InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Levenslessen van je grootmoeder

Levenslessen van je grootmoeder

Je grootmoeder heeft al een aanzienlijk aantal jaren achter de rug. Vroeger, toen mensen nog niet konden lezen en schrijven werden wijsheden van generatie op generatie doorgegeven. Wat zou je bijvoorbeeld nog kunnen leren van je oude grootmoeder?

Luister aandachtig naar anderen

Niet voor niets is het spreekwoord: "Spreken is zilver, zwijgen is goud". Een veel gewaardeerde eigenschap is goed kunnen luisteren. Je luistert natuurlijk goed wat een ander te melden heeft. Daarnaast blijf je altijd kritisch. Pik uit iedere aanbeveling of tip gewoon op wat van jou van toepassing is.

Probeer niemand te bekeren tot jouw visie op het leven

Probeer anderen niet te bekeren. Misschien heb je na enige tijd evenwicht in je leven gevonden. Probeer een ander niet tegen wil en dank te bekeren tot jouw persoonlijke levensvisie. Die bekeringsdrang heeft al veel onheil in de wereld aangericht en kan namelijk ook je vrienden en geliefden van je vervreemden. Laat iedereen zijn eigen ding geloven.

Verandering houd je niet tegen

Over het algemeen draaien de dingen die ons overkomen voor het overgrote deel op positieve dingen uit. Het dubbeltje valt vaak de goede kant op. Soms heb je gewoon botte pech, maar meestal gaat het goed. In eerste instantie zie je op tegen veranderingen en denk je dat deze alleen nadelige gevolgen heeft. Te veel vasthouden aan de oude manier van leven heeft geen zin. Dat kost alleen maar kostbare energie. Het is gemakkelijker om je door de stroom mee te laten voeren dan om tegen de stroom op te zwemmen. Laat je meevoeren door de veranderingen. Wie weet komen er onverwachte, positieve dingen uit.

Is jouw glas is halfvol of halfleeg?

De manier waarop je in het leven staat kan ook veel schelen. Zoals sommigen het glas als halfvol zien, zien anderen in precies dezelfde situatie het glas als halfleeg. Dit kan wederom veel onnodige stress opleveren. Een tip is bijvoorbeeld mediteren waardoor je wat minder zwaar tilt aan de dagelijkse beslommeringen.

Moedig mensen aan

Het is altijd makkelijk om anderen te ontmoedigen. Probeer altijd het licht aan het einde van de tunnel te zien. Ontloop energievreters. Dit zijn mensen die altijd alles afkraken, maar nooit zelf actie ondernemen. Stimuleer anderen.

Overwin je ergste vijand

Je ergste vijand ben je namelijk zelf. Je kunt jaren iets simpels en kleins vrezen. Als je bijvoorbeeld bang bent voor het spreken in het openbaar kan dit je hele leven beheersen en een rem op je carrière zetten. Zoek professionele hulp. Laat je coachen en neem steeds een kleine stap richting de overwinning. Dit kan je veel onnodig gepieker besparen.

Streef je eigen dromen na

Ga voor je zelf na wat je wil bereiken in je leven. Stel realistische doelen op de middellange termijn. Schrijf je doelen op en leg ze op je nachtkastje. Kijk regelmatig naar je schrijfsel en stel je doelen desgewenst bij. Gebleken is dat als je je doelen opschrijft dat de kans dat ze bereikt worden veel groter is.

Leef in het nu

Je weet toch niet wat de toekomst zal brengen. Geniet van het nu! Creëer rust in je leven en besteed aandacht aan de dingen die je doet. Pas op voor doemdenken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen plan B of financiële reserves voor noodgevallen moet hebben. Waak er echter voor dat al je levenslust verloren gaat door het piekeren over dingen die waarschijnlijk nooit gaan gebeuren. Neem wijze beslissingen, maar verlies het heden niet uit het oog.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Levenslessen van je grootmoeder"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 27-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!