordt steeds populairder in Nederland. Hoog tijd om eens wat meer te vertellen over deze (bij)baan! Wat…

Reageer op het artikel "De wetenschap achter verleiden en versieren"

Reacties

Anoniem, 03-09-2016 17:11 #6
Wie heeft dat onderzoek aan de VU Amsterdam gedaan? En kan de link naar het artikel gedeeld worden?

M., 13-01-2015 13:03 #5
Zou u mij ook kunnen wijzen op onderzoeken waaruit blijkt dat vrouwen op welvarende mannen vallen?

Vriendelijke groeten,
M

Nina, 07-11-2014 22:37 #4
Dit klopt echt niks van… Sommige landen vallen helemaal niet op blond (zie Afrika en latin landen en Azië) plus waarom zijn de hoofdrolspeelsters dan altijd brunettes van bekende films? Twilight, the vampier diaires, transformers… Zelfs hunger games hoofdrolspeelster in de film heeft bruin haar! De mooiste vrouwen zijn brunettes :) daarom trouwen rijken mannen ook altijd met brunettes maar dan bedoel ik echt miljardairs.

Jeroen, 24-07-2014 02:12 #3
Ik geloof niets van het resultaat van bovenstaande onderzoeken, want dit is afhankelijk per land.
Ten eerste kan het nooit een wereldwijd onderzoek zijn geweest, want de resultaten uit landen als Engeland en Amerika zijn anders dan door u geschetst. Er is laatst een onderzoek in Engeland afgenomen dat het tegendeel bewijst.
De door de media en wereld gezien als knapste mannen ter wereld, bijvoorbeeld wereldberoemde hollywoodsterren gaan allemaal met brunettes en Latinas.

Mathematics (infoteur), 14-03-2011 13:49 #2
Http://www.pascack.k12.nj.us/70271921145153/lib/70271921145153/The_smell_of_love.pdf
http://beheco.oxfordjournals.org/content/14/5/668.short
http://www.otago.ac.nz/parasitegroup/PDF%20papers/WillisPoulin2000-Folia.pdf

Carolien, 08-02-2011 20:40 #1
Zou u kunnen aangeven waar deze onderzoeken precies vandaan komen? Ik wil graag een paar van deze onderzoeken lezen, zoals het onderzoek over hoe vrouwen onbewust via de neus mannen kunne filteren.

Infoteur: Mathematics
Gepubliceerd: 16-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 6
Schrijf mee!