InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Je buitenlandse huwelijk inschrijven in Nederland

Je buitenlandse huwelijk inschrijven in Nederland

In dit tijdperk waarin de wereld ontzettend klein is, houden ook huwelijken zich niet meer binnen de landsgrenzen. Vakantieliefdes, liefdes in het buitenland via het internet ontmoet, buitenlandse studenten, via je stage, er zijn op dit moment ontzettend veel wegen die naar een liefde in het buitenland leiden. Televisie programma’s als ‘grenzeloos verliefd’ en ‘Liefs uit...’ laten zien dat steeds meer Nederlanders naar het buitenland vertrekken voor hun grote liefde en daar ook gaan trouwen. Helaas is dit huwelijk niet geldig in Nederland, je zult dus, terug in Nederland, nog door een procedure moeten gaan om ook in Nederland je huwelijk te laten gelden.

Waarom zou je het huwelijk in Nederland inschrijven?

Dit is een goede afweging om te maken. De redenen voor jullie om te trouwen in het buitenland gelden niet altijd ook in Nederland. Aan de andere kant is het voor sommige vervolgprocedures verplicht om je huwelijk in de Nederlandse registers in te schrijven. Ook al heb je besloten in het buitenland te trouwen, dat hoeft echt niet automatisch te betekenen dat je op hetzelfde moment voor de Nederlandse wet getrouwd wilt zijn. Wat je keuze ook is, onthoud wel dat je in Nederland verplicht bent je huwelijk in het buitenland te melden.

Wat heb je nodig en wat moet je doen?

Om je huwelijk in te schrijven moet je bij je gemeente zijn. Zodra je een afspraak maakt om je buitenlandse huwelijk in te schrijven zullen zij je informeren over de benodigde documenten. Je zult echter documenten nodig hebben uit het land waar je getrouwd bent en dat is moeilijker te regelen als je alweer terug bent in Nederland. Zorg in ieder geval dat je de volgende documenten mee neemt:
  • Kopie van het paspoort van je buitenlandse partner, gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade of met apostille.
  • Geboorteakte van je buitenlandse partner
  • Gegevens van je schoonouders in het buitenland (volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats)
  • Je huwelijksakte, gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade of met apostille. Zorg dat de akte is opgesteld in een taal die door de Nederlandse overheid geaccepteerd kan worden (In ieder geval Nederlands, Engels, Frans of Duits).
Tijdens de afspraak bij de gemeente worden kopieën van deze documenten gemaakt en vul je een formulier in. Daarna wordt alles aangenomen en zal de medewerker van de gemeente je laten weten hoe lang de procedure gaat duren. Dit is enkele weken en over het algemeen maximaal 6 weken.

M46 procedure

De reden dat het inschrijven van je huwelijk weken duurt is dat je aanvraag eerst door de M46 procedure gaat. Deze procedure houdt in dat er gecontroleerd wordt of jouw huwelijk geen schijnhuwelijk is. Schijnhuwelijken worden regelmatig gesloten tegen betaling met als doel een vreemdeling naar Nederland te laten komen. Dit wil de Nederlandse overheid voorkomen, en de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) zal dus onderzoeken of jullie huwelijk geen schijnhuwelijk is. Over het algemeen merk je van dit onderzoek weinig, maar bij uitzondering wordt er contact met jouw of je omgeving opgenomen. Word hier niet al te nerveus van. Mocht de vreemdelingen politie aan je deur komen dan hoef je ze niet binnen te laten en kan je gewoon rustig hun vragen beantwoorden.

De uitslag

Na maximaal 6 weken krijg je de uitslag van de procedure. Meestal is dit in de vorm van een brief van de gemeente waarin staat de je huwelijk is geregistreerd. Je hoeft dan verder niets meer te doen. Mocht je bericht krijgen dat je verdacht wordt van een schijnhuwelijk, wat de registratie dus tegenhoudt, ga dan niet alleen in bezwaar zonder hulp. Een verdenking van een schijnhuwelijk houdt niet alleen de registratie van je huwelijk tegen, maar kan ook in de toekomst tegen je werken, bijvoorbeeld als je partner naar Nederland wil komen. Het is aan te raden om direct contact op te nemen met een advocaat die gespecialiseerd is in immigratiezaken. Deze zal je dossier bij de IND opvragen en nagaan waarom je verdacht wordt van een schijnhuwelijk, om vervolgens bezwaar te maken. In de meeste gevallen kan je rechtsbijstand aanvragen, wat betekent dat je minder dan 100 euro zelf bijdraagt en de rest van de kosten voor het bezwaar worden vergoed. Je advocaat kan je hier meer informatie over geven.
© 2014 - 2019 Parisgirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trouwen met een buitenlander in NederlandTrouwen met een buitenlander in NederlandTrouwen met een buitenlander die nog in het buitenland woont in Nederland kan wel, maar het is niet eenvoudig. Allereers…
Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partnerRelaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partnerAls Cupido eens heeft toegeslagen dan maakt het voor de ene geliefde niet meer uit wat de nationaliteit is van de andere…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…
Trouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen is een belangrijke gebeurtenis in het leven en gaat niet zomaar. Er gaan voor de huwelijksvoltrekking nog de nod…

Reageer op het artikel "Je buitenlandse huwelijk inschrijven in Nederland"

Reacties

Rene Frenken, 15-11-2018 16:25 #2
Beste mensen,

Mijn Hondurese vrouw, en ikzelf, zijn de 29 januari 1991 in Honduras getrouwd. Ik was op dat moment werkzaam aldaar. Gedurende 1993 en 1994 verbleven we in Den Haag waar zij haar mastersopleiding aan het ISS volgde. In februari 1993 is onze eerste zoon in Den Haag geboren en ingeschreven. Wij hebben ons huwelijk indertijd ingeschreven in de gemeente Den Haag op 18 februari 1994.
Vanaf 1995 hebben wij onafgebroken in Honduras gewoond en Nederland tijdens vakanties bezocht. Beide kinderen, nu 22 en 24 jaar oud hebben in Nederland en België gestudeerd en spreken Nederlands. Gezien de mogelijkheid dat zij zich langere tijd in Nederland gaan vestigen, wensen wij ook voor mijn vrouw, Ana Maria, een zodanige status verkrijgen dat zij langere tijd in Nederland kan verblijven. Wat kunt u ons aanraden?

Hugo Goosens, 03-12-2015 13:14 #1
Hallo,
Wij zijn twee Nederlanders met een Nederlands paspoort, maar wonen permanent in Spanje. Wij staan hier ingeschreven als resident, dus niet in de Nederlandse GBA. Wij zijn hier in Spanje getrouwd, omdat ons Nederlandse samenlevingscontract hier niet geldig is. Verder hebben wij hier testamenten laten opstellen i.v.m. latere vererving. Mijn vraag is: moeten wij nu ons Spaanse huwelijk ook in Nederland laten registreren. Zo ja, waar en hoe moet dat? Reactie infoteur, 11-12-2015
Dit moet inderdaad ook in Nederland ingeschreven worden. In ieder geval bij Landelijke taken in Den Haag, vraag daar even na wat in jullie geval verder nog nodig is.

Infoteur: Parisgirl
Gepubliceerd: 25-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 2
Schrijf mee!