InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Buiten het kader denken (thinking outside the box)

Buiten het kader denken (thinking outside the box)

Buiten het kader denken (thinking outside the box) Buiten het kader denken of thinking outside the box is meer dan alleen een cliché uit de bedrijfswereld. Eigenlijk betekent het problemen benaderen op nieuwe en innovatieve manieren, bepaalde problemen anders conceptualiseren en het begrijpen van je eigen positie ten opzichte van bepaalde situaties op een manier waaraan je voorheen nooit zou hebben gedacht. Ironisch genoeg is dit het cliché dat cliché-situaties moeten worden benaderd op een manier die minder cliché is.

Definitie

We denken buiten het kader wanneer we nadenken over bepaalde zaken op een manier die zich niet enkel beperkt tot een nauwe bandbreedte van denken. Wanneer dit op een correcte manier gebeurt zal dit ons in staat stellen om andere verhelderende oplossingen en ideeën te ontdekken. Dit vereist uiteraard een denk proces waarbij onze manier van denken niet wordt beperkt.

Soms kunnen onze gedachten zodanig intens zijn dat ze neigen naar onze diepste verbeelding. Deze uitbreiding van onze gedachten voorbij alles wat meer voor de hand liggend is zal leiden tot een uitbreiding van mogelijkheden en potentiële ideeën.

Analyse van het onbekende

Grenzeloos nadenken over zaken stelt ons in staat om succesvol om te gaan met het onbekende. Dit is waar “thinking outside the box” volledig om draait. Om het onbekende beter te kunnen begrijpen stellen we ons volgende vragen:
  • Welke mogelijkheden zijn er en welke zijn niet direct vanzelfsprekend voor ons?
  • Wat heeft de toekomst in petto voor ons?
  • Hoe zeker zijn we over zaken die niet direct voor de hand liggen?
  • Hoe duidelijk is onze kennis van de toekomst?

De toekomst omvat alles wat we nog moeten ervaren. Het verleden is niet langer van belang hoewel deze gebeurtenissen wel het best bekend zijn en dus meer voor de hand liggend zijn. Het is daarom essentieel om enkel die meest succesvolle details te memoriseren.

We schrijven over het verleden, we lezen over historische gebeurtenissen, we praten met anderen over bepaalde ervaringen, we delen informatie uit met anderen over bepaalde invalshoeken en onze eigen mening hieromtrent. Het verleden is maar zo duidelijk als we zelf omschrijven.

Kunnen wij buiten het kader denken?

De toekomst zal uiteindelijk plaats vinden en meestal op momenten waarop we deze niet zien aankomen. We zullen deze echter niet altijd kunnen begrijpen wanneer ze er effectief is. Waarom kunnen we de toekomst niet op dezelfde manier visualiseren zoals we dit met het verleden kunnen? Is de toekomst echt zo onbekend voor ons? Proberen we deze voor te stellen vanuit een eigen gekende invalshoek en is onze geest beperkt tot dit kleine denkkader?

Wanneer we toestaan om gedachten over andere concepten te aanvaarden die op het eerste zicht heel vreemd lijken voor ons, zullen we in staat zijn om meer verschillende uitkomsten voor ogen te krijgen. De bedoeling is dat we toekomstige gebeurtenissen kunnen voorspellen zonder die beperkingen die normaal worden opgelegd door onze eigen manier van denken. We hebben immers controle over ons eigen denken waardoor we onze gedachten de vrije loop kunnen laten gaan en waardoor we andere, meer ver gezochte ideeën zouden kunnen overwegen. Met de nodige analyse zullen we merken dat deze ideeën heel aanvaardbaar en waardevol kunnen zijn. Zelfs wanneer dit niet het geval is, zal deze manier van denken leiden tot andere conclusies die anders nooit zouden worden gemaakt. Dit is wat we noemen: denken buiten het kader.

Voorspellen van toekomstige gebeurtenissen

Het opwerpen van een munt kan in theorie heel accuraat worden voorspeld als we rekening houden met elk stukje informatie waaronder:
  • De initiële positie en de hoek van de munt
  • De hoogte van de toss
  • De snelheid van de toss
  • De luchtcirculatie in de kamer.

Zo is er ook een manier om de toekomst van bepaalde wereldgebeurtenissen heel nauwkeurig te voorspellen op economisch, sociaal en politiek vlak door het analyseren van de huidige stand van zaken in de wereld zoals:
  • De huidige positie van de bepaalde wereldgebeurtenissen
  • De mate van onrust in de wereld
  • De snelheid waarop mensen reageren op deze gebeurtenis
  • De beweging van mensen van de ene regio naar de andere

Je merkt waarschijnlijk snel de gelijkenis tussen beide voorbeelden, meer bepaald het gebruik van de termen positie, hoogte, snelheid en beweging. Door aandacht te besteden aan deze vier belangrijke termen stellen we onze geest in staat om verder te denken waar onze gedachten anders waren beperkt.

Dit is slechts een klein voorbeeld en het gebruik van deze vier woorden is dan ook louter illustratief. Een exacte techniek om buiten het kader te denken bestaat er echter niet. Het draait louter en alleen om het overwegen van alternatieven, en dit met een zekere vorm van nieuwsgierigheid.
Gerelateerde artikelen
De invloed van Leibniz op Baumgarten over kunstDe invloed van Leibniz op Baumgarten over kunstAlexander Gottlieb Baumbarten, Duits filsoof uit de achttiende eeuw, wordt gezien als de grondlegger van de esthetica, e…
De beste ideeën krijgen, hoe doe je dat?De beste ideeën krijgen, hoe doe je dat?De beste ideeën komen vandaan uit het creatieve brein, maar hoe ontwikkel je de beste ideeën? Hoe krijg je de beste idee…
Denken over denken - Edward De BonoDenken over denken - Edward De Bono"De grootste vijand van het denken is ingewikkeldheid, want die leidt tot verwarring." Veel mensen: veel denkstijlen. Ov…
Waarom goede ideeën onder de douche ontstaanWaarom goede ideeën onder de douche ontstaanMaar liefst driekwart van de mensen krijgt tijdens het douchen een goed idee. Dit kan bijvoorbeeld een oplossing voor ee…
Hoe zinvol is een brainstormsessie?Hoe zinvol is een brainstormsessie?Tijdens een brainstormsessie wordt er gezocht naar een creatieve oplossing voor een probleem (out-of-the-box denken). He…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • Boek: Thinking outside the box - William G. O'Callaghan - 2004
  • http://www.andreiwesterink.nl/visie-out-of-the-box-of-outside-the-box-denken/

Reageer op het artikel "Buiten het kader denken (thinking outside the box)"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!