InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Duurzame alternatieven voor je bourgondische levensstijl

Duurzame alternatieven voor je bourgondische levensstijl

Duurzame alternatieven voor je bourgondische levensstijl Je leeft maar één keer, dus vier het leven en geniet. Duurzaam leven, dat is maar een gedoe. Zoveel dat niet mag, zoveel wat juist moet… Opwarming van de aarde? Pff, het zal jouw tijd wel duren! Alhoewel… Soms vraag je je af of er niet toch een kern van waarheid in zit. Die ijsbergen schijnen toch wel een beetje snel te smelten. Een schuldbewuste blos verschijnt op je wangen als er tijdens een verjaardagsfeest gesproken wordt over je ecologische voetafdruk. Je bent een bourgondiër en hecht aan luxe, nou en?

Energieverslindende hobby's

Herken je jezelf hierin? Juist jij kunt dan grote stappen zetten, zonder in te leveren. Gelukkig zijn er namelijk simpele oplossingen voor jouw energieverslindende, milieuvervuilende hobby’s, of voor de luxe producten die je eigenlijk denkt te moeten vermijden. Bourgondisch genieten past uitstekend in een milieubewust, duurzaam leven. En vice versa! Het begint allemaal met bewustwording, hoor je vaak. Nu, daar zit wel een kern van waarheid in. Als je ze eenmaal kent, zie je overal om je heen duurzame alternatieven voor jouw bourgondische levensstijl. Ontwerpers en ontwikkelaars beseffen inmiddels dat mensen steeds makkelijker overstappen naar die duurzame oplossingen. Als ze om te beginnen maar ervaren dat je helemaal niet hoeft in te boeten aan comfort en luxe.

Hotelkamer van de toekomst

Zo introduceerde Eindhovens designerteam Happy Green tijdens de Dutch Design Week van 2018 hun HideAway: de hotelkamer van de toekomst. Dit modulaire, draagbare pakketje heb je in no-time opgebouwd en al naar gelang je wensen voorzien van allerlei luxe. De duurzame hotelkamer kan overal ter wereld geplaatst worden, ook in de ongerepte natuur, zonder schade aan te brengen. Het is geheel zelfvoorzienend en is praktisch, oogt mooi en nog betaalbaar ook.

Snelheidsduivels zonder CO2-uitstoot

Gek op snelheid? Op twee of op vier wielen? Dan is het leuk om te weten dat ook op gebied van auto- en motorsport veel ontwikkelingen zijn met elektrische aandrijving. Zo kun je karten met elektrische karts. Dit e-karten heeft, naast het feit dat het veel duurzamer is dan brandstof karten, als groot voordeel dat je niet in een afgesloten hal vol ongezonde uitlaatdampen je middag of avond doorbrengt. Om een echte race-ervaring neer te zetten, maakt het e-kart-concept gebruik van een verduisterde ruimte met black-light, 3D-schermen en geluidseffecten. Daardoor waan je je in een levensecht computerspel. Ook de elektrische raceklasse Formule E wint sinds de start in 2014 aan populariteit en bekendheid. Er zijn veel overeenkomsten met de Formule 1. Alleen heet een race geen Grand Prix maar E-Prix. In het seizoen 2017-2018 staan er 12 races op de kalender, op stratencircuits over de hele wereld. Volop actie, maar dan een stuk milieuvriendelijker.

Harley Davidson

Zelfs Harley Davidson, zo’n beetje de oer-vader van de brullende CO2-uitstoot, werkt sinds 2014 aan de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven motor: Project LiveWire. De ultieme beleving van motorrijden, maar dan zonder de vervuilende benzine. Met de Project LiveWire motorcycle experience reisde HD in 2015 door Europa om feedback te krijgen van het publiek. Op verschillende evenementen konden motorliefhebbers, zelfs zonder rijbewijs, ervaren hoe het is om een elektrische Harley te rijden, via de Jumpstart demo. Alhoewel menigeen sceptisch is over het daadwerkelijk op de markt verschijnen van een volledig elektrische Harley Davidson, brengt de producent begin 2018 naar buiten dat het eerste exemplaar in de zomer van 2019 van de band zal rollen.

Eten en drinken

Een goed glas wijn is bijna synoniem aan bourgondisch. Een welgemeend “Santé!” klinkt des te beter als de bourgondiër weet dat er geen kunstmest en pesticiden gebruikt zijn voor het produceren van dit gegist druivensapje. Een biologische wijn is niet alleen beter voor het milieu. De kwaliteit is doorgaans ook van hoger niveau en de smaak… geraffineerd. Handig om te weten als je graag zelf wijn importeert of een lekker flesje zoekt tijdens je vakantie: soms is wijn wel biologisch geproduceerd, maar heeft het geen certificaat. Kleine producenten (en dat geldt niet alleen voor wijn!) kunnen vaak de hoge kosten voor certificering niet betalen. Terwijl nu juist zij degenen zijn die, uit liefde voor de natuur en het mooie product, op kleinschalige wijze duurzaam werken.

