Is onderscheidend vermogen belangrijk?
Er wordt op allerlei momenten aangegeven om je te onderscheiden, want dan val je op. Dan kom je als het ware boven het maaiveld uit. Wat niet altijd handig is, want op verschillende vlakken komt de maaimachine dan ook weer langs. Dit alles neemt niet weg dat we er langzaam maar zeker ingepompt hebben gekregen dat we geen onderdeel van de massa zijn, maar een individu.
Dit brengt vervolgens met zich mee dat we soms tot krampachtig aan toe, proberen ons te onderscheiden van de ander. Op allerlei vlak variërend van kleding en make-up tot gedrag of zelfs tot het werk. Alles moet onderscheidend zijn om je als “anders” te profileren en daardoor op te vallen. Maar is dit werkelijk zo belangrijk?
Iedereen op zoek naar eigen identiteit?
We volgen cursussen en workshops om onze eigen identiteit boven tafel te halen, wat zijn onze persoonlijke USP’s onze Unique Selling Points. We proberen dat te vertalen naar het zichzelf verkopen. Behalve dat het wellicht opmerkelijk is dat je als volwassene nog niet weet waar je onderscheidend vermogen ligt wat je mogelijk moet benadrukken, is het maar helemaal de vraag of dit daadwerkelijk iets toevoegt aan de persoon (of om dit eventueel weer door te vertalen naar de onderneming).
De eigenwaarde
Maar het individu staat al jaren hoog in het vaandel, en wordt met deze individualistische maatschappij alsmaar meer, en dus is het nodig om niet op te gaan in de grijze massa. Echter, als je de vraag voorlegt dan gaat het allemaal om gezien worden. Een volgende vraag is dan in hoeverre je voldoende eigenwaarde hebt, dat je “verkoopwaarde” toereikend is, ook zonder extra benadrukking?
Gezien de vele activiteiten in dit kader, zit het over het algemeen nog niet goed genoeg met onze eigenwaarde. Goed zijn wie je bent, met de eigenschappen die daar bij horen, is belangrijk. Dit is een acceptatieproces wat al in de wieg begint. Op zich kan er in het verleden niet de nadruk gelegen hebben en is het “jezelf accepteren en van jezelf houden” naar de achtergrond geschoven. Het is immers voor velen niet een automatisme om van zichzelf te houden, te accepteren wie je bent en te weten waar de kwaliteiten liggen én daarmee het onderscheidend vermogen.
Iedereen is anders
Hoewel je in het leven altijd blijft leren, je blijft ontwikkelen, maar dit neemt niet weg dat iedereen wel degelijk anders is en we ook allemaal een stukje van de massa zijn. Immers, wij zijn een sociale diersoort en dat maakt dat we ook ergens bij willen horen. Die combinatie maakt dat de ene persoon voor een groot gedeelte opgaat in de massa en de ander niet. Soms kan het onderscheidend vermogen dus een speld in een hooiberg zijn en soms is het overduidelijk. Maar anders zijn we allemaal.
Het gaat er bij mensen die het onderscheidend vermogen tot uitdrukking willen brengen om, dat deze USP’s boven komen drijven. Het kan alleen “vervelend” zijn als je kwaliteiten liggen in het efficiënt zijn, je je afspraken na komt, je punctueel bent etc. Want dat zijn wel meer mensen en ook als je het wilt vertalen naar het werk. Maar vertaal deze zaken naar betrouwbaar zijn en hoewel het stoffig klinkt, heb je wel een eigenschap die niet iedereen heeft en een die voor velen belangrijk is.
Het belang
Dan is onherroepelijk de volgende vraag, in hoeverre het belangrijk is dat iedereen zijn/haar onderscheidend vermogen boven tafel haalt (als dit nog niet het geval is). Als je als mens en/of als ondernemer de juiste mensen / klanten om je heen weet te creëren, dan is het duidelijk waar je voor staat. Of je het nu eerder wel of niet concreet benoemd hebt. Vaak is het ook een onbewust proces wat je als mens doormaakt.
Tot slot
Het is dus aan een ieder om te bepalen of onderscheidend vermogen nu zo belangrijk is en je er mee aan de slag wil om op een of andere manier te benadrukken, of niet. Als je er mee aan de slag wilt gaan (privé of in werk), is begeleiding van een goede partij belangrijk. Zo kan het proces snel en effectief verlopen.