InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Saoedi-Arabië - Feiten en Cijfers

Saoedi-Arabië - Feiten en Cijfers

Saoedi-Arabië beslaat het grootste deel van het Arabisch schiereiland. De Saoedische monarchie is aan het begin van de 2oste eeuw ontstaan toen Ibn Saoed verschillende stammen tot een koninkrijk samenvoegde. De toekomst van het land veranderde door de vondst en later de exploitatie van de immense oliebronnen: met een kwart van de wereldreserve is Saoedi-Arabië zowel het belangrijkste olieproducerende als —exporterende land ter wereld.

Paspoort

De olie, het zogenaamde 'vloeibare goud', heeft een door bedoeïenenstammen bewoonde woestijn veranderd in een netwerk van ultramoderne steden als Riyad, waar wolkenkrabbers en immens grote winkelcentra elkaar afwisselen.
ContinentAzië
HoofdstadRiyad
Oppervlakte2.149.690 km2
Buurlanden Jordanië, Irak, Koeweit, Qatar, Verenigde Ara-bische Emiraten, Oman, Jemen
Staatsvorm Islamitische monarchie
Officiële talen Arabisch
MuntRiyal
Nationale feestdag23 september (stichting van het koninkrijk in 1932)

Bevolking

Hoewel Saoedi-Arabië een rijke en steeds modernere staat is, is het land sterk verankerd in de religieuze tradities. Vooral de situatie van de vrouwen, die gewoonweg niet bestaan en zich daarom aan allerlei intolerante regels moeten onderwerpen, is ronduit zorgwekkend.

Demografie

Aantal inwoners23.330.000
Dichtheid (inw./km²)11
Geboortecijfer29,7‰
Sterftecijfer2,7‰
Kindersterfte13,7‰
Vruchtbaarheid 4,1

Levensverwachting

Mannen71 jaar
Vrouwen74 jaar

Leeftijdsopbouw

tot 15 jaar41%
15-65 jaar57%
ouder dan 65 jaar2%

Allochtone bevolking

In Saoedi-Arabië woont een grote allochtone gemeenschap van ongeveer 5 miljoen mensen.
Indiërs1.200.000
Egyptenaren1.100.000
Pakistani770.000
Filipino's500.000

Bestuurlijke indeling

Saoedi-Arabië is onderverdeeld in 13 emiraten, die onder bestuur staan van door de lokale notabelen gekozen gouverneurs. Deze districten zijn op hun beurt onderverdeeld in diverse gouvernoraten. De steden en dorpen worden bestuurd door raden van oude wijze mannen en de grote steden hebben elk een gekozen parlement.

Grootste steden

Riyad3.700.000
Jedda 2.700.000
Mekka 1.600.000
Medina 1.300.000
Dammam1.600.000

Geografie

98% van het grondgebied is woestijn of semiwoestijn. De belangrijkste bergketens liggen langs de Rode Zee. Centraal in het land ligt een groot plateau, de Nadj (600 m in Riyad), als een scheiding tussen de uitgestrekte woestijngebieden.

Woestijnen

De Nadj, een hoogplateau met koude winters en verzengend hete zomers, ligt tussen twee woestijnen in: de Nefud in het noorden en de Rub'al Khali met bijna uitsluitend zandduinen in het zuiden.

Bos

Alleen in Asir is bos, met een oppervlakte van ongeveer 1% van het grondgebied.

Beschermde gebieden

In Saoedi-Arabië zijn 5 nationale parken waaronder het Asir-massief, en ongeveer 20 natuurreservaten en beschermde landschappen.

Klimaat

Op de Nadj-hoogvlakte, tussen de woestijnen in het noorden en het zuiden, zijn de nachten koud en de dagen verzengend heet. Alleen aan de westkust langs de Rode Zee valt in de winter neerslag.

Zeeën

Saoedi-Arabië grenst in het westen aan de Rode Zee en in het oosten aan de Perzische Golf.

Belangrijkste rivieren

Er zijn een paar wadi's waar niet voortdurend water stroomt.

De vlag

De Saoedische vlag is groen, de kleur van de islam, met daarop het zwaard van de gerechtigheid en in het Saoedi-Arabisch de geloofsbelijdenis "Er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet".

Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC0)
© 2012 - 2019 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Saoedi-Arabië: Land van olie, woestijn en gesluierde vrouwenSaoedi-Arabië is een Arabisch land dat de tongen losmaakt of het nu gaat om oorlogen, geloof, burka's, olie of de woesti…
WK voetbal 1994Het 15e Wereld Kampioenschap voetbal werd in 1994 georganiseerd door gastland Verenigde Staten. Voor het eerst sinds de…
Anti-islamstickerIn november 2013 lanceerde Geert Wilders een sticker, die hij zelf de Vlag van Waarheid en Bevrijding noemt. In de volks…
Bronnen en referenties
  • Editions atlas
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Saoedi-Arabië - Feiten en Cijfers"

Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 03-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!