Bron: Meditations, PixabayBron: Meditations, Pixabay

To meat or not to meat

Uiteraard heb je wel eens horen zeggen dat vlees eten een zware belasting is voor het milieu. Broeikassen, dierenleed, mestoverschotten. In 2018 werd berekend dat de prijs van een stukje vlees maar liefst 53% hoger zou zijn, als hierin de milieubelasting zou worden doorberekend (bron: CE Delft). Bij de meeste andere producten gebeurt dit al, waarom nog niet bij vlees? Een lekkere biefstuk is voor de liefhebber niet te versmaden. Net als een snelle, makkelijke hap bij een fastfoodrestaurant. Maar het wordt steeds eenvoudiger én smakelijker om vlees te vermijden. Voor een goede vegetarische maaltijd hoef je al lang niet meer naar een exclusief, gespecialiseerd restaurant. Een vega-menu is ook zeker geen maaltijd-zonder-vlees, maar uitgebalanceerd en verfijnd, volwaardig en compleet. In de supermarkt zijn vleesvervangers in 2018 de gewoonste zaak van de wereld. Weg met de smakeloze, droge groenteburgers: de keuze is reuze! En zelfs de pizzeria’s en snack-ketens bieden producten aan die nog een stapje verder gaan dan vegetarisch: veganistische gerechten, waarvoor geen enkel dierlijk product is gebruikt.

Vegetarische kipsaté
Eén dag per week geen vlees eten heeft al een enorme positieve impact op het milieu. Die andere zes dagen zou je ervoor kunnen kiezen om bij een biologische slager je vlees te kopen. Het is bewezen diervriendelijker, gezonder en lekkerder. Je kunt zelfs nep-vlees kopen bij de vegetarische slager. Het smaakt naar vlees, ziet eruit als vlees, maar het is geen vlees. Zo kun je gewoon schaamteloos genieten van een knakworst op je broodje of kipsaté bij je bami. Ben je gewend om je boodschappen online te bestellen en thuis te laten bezorgen? Ook dat is mogelijk bij biologische online supermarkten.

Huis en haard

Het is helemaal hip: een kleed van schapenvacht op je loungebank of op de vloer. In elk woonprogramma komen ze wel voorbij. Je ziet het veel op terrassen bij restaurants en café’s, het nodigt gewoon uit om daar gezellig en knus te gaan zitten genieten. Met schattige kleine krulletjes of weelderig lange lokken, ze zijn prachtig om te zien en voelen heerlijk zacht. Alleen wel jammer dat er een dier voor heeft moeten sneuvelen en het looien van de huid niet bepaald een milieuvriendelijke handeling is. Het is goed voor te stellen dat je van die gedachte niet vrolijk wordt en dat je geen dood dier op de grond wilt leggen ter decoratie. Gelukkig is er een fantastisch alternatief: de een diervriendelijk kleed van schapenvacht, zonder leer dus. De wol is aan de onderzijde met vilt aan elkaar gehecht en het schaap huppelt nog vrolijk rond in de wei. Goed voor je geweten.

Bron: HG-Fotografie, PixabayBron: HG-Fotografie, Pixabay

Vuurtje stoken

Genieten hoor, met een biologisch glaasje wijn, zittend op zo’n diervriendelijk schapenkleedje, op je mooie FSC houten vloer voor een knapperend haardvuurtje. Dat is misschien wel het ultieme genot voor de bourgondische mens. Dikke pech voor de milieubewuste genieter, want zo’n houtkachel of open haard is vreselijk vervuilend en slecht voor het milieu. In 2018 is er nog geen stookverbod voor houtkachels. Maar er wordt al wel gesproken over stook-adviezen, een soort code oranje bij bepaalde weersomstandigheden. Om te beginnen kun je zelf aan de slag met ‘omgekeerd stoken’: met deze Zwitserse methode pas je de opbouw van je stapeltje aan. Dit zorgt ervoor dat het hout van boven naar beneden brandt in plaats van andersom. Daarmee is de verbranding volledig en zal je kachel niet of nauwelijks roken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je schoon, droog hout gebruikt. Een beter alternatief is de pelletkachel. Geperste korrels van hout zijn het voer voor deze kachels en ze stoten heel wat minder fijnstof uit. Vervang je de openhaard of houtkachel door een pelletkachel, dan kun je daarvoor in 2018 zelfs nog subsidie krijgen van de overheid. Als dat geen mooie beloning is voor bourgondisch genieten …

Lees verder

© 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Harley DavidsonHarley DavidsonHet bekendste motormerk ter wereld is Harley Davidson. Dit is niet alleen een motor, maar het is een manier van leven.
Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?De Vegetarische slager. Dat klinkt toch duidelijk alsof er iets niet klopt. Gaat het hier om een grap? Nee, het gaat om…
Duurzaam consumeren is bewust consumerenDuurzaam consumeren is jezelf een bewuste houding aanmeten als het gaat om wat je koopt en waarom. Duurzaam consumeren d…
Duurzaam consumeren, levensstijl met toekomstDuurzaam consumeren, levensstijl met toekomstEen samenleving die zich ook in crisistijd nog veel kan permitteren, is op zoek naar optimaal ecologisch en sociaal even…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.fiaformulae.com/en/championship/overview/
  • https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-news/harley-davidson-s-all-electric-livewire-to-hit-the-streets-ar181053.html
  • https://www.bonvivant-vlees.nl/
  • https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2018/4/Natuur--Milieu-echte-prijs-van-vlees-veel-hoger-272801E/
  • https://beterbio.nl/
  • https://www.10topwijnen.nl/blogs/blog-10topwijnen/drie-voordelen-van-biologische-wijn/
  • https://www.duurzaambourgondisch.nl/wijnfamilies/
  • https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/houtkachel-of-open-haard/
  • https://happy.green/#unique-places
  • https://www.ddw.nl/nl/programma/20/the-hideaway-hotel-room-of-the-future
  • Afbeelding bron 1: Meditations, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: HG-Fotografie, Pixabay

Reageer op het artikel "Duurzame alternatieven voor je bourgondische levensstijl"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 20-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!