InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Hoe word je meer tevreden met je leven?

Hoe word je meer tevreden met je leven?

Hoe word je meer tevreden met je leven? Ben jij bang om buiten de boot te vallen? Dit is een menselijke eigenschap. Het schijnt echter zo te zijn dat de mensen door de opkomst van de sociale media meer en meer bang zijn om er niet bij te horen. De gebruikers van sociale media schetsen namelijk een opgepoetst beeld van hun leven. Hoe verdedig je je tegen deze enorme sociale dwang?

Tel je zegeningen!

Als je denkt dat je altijd achtergesteld wordt denk je veel eerder dat je iets mist. Maak eens een lijstje van de dingen die er echt toe doen in je leven. Hang deze op een duidelijk zichtbare plaats. Tel als het ware eens je zegeningen. Ben je gezond? Heb je geen pijn? Ben je gezegend met een lieve partner en gezonde kinderen? Heb je een dak boven je hoofd? Kun je gas, water en licht betalen? Kun je alle rekeningen betalen en hoef je niet bang te zijn voor de deurwaarder? Een sober leven met rust in je hoofd heeft zo zijn voordelen. De waarde van gezondheid en liefde zijn namelijk niet in geld uit te drukken. Ook gemoedsrust draagt in een hoge mate bij aan een comfortabel leven.

Onzekerheid voedt frustratie

Als je veel zelfvertrouwen hebt, ben je veel minder vatbaar voor de signalen die reclames uitzenden. Marketeers zijn het meest gebaat bij onzekere mensen. Aan mensen die bijvoorbeeld onzeker zijn over hun gewicht valt veel meer geld te verdienen dan aan mensen die tevreden zijn over hun eigen afmetingen. Koester je lichaam: je hebt het nog jaren nodig! Er zijn maar een paar mensen op de wereld die voldoen aan het schoonheidsideaal. Vaak zijn de foto's van deze modellen ook nog bewerkt zodat mensen een onrealistisch beeld van schoonheid krijgen voorgeschoteld. Daarnaast is het voor de modellen een dagtaak om er zo uit te blijven zien. Het is dus gewoon hun werk. Jij hebt waarschijnlijk een ander talent waarmee je je geld verdient.

Mode

Als je er een beetje hip wil uitzien hoef je niet de hoofdprijs te betalen. Vervang niet ieder jaar je complete garderobe. Kies een paar modegevoelige accessoires en een paar hippe t-shirts of truitjes. De rest laat je bij het oude. Voor broeken en schoenen kun je het beste kiezen voor basics en kwaliteit. Ga dus voor degelijke schoenen, sandalen of laarzen. Let erop dat je de zolen door een schoenmaker kunt laten verzolen. Niet alle schoenen (ook van duurdere merken) zijn ontworpen voor een lang leven. Dan kun je altijd nog een paar goedkope modeschoenen of zomerslippers voor aan het strand erbij kopen. Je weet zelf wel welke broeken je het beste passen. De modegevoelige broeken flatteren over het algemeen niet iedereen. Denk hierbij maar aan de harembroeken die een tijdje in waren.

Afkicken van sociale media

De media en sociale media zijn ideale tools om ontevredenheid aan te wakkeren. "Gewone" mensen zie je meestal niet op tv. Over het algemeen worden de excessen vertoond. Of extreem armen worden getoond, of de puissant rijken. Daardoor krijgt de kijker geen realistisch beeld voorgeschoteld. Hoe vaak zie je nu echt Jan Modaal op de buis, die tevreden is met wat hij heeft? Daarnaast worden op de social media alle "leuke" zaken vertoond. Een mislukking maak je natuurlijk niet bekend. De social media worden nogal eens gebruikt om op te scheppen. Kijk eens diep in je hart: Ben je altijd bezig met het controleren van de e-mail, Facebook-meldingen en sms-en? Ben je bang om buiten de boot te vallen? Er is namelijk een probaat medicijn om meer tevreden te worden: matig met sociale media!
© 2013 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe word je meer tevreden met je leven?"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!