InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Wie is Bill Gates?

Wie is Bill Gates?

Eén van de rijkste mensen ter wereld is rijk geworden door het opzetten en verder uitbouwen van het bedrijf Microsoft. Bill Gates was in 2011 de tweede rijkste mens van de wereld. Alleen Carlos Slim heeft een groter vermogen weten te vergaren. De Amerikaanse Bill Gates is geboren op 28 oktober 1955. Zijn vader was advocaat en zijn moeder was onderwijzeres. Op jonge leeftijd was hij al geïnteresseerd in technologie en computers. In 1968 was hij bijzonder geïnteresseerd in een terminal die verbonden was met een computer bij General Electric op zijn school. In die tijd trok hij al op met zijn latere zakenpartner Paul Allen.

Samen waren de jongens zelfs al bezig om computers te hacken. Hun kundigheid werd opgemerkt door een lokaal computerbedrijf die hun een baan aanbood. Zij moesten fouten (bugs) proberen te traceren. In 1973 begon Bill Gates een opleiding aan de Harvard, maar heeft deze niet afgemaakt. In plaats daarvan heeft hij zich samen met Paul Allen gestort op het ontwikkelen van programma’s voor computers.

Zoals u zult begrijpen is dit een goede beslissing geweest. Het bedrijf dat uiteindelijk uitmondde in Microsoft heeft de beide heren miljardair gemaakt.

Liefdadigheid

Zoals vele andere miljardairs zet ook Bill Gates zich in voor de liefdadigheidsprojecten. In 2003 heeft hij vanuit zijn Bill en Melinda (zijn vrouw) Gates Foundation 168 miljoen dollar geschonken voor een onderzoek naar malaria. Daarnaast heeft de Foundation bijvoorbeeld ook geld geschonken aan een project om te voorkomen dat bepaalde planten en gewassen uit gaan sterven. Zaden van deze planten en gewassen zijn opgeslagen in een bunker in Spitsbergen. De vrijgevigheid van Gates heeft er mede voor gezorgd dat hij samen met zijn vrouw de Persons of the year award heeft gewonnen.

Rijkste man ter wereld

Anno 2011 is hij niet meer de rijkste man ter wereld, maar hij heeft deze lijst maar liefst elf jaar aangevoerd, namelijk van 1996 tot 2007. Toen werd het stokje overgenomen door de Mexicaanse Carlos Slim. Dit werd mede veroorzaakt door de vrijgevigheid van Bill Gates. In 2011 is zijn vermogen geschat op een bedrag van 56 miljard dollar. Het vermogen van Carlos Slim bedroeg in 2011: 74 miljard dollar.

Bill Gates woont als een miljardair

Als oprichter van Microsoft mag je verwachten dat zijn huis ook uitgerust is met de modernste snufjes, en dat is ook het geval. Zijn huis bevat meer dan 90 kilometer aan glasvezel. Bezoekers krijgen bij binnenkomst een chip die is ingesteld op hun eigen voorkeuren. Hierdoor veranderen de kleuren in het huis naar de kleuren van voorkeur van de bezoeker en hetzelfde geldt voor de schilderijen en de muziek. In tegenstelling tot Warren Buffett leeft Bill Gates wel riant, met bijvoorbeeld een tweede huis in Zuid Frankrijk.

Bill Gates is gepensioneerd

In 2008 heeft de toen 52-jarige Bill Gates zijn laatste dag gewerkt als topman bij Microsoft. Uiteraard is hij wel nog steeds verbonden aan het bedrijf, maar hij heeft niet meer de dagelijkse leiding in handen. Hij blijft nog wel actief als adviseur voor het bedrijf. Zijn positie is overgenomen door Ray Ozzie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

Reageer op het artikel "Wie is Bill Gates?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!