Persoonlijk leerproces en de rol van de omgeving
Een leven lang leren is voor steeds meer mensen een besef en kan een rijk leven opleveren. Waar we minder bij stil staan, maar wat ons gratis aangereikt wordt, is het leren van de omgeving. Niet altijd even gemakkelijk, maar als je open staat om te leren, verrijkt het enorm. Hoe kan je deze situatie nu optimaal maken?
De omgeving
Het is om meerdere reden belangrijk dat je omgeven wordt door mensen die niet hetzelfde zijn als je zelf bent. Enerzijds om elkaar aan te vullen om zo meer te bewerkstelligen (of dit nu vanuit de werksfeer is of vanuit de privésfeer is) en anderzijds vanwege het persoonlijke leerproces. Daarbij gelden enkele zaken die van essentieel belang zijn, te weten:
- Stel je open voor wat er op je afkomt en ben niet bang (voor de toekomst).
- Geniet van het nu, maar blijf dromen houden en doelen stellen.
- Voel wat nieuwe situaties met je doen.
- Gebruik je EQ in iedere situatie optimaal.
- Doe geen aannames, maar blijf onderzoekend (vraag er naar).
Creëer binnen je eigen mogelijkheden de ideale situatie om te leren en dat de een een spons is en alles continu tot zich kan nemen en de ander meer moet herkauwen en meer tijd nodig heeft voor het leerproces, is niet relevant. Zolang je je maar niet afsluit voor je omgeving, de situaties die zich voordoen en de mensen die daarin een rol spelen.
Werkomgeving
Het is niet altijd even eenvoudig, maar je leerproces zal veel nadrukkelijker zijn als je het salaris niet als leidraad neemt, maar wat je echt
leuk werk vindt. Werk vormt immers een groot gedeelte van het leven en je absorbeert meer en beter, als je je prettig voelt met het werk wat je doet. Het moet je niet uitmaken dat je mogelijk met minder geld en/of status moet leven. Vergewis je hier goed van, want als je dit niet goed los kunt laten, zou het je kunnen frustreren. In dat geval is het wel goed na te denken wat dat geld en die status dan zo belangrijk maakt.
Bij iedere baan komen periodes voorbij dat het even minder leuk is. Je kunt er voor kiezen om te zwelgen in de situatie, maar je kunt er ook voor kiezen om de situatie als leerzaam te ervaren. Hoe iets niet moet is natuurlijk ook
binnen de werkomgeving een geweldige leerschool.
Als je je
EQ in zet kan je meer bewerkstelligen, dan wanneer je puur inhoudelijk bezig bent. Absorbeer hoe mensen op je reageren als je je EQ in zet. Het zou je nog wel eens kunnen verbazen, hoe mensen op je sociale vaardigheden reageren.
Gelukkig
Gelukkig zijn is een soort container begrip en niet goed te omvatten.
Gelukkig zijn is voor iedereen weer wat anders, maar je kunt wel voor jezelf benoemen wat je gelukkig maakt. Daarbij is het van belang dat je in het nu leeft en niet alleen met de toekomst bezig bent.
Het is niet voor iedereen direct weggelegd, maar sommige mensen kunnen zeggen ‘ik ben nu gelukkig’ en ervaren dat direct zo. Veel mensen hebben voor deze
mindset wat meer tijd nodig en op zich is dat niet erg, maar door je te focussen op de mooie dingen van het leven, zet je wel belangrijke stappen in deze richting. Waarbij het evident is dat iedereen ook mindere periodes meemaakt, maar je niet af laten leiden door deze mindere periodes. Maar ze te ondergaan en je dan weer te focussen op wat je wel hebt, is belangrijk om uiteindelijk permanent dat ‘gelukkig zijn’ gevoel te creëren.
Bij deze mindset hoort ook dat je niet blijft hangen in hetgeen je niet hebt of kunt, maar geef er een draai aan als je iets moet doet wat je als lastig ervaart.
Doe datgene wat wel in je macht ligt en zet de volgende stap. Een bezoek afleggen bij iemand waar je maar moeilijk mee converseert, kan je stimuleren door op voorhand te bedenken waar je het over gaat hebben en als een speech onthouden lastig is, schrijf hem dan maar op voorhand uit.
Ervaar geluk ook in de
kleine dingen. Wat heb je nu al om van te genieten, een lekker kopje koffie met een eigen gebakken koekje, in een druk bestaan een kort moment met een geliefde of lieve vriend(in) of een kat die zich heerlijk relaxed uitrekt op de warme vensterbank. Je hoeft het maar te zien en te aanvaarden.
Alle leeftijden tellen mee
Ben je in de leeftijd dat je kleine kinderen hebt en doen ze dingen die niet door de beugel kunnen, zoek het moment dat je
discipline bij kunt brengen zonder te slaan. Verstoor nooit een vertrouwensband met kinderen, probeer je te verplaatsen (bekijk wat ze doen en zeggen) en handel daarna vanuit je rol als ouder. Kijk vervolgens voor het eigen leerproces, hoe kinderen dan weer op je als ouder reageren.
Een druk bestaan met een drukke baan om je kinderen alles te geven wat je denkt dat ze zouden moeten hebben, kan ten kosten van de tijd samen gaan. Kinderen groeien snel op en kinderen zijn net sponzen op deze leeftijd en zuigen alles op. Deste belangrijker is de tijd die er bij bent en
wat je hen bij kunt brengen. Daar staat dan direct ook tegenover wat je als ouder weer van je kind kunt leren. Weegt dit op tegen minder tijd voor je kind en iets meer geld? Vul het zelf maar in.
Je druk maken over het feit dat je ouder wordt is verspilde energie, het is het proces des levens en dus kan je maar beter
genieten van de veranderingen en de nieuwe mogelijkheden die deze met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de enorme wijsheid die je hebt, versus de leeftijd dat je net van school kwam. Omring je met mensen van verschillende leeftijden en ervaar aan den lijve dat iedere verschillende leeftijd weer iets nieuws, leuks, uitdagends met zich meebrengt.
Tot slot
Mogelijkheden te over om ook vanuit je omgeving, als in mensen en situaties, het leerproces van het leven door te voeren. Het kan je verrijken en het maakt het leven leuker, ook als het even tegen zit. Je moet het alleen wel ‘even’ doen.