De Koerdische staat en de PKK: de aartsvijand van Turkije

De PKK is al tientallen jaren de grootste vijand van Turkije. Al die tijd vecht het Turkse leger tegen de leden van de PKK, maar nog steeds zonder succes. Overigens zijn veel van de PKK-leden niet in Turkije, maar wonen ze in Noord-Irak in de bergen.

Turkse Koerden en de PKK

Turkse Koerden blijven over het algemeen erg trouw aan de PKK. Dit omdat zij vinden dat de beweging strijdt voor een eigen staat die ook zij willen.

Wat is de PKK?

De PKK is in 1978 opgericht als de Koerdische Arbeiderspartij. Oprichter was student politieke wetenschappen Abdullah Ocelan. Het hoofddoel van de organisatie die is gestoeld op marxistische-leninistische leest is een eigen staat. Dit Koerdistan zou moeten bestaan uit delen van:
  1. het zuidoosten van Turkije
  2. Het noordoosten van Syrië
  3. Het noordwesten van Iran

Koerdische staat is opgegeven door de PKK

Halverwege de jaren 90 van de 20e eeuw gaf de PKK de eis voor een eigen staat op. Vanaf dat moment wil de PKK autonome en meer culturele rechten voor de 15 miljoen Koerden in Zuidoost Turkije

De PKK als terroristische organisatie

De Europese Unie, de Verenigde Staten, Turkije en de Navo en veel andere staten en instanties beschouwen de PKK als een terroristische organisatie.

Branden in Koerdische dorpen

In de jaren negentig van de 20e eeuw was de strijd tussen de Koerden en het Turkse leger het hevigst. Veel Koerdische dorpen liepen toen leeg, omdat mensen bang waren het leven te verliezen. Nu daar niet meer gevochten wordt en mensen terugkeren, woedden er wel elke zomer veel branden in het gebied. De Turkse regering zegt dat dit het gevolg is van gevechten, maar de Koerden zeggen dat de branden worden gesticht.

Grote gevolgen

De branden die in de Koerdische dorpen woeden hebben echter wel grote gevolgen voor de economie van het gebied, want het gras in het veeteeltgebied brandt daardoor af en de koeien hebben daardoor niets te eten. In andere dorpen zijn vooral de fruitbomen afgebrand en ook dat zorgt voor veel minder inkomsten. Daar waar akkerbouw de hoofdinkomsten zijn, is een groot deel van de oogst verloren gegaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Koerdische Arbeiderspartij: PKKDe Koerdische Arbeiderspartij: PKKAls we aan terroristische groeperingen denken, denken we al gauw aan bijvoorbeeld de Al Qaida. Toch zijn er tal van ande…
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.
Majority Çoğunluk het verhaal van Turkije en de KoerdenrecensieMajority Çoğunluk het verhaal van Turkije en de KoerdenDe film Majority in het Turks Çoğunluk gooide hoge ogen op allerlei filmfestival over de hele wereld. Het verhaal i…
Studeren in TurkijeTurkije is een populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederlanders weten niet dat je er ook goed kunt studeren. Wa…

Egyptenaren zijn gastvrij en vriendelijkEgyptenaren zijn gastvrij en vriendelijkEgypte bestaat sinds 3000 v. Chr. en heeft schitterende bezienswaardigheden zoals onder andere de piramiden en het museu…
Nieuwjaarsvieringen over de hele wereldNieuwjaarsvieringen over de hele wereldMeer dan de helft van de wereldbevolking viert het nieuwe jaar op een andere datum dan ons. Door het jaar heen worden er…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Interculturele communicatie

Reageer op het artikel "De Koerdische staat en de PKK: de aartsvijand van Turkije"

Reactie

Trotseturk, 10-12-2012 21:03 #1
Excuseer me dat ik wat onbeleefde woorden ga zeggen maar die PKK mag oprotten. Ze mogen ergens anders een staat richten maar niet in Turkije. Het turkse leger word steeds STERKER en STERKER en steeds MODERNER en MODERNER. Die PKK weet dat ze geen enkel kans hebben op zelfs om een kleine dorpje te stichten. Als een PKK lid dit leest, dan begin je maar alvast we te vluchten. Het turkse leger komt jullie vermoorden. Ik bedoel niet normale koerden. Want er zijn zelfs hele goede vrienden van mij die koerd zijn. Ik heb het over PKK. Mijn koerdische vrienden willen ook dat PKK uitgeroeid word. Dankzij PKK kan ik niet eens normaal nieuws lezen, want elke keer op turkse nieuws hoor ik altijd iets over terroristische aanvallen etc. PKK leden zijn ZO erg slecht getraint dat zelfs 1 politieman genoeg was om 6 PKK leden te vermoorden. Mensen van het PKK, jullie maken geen enkel kans. Ga weg naar het zuiden van Irak enzo.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Turkse staat
Reacties: 1
Schrijf mee!