InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De ongeschreven regels bij online dating: nice to knows!

De ongeschreven regels bij online dating: nice to knows!

De ongeschreven regels bij online dating: nice to knows! Wat zijn nu eigenlijk de ongeschreven regels bij online dating? Is het wijs om jezelf mooier te presenteren dan je bent? Om je doelgericht te presenteren en je kans op een serieuze match te vergroten volgen hier een aantal richtlijnen.

De foto

Gebruik een recente, flatterende foto die een eerlijk beeld van je geeft. Let op met foto's voor officiële documenten (zoals een paspoort of identiteitskaart). Deze foto's zijn bedoeld om de karakteristieke eigenschappen van je gezicht vast te leggen. Dit zijn niet altijd de meest flatterende foto's. De bedoeling is dat je een afbeelding van jezelf plaatst, die een positieve indruk van jou presenteert. Je mag er gerust op je paasbest op uitzien. Misschien kun je eens bij de kapper vragen welk kapsel je gezicht het meest flatteert. Ga naar een goede fotograaf in je dorp of stad en informeer eens wat de kosten zijn van een leuke portretfoto. Die kun je dan gebruiken voor internet. Je kunt dan meteen meerdere vliegen in een klap vangen. Je ouders of grootouders kun je dan een afdruk van die mooie foto als geschenk geven. Dan hebben ze meteen een leuke "verse" foto van je voor op het dressoir. Ook kun je deze foto dan gebruiken voor zakelijke contactn op Linked-in en op andere, meer sociaal bedoelde social network sites.

Eerlijk duurt het langst

Geef een realistische presentatie van jezelf. Het is zonde van de tijd en de energie als bij een "live" ontmoeting de werkelijkheid tegenvalt. Dan spreek je voor niets af. Als je gewoon jezelf blijft en je zo presenteert vind je ook de partner die echt bij je past. De meeste mensen zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen. Presenteer gewoon jezelf.

Vermijd klagen

Trap niet in de valkuil om te klagen over eerdere partners of dates. Partners die haatdragend zijn niet erg geliefd. Besteed gewoon aandacht aan het hier en nu. Je zoekt nu een leuke partner. Als je verteerd wordt door haat of je vorige relatie nog niet verwerkt hebt kun je beter nog even pas op de plaats te maken. Het gaat om degene die je NU zoekt. Die kan namelijk niets doen aan eerdere gebeurtenissen. Laat het verleden achter je en maak een nieuwe start met een nieuwe partner. Je kunt altijd rotervaringen hebben. De meeste mensen zijn echter ter goeder trouw. Word ook niet bitter als je weinig reacties op je aanmelding krijgt. Er zijn meer kapers op de kust. Dit wil niets over jou zeggen, maar des te meer over het aanbod. De aanhouder wint.

Zoek realistische partners

Als je zelf de vijftig nadert is het niet realistisch dat een bloedmooi iemand van twintig in je geïnteresseerd is. Als je dit verwacht ben je wel een erg makkelijke prooi voor mensen met minder goede bedoelingen. Ook al is je inkomen riant, scherm daar niet mee. Je trekt er alleen golddiggers mee aan. Uit onderzoek blijkt dat relaties onder gelijkgestemden de meeste kans op succes hebben. Zoek dus iemand in je eigen leeftijdscategorie, met een vergelijkbare sociaal-culturele achtergrond en hetzelfde opleidingsniveau. Dan kun je een echt gesprek voeren en kun je je inleven in het dagelijks leven van je partner.

Het uiterlijk

Ga niet alleen af op het uiterlijk. Ook al lukt het je om een relatie te starten met iemand die veel aantrekkelijker is dan jij is de kans groot dat deze relatie niet lang stand houdt. Ook is er meer kans dat jaloezie de hoek om komt kijken. Als je ongeveer de gelijke aantrekkingskracht hebt en samen veel lol hebt heeft de relatie het meeste kans van slagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Online_dating_service

Reageer op het artikel "De ongeschreven regels bij online dating: nice to knows!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!