InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Wat je moet weten vóór je gaat scheiden

Wat je moet weten vóór je gaat scheiden

"Als je iemand wilt leren kennen, moet je van hem scheiden". Dit is een misschien niet zo heel bekend, maar zeker heel waar gezegde! Bij een scheiding komen vaak de meest slechte eigenschappen van iemand naar boven, en het zou best kunnen dat je deze voor het eerst ziet.

Praktische zaken

Bij een scheiding komen vaak allerlei zaken aan de orde, waar je van te voren geen idee van hebt. De meeste mensen komen niet verder dan woonruimte, omgangsregeling met de kinderen, en hun financiële plaatje. Natuurlijk zijn dit belangrijke zaken, en zul je moeten nadenken wie in de woning blijft, en waar de andere partner gaat wonen. Een omgangsregeling voor de kinderen kun je meestal via de rechbank regelen, zodat dat niet al teveel problemen geeft. Beide partners zullen voor hun eigen inkomsten moeten zorgen, en rekening houden met eventuele alimentatie die betaald gaat worden. Als je voor de eerste keer een echtscheiding meemaakt, kunnen er nog een aantal dingen zijn, waar je beter van te voren over na kunt denken.

De verdeling van de inboedel

Veel problemen ontstaan op het moment dat er gesproken moet worden over de verdeling van de inventaris van het huis. Op dit punt kan ineens blijken dat je partner je praktisch niet gunt, en dat kan als een ware schok zijn voor je. Op de één of andere manier ontstaat er een soort "ieder voor zich" strijd waarin ineens de meest onbenullige spullen reden zijn voor gedoe. Het is dus verstandig om voordat deze strijd kan losbarsten, voor jezelf een lijst te maken van verdeling, die volgens jou redelijk is. Je kunt beginnen met een lijst van persoonlijke spullen, dit zijn vaak de bezittingen die een ieder meebracht toen jullie gingen samenwonen. Deze verdeling is vaak niet moeilijk om te maken. Waarschijnlijk is daarna een verdeling van de spullen, op basis van de waarde, het meest eerlijke. Als de ene partij de meubels houdt, is het misschien eerlijk als de ander de auto meeneemt. Of als de ene partner de huishoudelijke apparaten houdt, zoals de wasmachine, droger, gasfornuis, magnetron, dat de andere partner dan de stereo krijgt. Maak van te voren een lijst, zodat je deze aan je advocaat kunt overhandigen. Ga er niet van uit dat je partner jou gunt wat logisch zou zijn, want heel vaak blijkt dit niet zo te zijn.

Schulden

Als er sprake is van schulden, in de vorm van achterstand in betalingen, lopende leningen of andere verplichtingen, ga daar dan ook van te voren over nadenken. Maak een overzicht van het inkomen wat je na de scheiding zult hebben, en hou er rekening mee dat beide partners voor 100% aansprakelijk blijven voor de schulden, na de echtscheiding. Dit betekent als je partner niet, of niet op tijd betaald, dat de schuldeisers ook bij jou op de stoep zullen staan. Wees erg voorzichtig met afsrpaken als: "Als jij de lening afbetaald, dan hoef je geen alimentatie te betalen". Dit soort afspraken hebben geen enkele rechtsgeldigheid als ze niet worden nagekomen, en als je dan alsnog alimentatie wilt aanvragen gaat daar een lange tijd overheen. Hetzelfde geldt voor afspraken als: "Als jij de schulden aflost, dan mag jij de auto meenemen". Als blijkt dat je partner niets aflost, ben je aansprakelijk voor de afbetaling van de schulden, en ben je de auto kwijt. Zelfs als je partner in de tijd dat jullie samen waren, zijn verantwoordelijkheid altijd heeft genomen, is dat geen garantie dat hij of zij dat na een scheiding ook nog zal doen.

Aanspraak maken op het pensioen

Bij een scheiding komt ook de vraag naar voren of je aanspraak wilt maken op een deel van het pensioen van je partner. Dit betekent dat als je partner 65 wordt, jij ook iedere maand een deel van zijn of haar pensioen zult krijgen. Vaak zijn deze pensioenen opgebouwd in een tijd dat jij thuis was om voor de kinderen te zorgen, en dus zelf niet in de gelegenheid was om pensioen op te bouwen. Pas op dat je geen afstand doet van dit recht, voor de goede vrede, of om ervoor te zorgen dat je partner instemt met andere afspraken.

Maak een plan

Denk na over al deze zaken vóórdat je de scheiding gaat aanvragen, of vóórdat je instemt met een scheiding. Op het moment dat de scheiding in gang gezet wordt, en je partner de woning zal verlaten, komt er al genoeg op je af. Nog afgezien hoeveel verdriet, boosheid of andere emoties dit met zich meebrengt, zul je een periode minder stabiel zijn. Als je dan nog over alle praktische zaken moet nadenken, en eventueel bekvechten, neem je misschien beslissingen waar je later spijt van krijgt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat je moet weten vóór je gaat scheiden"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 03-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Echtscheiding
Schrijf mee!